رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم گفت : ابتلا به پوکی استخوان طی سال های اخیر در ایران و سایر کشورها ، افزایش چشمگیری داشته است.

سلامت نیوز: رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم گفت : ابتلا به پوکی استخوان طی سال های اخیر در ایران و سایر کشورها ، افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، دکتر «باقر لاریجانی» گفت: پیش بینی می شود این بیماری در سال های آینده نیز با رشد فزاینده ای که یافته است به خط قرمزی در کشور تبدیل شود. لاریجانی در خصوص پوکی استخوان گفت : این بیماری به عنوان بیماری خاموش و مشکل جهانی است چرا که در بیشتر افراد با شکستگی تشخیص داده می شود.ضمن اینکه پوکی استخوان ، فرآیندی است که با افزایش خطر شکستگی استخوان ها یا حتی مرگ همراه است.


** پوکی استخوان با سالمندی جمعیت به یک معضل تبدیل خواهد شد

وی با اشاره به اینکه در بیماری پوکی استخوان، کمیت و کیفیت استخوان ها کاهش می یابد، افزود: پوکی استخوان با توجه به افزایش جمعیت مسن در کشور به یکی از معضلات سیستم بهداشتی درمانی کشور در آینده تبدیل خواهد شد.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم گفت: سالانه حدود 6 / 1 میلیون شکستگی لگن درجهان رخ می هد که با این آمار انتظار می رود تا سال 2050 این تعداد به 5 / 4 تا 3 / 6 میلیون تن افزایش یابد.

لاریجانی، پوکی استخوان یا استئوپروز را یکی از شایع ترین بیماری های اسکلتی معرفی کرد و اظهارداشت: این بیماری با افزایش سن تشدید می شود به گونه ای که 20 درصد مردان و 40 درصد زنان بالای 50 سال به پوکی استخوان مبتلا هستند.

وی ادامه داد: مهم ترین خطری که مبتلایان پوکی استخوان را تهدید می کند بروز شکستگی های استخوان های لگن است که به نظر می رسد این میزان تا چند سال دیگر سه برابر افزایش یابد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران: میزان مرگ و میر ناشی از پوکی استخوان را 25 درصد عنوان کرد و گفت: 30 درصد مبتلایان به پوکی استخوان نیز به مشکلات حاد در زندگی روزمره خود دچار می شوند؛ شیوع پوکی استخوان حتی از سرطان پستان و سرطان پروستات نیز بیشتر است.



**80 درصد مردم با کمبود ویتامین دی مواجه اند

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم گفت: مطالعات اخیر نشان می دهد حدود 80 درصد جمعیت ایران با کمبود ویتامین D مواجه هستند.همچنین مطالعات انجام شده در گروه سنی 11 تا 18 سال نشان می دهد که 70 درصد این جمعیت، از فقر ویتامین D رنج می برند و این میزان برخلاف فرضیات، در زندگی شهری وزندگی روستایی تفاوت چندانی ندارد.

لاریجانی افزود: رفع کمبود ویتامین D در مدارس از اهمیت زیادی برخوردار است هرچند در سال های گذشته بحث های آموزشی در زمینه رفع کمبود ویتامین D و کلسیم بیشتر شده اما متاسفانه در این زمینه اقدامات عملی موفقی انجام نشده است بطوریکه در زمان حاضر 80 درصد جمعیت کشور به کمبود ویتامین D و کلسیم مبتلا هستند.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه تصریح کرد: بیماری پوکی استخوان 30 هزار سال از عمر مفید انسان را از بین می رود بنابراین در سن 20 تا 39 سال که بیشترین حد توده استخوانی شکل می گیرد با افزایش فعالیت ورزشی، مصرف کافی ویتامین D و کلسیم و همچنین تغذیه مناسب می توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha