معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور گفت: عدالت در حوزه سلامت به معنای این است که اطمینان یابیم که همه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی دارند و از آن بهره‌مند می‌شوند.

سلامت نیوز: معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور گفت: عدالت در حوزه سلامت به معنای این است که اطمینان یابیم که همه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی دارند و از آن بهره‌مند می‌شوند.


به گزارش سلامت نیوز، دكتر علی اکبر ‌سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور در برنامه «ره آورد» شبكه رادیویی سلامت با بیان این كه امسال در طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت شش برنامه و هشت پروژه اجرا می‌کنیم، افزود: یکی از آنها بهبود خدمات بهداشتی و درمانی به روستاییان است. یکی از خدماتی که انجام می‌شود، احداث 1955 خانه بهداشت خواهد بود که امید داریم که تا 22 بهمن به بهره‌برداری برسد.

وی یکی از مشکلاتی که در سلامت ایران و دنیا وجود دارد، را بیماری‌های غیرواگیر دانست و اظهاركرد: که این مشكلات به عوامل خطری مربوط به رفتار مردم می‌شود، به طور نمونه افرادی که سیگار می‌کشند، اضافه وزن، فشار خون و دیابت دارند؛ اما خوشبختانه این عوامل قابل پیشگیری هستند. از این رو، قرار است برای مردم ایران پرونده سلامت تشکیل شود كه برای هر چهار هزار نفر، یک کارشناس سلامت در نظر گرفته‌ایم؛ که فرخوان می‌دهند و افراد را می‌خواهند تا پرونده سلامت تشکیل دهند، و کسانی که نیاز به پزشک داشته باشند، ارجاع داده می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: این کارت سلامت سه رنگ دارد. کسانی که کارت سبز دریافت می‌کنند سلامت هستند. کسانی که کارت زرد دارند در معرض خطرند. و کسانی که کارت قرمز می‌گیرند بیماری دارند باید تحت مراقبت قرار گرفته و توسط سیتمی که طراحی کرده‌ایم، تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به ارائه خدمات برنامه سلامت روستاییان بیان كرد: در این طرح، برای هر 3500 تا 4000 هزار نفر از روستاییان یک پزشک تامین می‌کنیم. اکثر مراکز درمانی روستاها پزشک دارند. برای هر هشت هزار نفر یک ماما هست. اقدام دیگر، دسترسی به داروهای اساسی است که 436 قلم دارو باید در مراکز درمانی روستاهایمان باشد. دیگری مکمل‌هایی چون قرص آهن،‌ قطره ویتامین و ویتامین د و ث است در مراکز درمانی روستایی فراهم است. خدمات دندانپزشکی که سال‌ها ارائه نمی‌شد یا تعطیل شده بود در این طرح برای افراد زیر 14 سال و مادران باردار این خدمات فراهم می‌شود.

سیاری در ادامه تصریح كرد: دیگر اقدام، نوسازی شبکه درمانی و بازسازی مراکز خدمات درمانی روستایی و بهبود تجهیزات است و یازده بسته خدمات ارائه می‌شود؛ چه مراقبت‌های اولیه،‌ خدمات درمان سرپایی در بخش دیده شده است. اگر بیماران نیاز به تخصص داشته باشند به بیمارستان ارجاع داده می‌شوند و هزینه‌ای که دریافت می‌شود، 5 درصد خواهد بود، بقیه را وزارت بهداشت پرداخت می‌کند. خدمت دیگری که در این بسته هست، واکسن پنج‌گانه است که در همه پایگاه‌های بهداشت شهر و روستا وجود دارد.

وی ادامه داد: برنامه دیگری که داریم برای مردمی است که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند. برای هر 12 هزار 500 نفر یک پایگاه سلامت در نظر گرفتیم که سه کارشناس مراقب سلامت مستقر می‌شوند و کارت سلامتی که گفتم صادر می‌شود. کسانی که نیاز به پزشک دارند به مراکز سلامت جامعه ارجاع می‌شوند.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور در پایان در خصوص اجرای عدالت درمانی اظهاركرد: در حوزه سلامت عدالت به معنای اینکه اطمینان یابیم که همه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی دارند و از آن بهره‌مند می‌شوند، اجرا خواهد شد. بحث دیگر این است که این خدمات باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد و باعث آسیب مالی خانواده‌ها نشوند. دولت تصمیم گرفته از همه کسانی که بیمار می‌شوند و به بیمارستان‌های دولتی می‌روند محافظت‌کند و شهرنشینان ده درصد و روستاییان پنج درصد را پرداخت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha