دریاچه ارومیه در خطر خشک شدن کامل است و طی ۱۳ سال گذشته ۶ متر کاهش سطح داشته است.

سلامت نیوز:دریاچه ارومیه در خطر خشک شدن کامل است و طی ۱۳ سال گذشته ۶ متر کاهش سطح داشته است.

دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه‌ی داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است، آب این دریاچه بسیار شور بوده و به طور عمده از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه‌رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

یعقوب دین پژوه، مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، معتقد است: مدیریت علمی آب در حوضه دریاچه ارومیه ضروری است.

وی با اشاره به مزایای افزایش راندمان آبیاری تصریح کرد: اگر بتوانیم راندمان آبیاری را افزایش دهیم می‌توانیم برای تولید هر کیلو محصول نیاز به آب را کاهش دهیم که این مساله از دو طریق ممکن است، اول اینکه آب کمتری مصرف کنیم و دوم اینکه مازاد آب حاصل از افزایش بهره‌وری در اراضی مکانیزه شده، در اراضی دیگری که از این سیستم استفاده نمی‌کنند برای آبیاری مورد استفاده قرار بگیرد. توسعه شیوه‌های جدید آبیاری قطره‌ای و بارانی در راستای استفاده از منابع موجود آب را باید برای افزایش بهره‌وری از منابع آبی تاثیرگذار قلمداد کنیم.

دین پژوه، بهبود راندمان آبیاری را در افزایش بهره‌وری دخیل دانست و تاکید کرد: تغییر الگوی کشت، بهبود راندمان آبیاری و افزایش بهره‌وری برای جبران کم‌ آبی و کاهش اتلاف آب در بخش کشاورزی که بزرگترین و مهمترین مصرف‌ کننده آب است، ضروری به نظر می‌رسد.

احمد فاخری فرد، استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز نیز به خبرنگار ایسنا گفت: باید سازگاری با آب نازل شده بر دریاچه ارومیه را در نظر داشته و بیش از آن جویای آب نباشیم.

وی با اشاره افزایش 30 درصدی راندمان آبیاری با تغییر سیستم آبیاری افزود: اگر سیستم آبیاری از سنتی، غرقابی، نواری، شیاری و جوی و پشته‌ای به سیستم مُدرن تغییر یابد افزایش 30 درصدی راندمان آبیاری دور از انتظار نیست.

فاخری‌فرد بیان کرد: مصرف آب در بخش کشاورزی نیازمند اقدامات اساسی به منظور افزایش بهره‌وری مصرف آب است، زیرا محدودیت منابع آب و افزایش روز‌افزون مصرف در بخش‌های مختلف،‌ موجب شده تا مصرف بهینه این منبع حیاتی در کانون توجهات قرار گیرد. با مصرف بهینه آب در این حوضه باید قبول کرد که دریاچه ارومیه و کشاورزی را می‌توان در کنار هم داشت.

فاخری فرد از ضرورت مشخص شدن میزان آب واقعی مورد نیاز برای کشاورزان گفت و تاکید کرد: باید با در نظر گرفتن بالا بودن راندمان آبیاری قطره‌ای و بارانی، زارعان و باغداران را تشویق به تعویض سیستمهای آبیاری سنتی به مُدرن کنیم تا قیمت واقعی آب برای کشاورز مشخص شود.

حوضه دریاچه ارومیه، منطقه‌ای کشاورزی محسوب می‌شود و بدون آب کشاورزی معنایی ندارد. اگر بخواهیم در حاشیه دریاچه ارومیه از آب موجود استفاده‌ای بهینه داشته باشیم باید از اتلاف آب جلوگیری کنیم.

اختصاص ۹۰درصد منابع آبی منطقه به بخش کشاورزی، تبخیر زیاد در پی گرم شدن هوا و برداشت غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی در پی حفر چاه از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه اعلام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha