شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
کد خبر: 131940

بعد از سرطان ریه، شایع‌ترین و کشنده‌ترین سرطان در بین مردان سرطان معده است که بازهم ردپای مصرف سیگار به عنوان متهم ردیف اول در شیوع این نوع سرطان‌ها به چشم می‌خورد.

سلامت نیوز:بعد از سرطان ریه، شایع‌ترین و کشنده‌ترین سرطان در بین مردان سرطان معده است که بازهم ردپای مصرف سیگار به عنوان متهم ردیف اول در شیوع این نوع سرطان‌ها به چشم می‌خورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، سرطان معده، همان کابوسی است که این روزها با نام زنده یاد مرتضی پاشایی ترسناک‌تر هم شده است. شنیدن نام این بیماری زمانی هولناک می‌شود و لرزه به اندام‌ها می‌اندازد که به عنوان نخستین سرطان مرگ‌آور در مردان گزارش می‌شود، بدون شک نگرانی از این بیماری چیزی نیست که به سادگی از کنارش عبور کنیم؛ خطری که بدون علائم خاص ظاهری خیلی آهسته سراغ نسل امروز رفته و زنگ خطر را به صدا در آورده است. زنگ خطری که از غلبه سبک زندگی مدرن همچون افزایش مصرف غذاهای فست فود و چرب، چاقی و تحرک کم به سلامت دستگاه گوارش هشدار می‌دهد.

دکتر محمد اسحاق حسینی فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران از شیوع بیماری‌های گوارشی در جامعه می‌گوید: <بعد از سرطان ریه، شایع‌ترین و کشنده‌ترین سرطان در بین مردان سرطان معده است که بازهم ردپای مصرف سیگار به عنوان متهم ردیف اول در شیوع این نوع سرطان‌ها به چشم می‌خورد.> دکتر اسحاق حسینی علاوه بر مصرف سیگار، چاقی، کم تحرکی، مصرف زیاد غذاهای چرب، استرس، سابقه فامیلی و ژنتیک را نیز به این عوامل خطر اضافه می‌کند و می‌گوید:<این کاراکترها به عنوان زمینه ساز سرطان معده و روده بزرگ یا کولون در مردان بالای 50 سال گزارش شده است. استفاده از کودهای شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی عامل مهم خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارشی است.> به گفته این متخصص دستگاه گوارش، استفاده از کودهای حاوی «نیتریزان» یا «اوره‌آ» که نیتروژن موجود در آنها در بدن به نیتروزآمید تبدیل می‌شود، غذاهای شور مانند ماهی دودی و ترشیجات شور مستعد‌کننده سرطان معده است.  دکتر حسینی درباره شیوع سرطان معده و مری در نقاط مختلف کشور می‌گوید: <بیشترین میزان سرطان مری را از دشت مغان تا دشت‌های گرگان شاهد هستیم. در حد فاصل این دو دشت یعنی مناطق گلستان، مازندران، اردبیل و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی سرطان مری شیوع چشمگیری دارد البته این رقم محدود به کشور ما نیست و حتی در کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و قرقیزستان و در طول جاده ابریشم افزایش مبتلایان را مشاهده می‌کنیم. بنابراین افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند در صورت داشتن سابقه فامیلی و مصرف سیگار حتماً باید آندوسکوپی انجام دهند تا در صورت بروز مشکل با تشخیص زودهنگام از خطرات بعدی جلوگیری شود. >
اما راهکار رهایی از این بیماری کشنده چیست؟ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال می‌گوید: امروزه ژاپنی‌ها با تشخیص زود هنگام سرطان معده، عمر بیماران را تا 20 سال افزایش داده‌اند اما در کشور ما وقتی معده به طور غیر معمول بزرگ می‌شود و تومور همه توده شکمی را فرا می‌گیرد فرد به پزشک مراجعه می‌کند که متأسفانه در مدت 6 ماه تنها 10 درصد بیماران زنده می‌مانند. . سرطان معده بدون علائم بوده وبیمار در صورتی متوجه آن می‌شود که کم خون، بی اشتها و لاغر شده باشد. بنابراین تشخیص زودهنگام بیماری بویژه در افراد سیگاری و دارای سابقه مثبت فامیلی، بیماران مبتلا به پولیپ‌های گوارشی و کسانی که زیاد گوشت قرمز تغذیه می‌کنند، می‌تواند به پیشگیری از این بیماری‌ گوارشی کمک کند. سرطان‌های دستگاه گوارشی دیر تشخیص داده می‌شوند. به عنوان مثال، مری 4سانتی متر قطر دارد وقتی رشد سلول‌های سرطانی به عمق 2 سانتی متری مری می‌رسند، علایم بروز می‌کند. باید توجه داشت همیشه پیشگیری بهتر از درمان است مثلاً در امریکا افراد بالای 50 سال کلونوسکوپی می‌شوند.

اگرچه کلونوسکوپی هزینه هنگفتی را می‌طلبد اما باعث می‌شود افرادی که مثلاً پولیپ گوارشی دارند، به بیماری سرطان روده بزرگ مبتلا نشوند. بیماری التهابی روده و سندرم روده تحریک پذیر از دیگر بیماری‌های شایع دستگاه گوارش است. آن‌طور که دکتر حسینی می‌گوید: بیماری التهاب روده نه تنها در شهر‌ها بلکه در روستا‌ها نیزدیده می‌شود. هر سه عامل استرس، ضعف سیستم ایمنی بدن و تغذیه نامناسب منجر به  التهاب روده می‌شوند. این بیماری که مهم‌ترین دلیل آن استرس اجتماعی و اقتصادی است، در کشور ما نسبت به سایر کشورها بیشر شایع است. ضمن آنکه کم تحرکی ناشی از زندگی آپارتمان نشینی به شیوع سندرم روده تحریک پذیر دامن زده است به همین خاطر توصیه می‌شود افراد شهر نشین روزانه بین 15 تا 30 دقیقه پیاده روی کنند تا غذا بهتر هضم شده و از یبوست جلوگیری شود. برای جلوگیری از تشدید این بیماری بهتر است به زمان و نحوه خوردن غذای خود توجه کنید و تند تندخوردن را در پشت میز کارتان کنار بگذارید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha