بودجه وزارت بهداشت تا ۷۰ درصد افزایش داشته است، اما مسئولان وزارت بهداشت سعی دارند، این افزایش بودجه را عادی تحلیل کنند.

جیب وزارت بهداشت در بودجه سال ۱۳۹۴ پر پول شده است؟

سلامت نیوز: بودجه وزارت بهداشت تا ۷۰ درصد افزایش داشته است، اما مسئولان وزارت بهداشت سعی دارند، این افزایش بودجه را عادی تحلیل کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، شواهد نشان می دهد دولت نسخه مناسبی را در بودجه سال 1394 برای وزارت بهداشت پیچیده است. گرچه مسئولان این وزارتخانه سعی دارند، این افزایش بودجه را به میزان عادی ای تحلیل کنند. بررسی ها نشان می دهد، سهم وزارت بهداشت در لایحه بودجه سال 94 کل کشور از کل بودجه بیش از 5 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده ، که این رقم نسبت بودجه پیشنهادی سال 1393، 70.3 درصد رشد نشان می دهد.

علاوه بر این آنچه که امسال بودجه وزارت بهداشت را متفاوت تر از سال های قبل می کند، افزایش بی سابقه درآمد های اختصاصی وزارت بهداشت است. درآمدهایی که مستقیما ناشی از افزایش تعرفه های درمانی در آبان ماه امسال است؛ درآمد های وزارت بهداشت از محل خدمات پزشکی و درمانی، از 9 هزار میلیارد تومان در سال 1393، به 21 هزار میلیارد تومان در سال 1394 می رسد، که پیشتوانه مالی مناسبی برای وزارت بهداشت است.

در همین رابطه ایرج حریرچی،توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت چند روز پیش گفت: «درآمد اختصاصی وزارت بهداشت با اصلاح سقف آن از محل تعرفه های جدید از 9 هزار میلیارد به 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.»

چرا وزارت بهداشت این حجم از افزایش بودجه را عادی می داند؟

با این حال نکته حایز اهمیت این است که مسئولان وزارت بهداشت سعی دارند، این افزایش بودجه را افزایشی عادی تحلیل کنند. به شکلی که ایرج حریرچی معتقد است: «بودجه ستاد وزارت بهداشت هیچ رشدی نداشته است»

و وزیر بهداشت می گوید: «افزایش ۷۰ درصدی بودجه وزارت بهداشت صحت ندارد. نباید با این اخبار در مردم توقع بی‌جا ایجاد کنیم، این اخبار را مثبت نمی دانم و این امر از آسیب‌های طرح تحول می‌تواند باشد.»

اما چرا وزارت بهداشت این حجم از افزایش بودجه را عادی می داند؟ به نظر می رسد آنچه که حجم بودجه وزارت بهداشت را مناسب تر از قبل می کند، حجم درآمد های اختصاصی این وزارتخانه است و شاید مسئولان وزارت بهداشت درآمدهای اختصاصی را ناشی از برنامه ریزی های خود بدانند و قصد ندارند این حجم از درآمد ها را تحت عنوان افزایش بودجه عمومی خود تحلیل کنند. مسئله ای که در نگاه اول درست است اما به طور کلی این حجم از درآمد ها نیز جزیی از بودجه سال آینده وزارت بهداشت و در نگاه کلی می توان گفت این وزارتخانه در سال ۱۳۹۴ جیب پر پول تری نسبت به سال ۱۳۹۳ دارد.

افزایش درآمد های حاصل از خدمات درمانی

با این حال یکی از مهم ترین فصل های بودجه سال ۱۳۹۴ وزارت بهداشت افزایش درآمد های حاصل از خدمات درمانی است. به طوریکه موارد «درآمد حاصل از خدمات بهداشتی - درمانی» ذیل بند «درآمدهای حاصل از خدمات» از بخش «درآمدهای حاصل از فروش کالاها و خدمات» است که مجموع آن ۲۰٫۲ هزار میلیارد تومان ذکر شده است، این ردیف در لایحه بودجه سال ۹۳ تنها ۹٫۲ هزار میلیارد تومان ذکر شده بوده است. منبع این افزایش درآمد اما تجدید نظر وزارت بهداشت در کتاب تعرفه های درمانی در آبان ماه امسال است.

وزارت بهداشت در آبان ماه سال جاری با تجدید نظر در کتاب تعرفه گذاری خدمات درمانی اقدام به افزایش ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصدی نرخ ویزیت پزشکان کرد که این اقدام با توجیه واقعی شدن تعرفه های درمانی برای ریشه کن کردن زیر میزی صورت گرفت. اما علاوه بر افزایش بی سابقه درآمد های وزارت بهداشت، برکات دیگری نیز برای وزارت بهداشت داشت. چراکه براساس آن بخش زیادی از خدمات درمانی، دارای تعرفه های مشخص و قانونی شدند، ارزش برخی خدمات درمانی واقعی شد و این اقدامات می تواند عرصه را برای برخی پزشکان زیرمیزی بگیر تنگ تر کند.

اقدام وزارت بهداشت در تغییر ملاک ارزش گذاری تعرفه های درمانی در کشور درواقع، چشم پوشی از «کتاب کالیفرنیا» است. «کتاب کالیفرنیا» یک مدل معتبر جهانی است که حدود 40سال قبل در شهر «کالیفرنیا» اجرا شد و از 20سال قبل در ایران ملاک ارزش گذاری قیمت خدمات درمانی شد. اما با پیشرفت های پزشکی و ورود فناوری های جدید در این عرصه، خدمات درمانی ای به مردم ارایه شد که به دلیل قدیمی بودن «کتاب کالیفرنیا»، ارزش خدمات جدید در آن کتاب مشخص نشده بود.

این مساله باعث می شد، حدود هزار و 700 خدمت درمانی از سوی پزشکان به دلیل مشخص نبودن ارزش واقعی آنان در کتاب مرجع، با دریافت های سلیقه ای انجام شود.

همچنین مشخص نبودن تعرفه های این خدمات جدید (مانند گفتاردرمانی، کاردرمانی، شنوایی سنجی و...) وضعیت درآمدی پزشکان در این رشته را نامشخص می کرد و همین مساله باعث می شد دانشجویان، اقبالی برای ورود به این رشته ها نشان ندهند.

افزایش دوبرابری بودجه سازمان غذا و دارو

دیگر نکته حایز اهمیت در بودجه سال ۱۳۹۴ وزارت بهداشت، افزایش بودجه سازمان غذا و دارو است. وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۲ این سازمان را با بیشترین بحران های ممکن تحویل گرفت. بحران هایی همچون کمبود های سه رقمی دارویی دربازار ایران و افزایش بی سابقه واردات دارو در کشور. بحران هایی که بیش از پیش بازار دارویی در ایران را وابسته به واردات کرده بود و اندک تکان های ارزی، بازار دارویی کشور را تحت شعاع خود قرار می داد.

با این حال وزارت بهداشت در دولت یازدهم توانست در صد روز نخست کار خود، کمبود های دارویی سه رقمی در کشور را به ۶۰ قلم و پس از یک سال به کمتر از بیست رقم کاهش دهد. حالا این عملکرد موفق در حوزه بازار دارویی، منجر به دوبرار شدن، بودجه سازمان غذا ودارو در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال جاری شده است. مسئله ای که می تواند تاثیر خود را در پیشی گرفتن صادارات دارو به واردات دارو نشان دهد و وابستگی های کشور به واردات دارو را تا حد زیادی کاهش دهد. چرا که دارو یکی از مهم ترین کالاهای حیاتی در هر کشوری محسوب می شود و وابستگی آن به واردات تا حد زیادی می تواند بهداشت و درمان در کشورها را در موضع ضعف قرار دهد.

به همین دلیل می توان دوبرابر شدن بودجه سازمان غذا و دارو را یکی دیگر از اتفاقات امیدبخش در حوزه بهداشت و درمان دانست.

افزایش بودجه برای کاهش هزینه های پرداختی از سوی مردم

دیگر بند مهم از بودجه وزارت بهداشت، فصل بودجه «اجرای بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران» است. بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ناظر بر وظایف دولت برای کاهش هزینه های پرداختی مردم در حوزه بهداشت و درمان است. در این بند از ماده ۳۴ قانون برنامه پنجم صراحتا تاکید شده است: «به منظور تحقق شاخص عدالت در سلامت و کاهش سهم هزینه های مستقیم مردم به حداکثر معادل سی درصد هزینه های سلامت، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی درمانی، کمک به تأمین هزینه های تحمل ناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعبالعلاج، تقلیل وابستگی گردش امور واحدهای بهداشتی درمانی به درآمد اختصاصی و کمک به تربیت، تأمین و پایداری نیروی انسانی متخصص موردنیاز، ده درصد خالص کل وجوه حاصل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها علاوه بر اعتبارات بخش سلامت افزوده می شود.»

با این حال آنچه دولت در سال ۱۳۹۴ برای این بخش بودجه در نظر گرفته است، رقمی معادل ۵ هزار و ۶۰۰ میلیون تومان است که نسبت به سال جاری که این رقم ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است حدود ۴ درصد افزایش به خود می بیند. اما نکته حایز اهمیت در این رابطه تحقق این بودجه است؛ دولت دهم در دوسال آخر فعالیت خود که همزمان با قانون هدفمندی یارانه هابود، نه تنها این وظیفه قانونی خود را انجام نداد، بلکه این سهم قانونی وزارت بهداشت و حوزه بهداشت و درمان کشور را به وزارت راه داد. حالا باید دید دولت یازدهم با توجه به رویکرد سلامت محور خود تا چه اندازه این سهم قانونی وزارت بهداشت را محقق می کند.

 

رقم بودجه در سال 94 (به میلیارد تومان)

رقم بودجه در سال 93 (به میلیارد تومان)

بودجه عمومی وزارت بهداشت 

5131992

3010443

سازمان بیمه سلامت ایران

4880000

4000000

سازمان غذا و دارو 

63762

36586

اجرای بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران 

5342086

5660923

سازمان انتقال خون

108913

108325

درآمد حاصل از خدمات بهداشتی و درمانی

20260566

9216387

 بودجه عمومی وزارت‌خانه های مختلف در سال ۹۴ در لایحه پیشنهادی دولت

نام وزارت خانه

رقم تقریبی بودجه

درصد افزایش بودجه نسبت به سال قبل

وزارت بهداشت 

5 هزار میلیارد تومان 

70.8

وزارت ورزش و جوانان 

465 میلیارد تومان

53.5

وزارت اطلاعات 

22 هزار میلیارد تومان

41.5

وزارت راه ‌و شهرسازی 

6 هزار میلیارد تومان

36.1

وزارت نفت 

164 میلیارد تومان

31.7

وزارت نیرو 

71 هزار میلیارد تومان

30.9

وزارت کشور 

14 هزار میلیارد تومان

30.0

وزارت صنعت، معدن و تجارت 

555 میلیارد تومان 

28.7

وزارت اقتصاد و دارایی 

702 میلیارد تومان

28.2

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح 

26 هزار میلیارد تومان 

27.3

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 

769 میلیارد تومان

23.3

وزارت امور خارجه 

یک هزار میلیارد تومان

22.4

وزارت آموزش و پرورش 

23 هزار میلیارد تومان

21.4

وزارت دادگستری 

141 میلیارد تومان

14.2

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 

17 هزار میلیارد تومان

16.3

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 

245 میلیارد تومان

10.2

وزارت جهادکشاورزی 

یک هزار میلیارد تومان

9.2

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 

12 هزار میلیارد تومان

7.8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha