چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 13199

محققان از طریق اصلاح ژنتیکی، گوجه فرنگی های ارغوانی رنگی پرورش داده اند که به پیشگیری از سرطان در موش ها کمک می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، این یافته که در مجله "Nature Biotechnology" منتشر شده است در واقع تاکیدی است بر این طرز تفکر که امکان بهبود سلامت مردم از طریق اصلاح ژنتیکی گیاهان میسر است.
"کتی مارتین" و همکارانش در "مرکز جان اینز" در انگلیس گزارش دادند، موش های مستعد ابتلا به سرطان که از این گوجه فرنگی اصلاح شده تغذیه کردند بسیار بیشتر از موش هایی که رژیم غذایی با یا بدون گوجه فرنگی معمولی دریافت نمودند، زنده ماندند.
مارتین که زیست شناس گیاهان است گفت که این تاثیر بسیار بیشتر از انتظار آنها بوده است.
محور توجه این مطالعه بر "آنتوسیانینز"، یک نوع آنتی اکسیدان قرار دارد که در انواع توت ها مانند توت سیاه که موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و برخی بیماری های عصبی می گردند، یافت می شود.
این میوه ها با وجود تاثیر سلامت بخش آنها به حد کافی مصرف نمی شوند.
محققان با استفاده از ژن هایی که به رنگ آمیزی گل میمون کمک می کند دریافتند امکان تولید ماده anthocyanins در گیاه گوجه فرنگی وجود دارد. در اثر این فرایند، گوجه فرنگی به رنگ ارغوانی درآمد.
در این مطالعه دیده شد ، موش های که از طریق اصلاح ژنتیکی مستعد ابتلا به سرطان شدند، پس از مصرف گوجه فرنگی های ارغوانی رنگ بطور متوسط 182 روز زنده ماندند. در حالی که موش هایی که غذای استاندارد خوردند فقط 142 روز عمر کردند.
مارتین گفت: اکنون باور اینکه تغییر رژیم غذایی و یا استفاده از مواد خاصی در رژیم غذایی می تواند سلامت حیوانات و احتمالا انسانها را بهبود بخشد، بسیار دلگرم کننده شده است.
این یافته ها در حقیقت تاکیدی است بر تحقیقاتی که نشان می دهند مردم تنها با ایجاد تغییرات ساده در رژیم غذایی روزانه خود می توانند وضعیت سلامتی خود را به میزان زیادی بهبود بخشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha