یک متخصص اورولوژی گفت: با تغییر روش های روزمره تغذیه، رشد سرطان پروستات در مردان متوقف می‌شود.

دکتر موسوی متخصص اورولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت وگو با ایسنا با اشاره به تحقیقات اخیر در زمینه سرطان پروستات اظهار کرد: اجرای رژیم 10 روزه حاوی میوه و سبزیجات و پرهیز از مصرف گوشت در میان مبتلایان به سرطان پروستات باعث توقف 10 روزه این سرطان شد.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که پراکندگی سرطان پروستات از لحاظ جغرافیایی متفاوت است، گفت: میزان شیوع سرطان پروستات در آسیا به خصوص چین بسیار کم و در غرب به خصوص آمریکا شایع‌تر است.

دکتر موسوی در ادامه افزود: مهمترین علت اختلاف شیوع تفاوت در میزان مصرف چربی است؛ به طوری که در کشورهای غربی، چربی 35 تا30 درصد رژیم غذایی را تشکیل می‌دهد؛ در حالی که این رقم در کشورهای آسیایی، 25 تا20 درصد است و همچنین مصرف سبزیجات در شرقی‌ها بیشتر از غربی‌ها است.

این متخصص اورولوژی با اشاره به این مطلب که تغذیه در ایجاد و کنترل سرطان‌ها نقش مهمی دارد، گفت: نقش تغذیه در سه سرطان روده، پستان و پروستات ثابت شده و تحقیقات زیادی در مورد نقش تغذیه در سرطان‌های دیگر مورد بررسی است.

وی در ادامه در توضیح مواد غذایی مفید در پیشگیری و کنترل سرطان پروستات گفت: استفاده از سبزیجات بخصوص سبزیجات قرمز رنگ بین 5 تا 9 وعده در روز، مصرف آب انار در طول روز، مصرف 5 بار در هفته از گروه کلم و مصرف 5 استکان چای سبز می تواند در مهار یا پیشگیری از سرطان پروستات موثر باشد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بر مصرف گوجه فرنگی حداقل 2 بار در هفته تاکید کرد و گفت: مصرف سس گوجه فرنگی بهتر از گوجه است به دلیل این که سبزیجات و گوجه فرنگی تأثیرشان بعد از تفت بیشتر می‌شود.

دکتر موسوی در ادامه با توصیه به پرهیز از مصرف چربی و گوشت قرمز گفت: این مواد از لحاظ بیولوژیکی تأثیرات مهمی بر بدن می گذارند که می‌تواند باعث ایجاد پروستات شود. بنابراین بهتر است افراد از گوشت ماهی به خصوص ماهی آب‌های سرد استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به نقش موثر ویتامین E در پیشگیری ازسرطان پروستات گفت: توصیه می‌شود به جای قرص‌های این ویتامین، از ویتامین E به صورت طبیعی مصرف شود.

این متخصص اورولوژی در پایان انجام ورزش‌های منظم را گام مهمی در مهار و کنترل سرطان دانست و گفت: داشتن وزن مناسب، اندازه دور کمر کمتر از 102 سانت و نیز انجام حداقل 3 بار ورزش به مدت 40 تا 30 دقیقه در هفته توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha