معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اختصاص 120 میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با ریزگردهای دریاچه ارومیه خبر داد.

سلامت نیوز: معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اختصاص 120 میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با ریزگردهای دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پرویز گرشاسپی در جلسه مبارزه با ریزگردهای حوزه دریاچه ارومیه، گفت: هدف از سفر به حاشیه دریاچه ارومیه شناسایی کانون ریزگردها در حاشیه دریاچه است که پس از بازدید و ارسال اکیپ کارشناسی برای مهار گرد و غبار حاصل از ریزگردها برنامه ریزی سریعی خواهیم داشت.

وی افزود: برای این منظور در مساحتی به اندازه 5000 هکتار و با اعتبار بالغ بر 120 میلیارد ریال در سطح دو استان آذربایجان غربی و شرقی این طرح اجرا خواهد شد که این گونه ریزگردها مسائل زیست محیطی را تهدید نکنند و همچنین در خصوص احیای دریاچه ارومیه طرح هایی شروع شده و ردیف اعتباری و منابع اعتباری خوبی به این طرحها اختصاص یافته است.

وهاب زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان غربی نیز بااشاره به اقداماتی که در خصوص حوضه دریاچه ارومیه از قبیل برنامه های اصلاحی و احیای مراتع مانند بذرپاشی، کودپاشی، حصارکشی و کاشت نهال اجرا می شود، افزود: طرح جنگل کاری 150 هکتاری در استان شروع شده و در سال جاری 15 هکتار را اجرا و در قالب تفاهم نامه مشترک اجرا می شود.

زرقام خان زاده رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سلماس نیز بیان کرد: شهرستان سلماس داری 197 هزار هکتار مراتع با ظرفیت 198هزار واحد دامی می باشد که این شهرستان یکی از قطب های دامداری استان آذربایجان غربی محسوب می شود.

وی افزود: اقدامات موثری در این شهرستان از جمله طرح های قرق مراتع و سیستم های چرایی و کپه کاتری، بذرکاری و جنگل کاری برای نجات دریاچه ارومیه در دست اجرا است.

مسعود حاجی علیلو فرماندار سلماس نیز در این جلسه با اشاره به امرار معاش مردم منطقه با دامداری و کشاورزی و با توجه به خشک شدن دریاچه ارومیه و تغییرات جوی در حوضه این دریاچه گفت: اگر تمهیداتی در خصوص جلوگیری از ریزگردها صورت نپذیرد شاهد مهاجرت بسیاری در این منطقه خواهیم بود.

وی افزود: در خصوص جلوگیری از ریزگردها سازمان منابع طبیعی باید فعالیت های خود را با جدیت هرچه تمام انجام دهد و همچنین به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و تهدید سد تازه احداث دیرعلی سلماس، اعتبار مورد نیاز تخصیص یابد تا از سیلابهایی که شهر سلماس و دشت لکستان را تهدید می کنند جلوگیری شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha