یک عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا زمان مناسب واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا را اوایل پاییز ، با شروع فصل سرد سال و پیش از آنکه ویروس آنفلوآنزا شیوع یابد ، عنوان کرد .

دکتر مسعود مردانی با اشاره به عوارض مختلف آنفلوآنزا در صورت بی توجهی به این بیماری گفت: واکسیناسیون نقش مهمی در پیشگیری و کاهش آثار و عوارض این بیماری دارد.
مردانی گفت: با تزریق واکسن، باید فرصت ایجاد ایمنی در بدن علیه این بیماری بوجود آید. بنابراین توصیه می شود گروههای در معرض خطر پس از مشورت با پزشک خود را در زمان مناسب واکسینه کنند.
وی در رابطه با گروههای در معرض خطر با اشاره به توصیه سازمان بهداشت جهانی و دستورالعمل سال 2008، کودکان شش تا 18سال، افراد مسن و 50سال به بالا، مادران باردار، مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی، دیابت، نارسایی کلیوی و سایر بیماریهای مزمن را از جمله گروه های در معرض خطر برشمرد.
وی همچنین کودکان مبتلا به آسم، بیماران دارای نقص سیستم ایمنی، کودکانی که طولانی مدت مجبورند آسپرین استفاده کنند، کودکانی که در مهدکودک و در تماس با سایر کودکان ‌هستند و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی را به عنوان دیگر افراد در معرض خطر بر شمرد که واکسیناسیون آنان ضروری است.
وی بابیان اینکه در سال 2007 بیش از 500 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در سراسر جهان استفاده شده گفت: از آنجایی که بیماری آنفلوآنزا ، بیماری ویروسی است، احتیاجی به مصرف آنتی‌بیوتیک نداشته و کسانی که اقدام به مصرف خودسرانه این دارو می‌کنند، دچار عوارض ثانویه این دارو به شکل فرم‌های مقاوم میکروبی می‌شوند.
مردانی با تاکید بر اینکه مبتلایان به آنفلوآنزا می‌بایست، ‌تنها با توصیه پزشک نسبت به مصرف داروها اقدام کنند، خاطرنشان کرد: مبتلایان به آنفلوآنزا در موقع تب از مصرف آسپرین خودداری کنند زیرا ممکن است به عوارض جبران ناپذیری دچار شوند.
این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه های سراسر کشور گفت: نسل سوم واکسن انفلوآنزا از نوع "ساب یونیت" (Sub unit) است و از سال 1976یعنی 32سال پیش مورد تایید مراکز علمی جهان قرار گرفته است.
به گفته وی، این نوع واکسن از پروتئین های سطحی ویروس که عامل اصلی ایجاد کننده ایمنی علیه بیماری است تهیه شده و موجب ایمنی قابل قبولی در افراد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha