سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در زمینه کنترل آلودگی هوا عقب ماندگی های زیادی داریم، به تعویق استانداردسازی خودروها از سال 84 تا 93 اشاره کرد و گفت:« یک شبه نمی توان مشکل آلودگی هوای تهران را حل کرد باید پرسید چرا وقتی در این سال ها استانداردسازی خودروها به تعویق می افتاد هیچ کسی اعتراضی نداشت؟درحال حاضردر سازمان اقداماتی برای استانداردسازی خودروها و سیستم یکپارچه معاینه فنی و برنامه های زیاد دیگری را در دست اجرا داریم».

صادقانه قضاوت کنیم:آلودگی هوا نتیجه وارونگی دما است

سلامت نیوز:دعوا بر سر آلودگی هوا و تاثیرات بنزین آلوده همچنان ادامه دارد.با وجودیکه صبح امروز هوای تهران در شرایط سالم قرار داشت باز هم دلواپسان دست به تولید اخبار کذب و بدور از انصاف زده و سازمان حفاظت از محیط زیست را مورد آماج حملات قرار داده اند که چرا با وجود عرضه بنزین وارداتی که به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از استانداردهای لازم برخوردار است همچنان هوای تهران آلوده است.


این در حالیست که یوسف رشیدی ، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز با بیان اینکه : « یک شبه نمی توان مشکل آلودگی هوای تهران را حل کرد و نمی توانیم معجزه کنیم.» خاطر نشان کرد:« تجربه کشورهای دنیا نشان داده با یک برنامه ریزی منسجم و مرتب و اصولی می توان این کار را انجام داد» 

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در زمینه کنترل آلودگی هوا عقب ماندگی های زیادی داریم، به تعویق استانداردسازی خودروها از سال 84 تا 93 اشاره کرد و گفت:« یک شبه نمی توان مشکل آلودگی هوای تهران را حل کرد باید پرسید چرا وقتی در این سال ها استانداردسازی خودروها به تعویق می افتاد هیچ کسی اعتراضی نداشت؟درحال حاضردر سازمان اقداماتی برای استانداردسازی خودروها و سیستم یکپارچه معاینه فنی و برنامه های زیاد دیگری را برای اجرا داریم».

وی با تاکید براینکه دلیل تداوم آلودگی هوای تهران در هفته اخیر مسئله وارونگی دما بوده است؛گفت:« اگر آلودگی تولید نمی کردیم حتی اگر وارونگی دما هم داشتیم مشکل آلودگی هوا را نداشتیم اما وقتی خودروها، منازل وصنایع آلودگی تولید می کنند توان اتمسفر برای جا به جایی و رقیق کردن آلاینده ها در فصل زمستان کم می شود بنابراین انباشت آلودگی را در سطح زمین داریم. قطعا اگر شرایط خودروها و سوخت مان خوب پیش رود شاهد کمتر آلوده بودن شرایط هوا خواهیم بود». 
یوسف رشیدی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز با بیان اینکه هوای امروز تهران در شرایط سالمی قرار دارد؛گفت: «البته میدان دید می تواند یکی از شاخصه های آلودگی هوا باشد اما برای اعلام وضعیت آلودگی هوا به میدان دید اکتفا نمی کنیم.همانطور که می دانید عوامل مختلفی از جمله ذرات معلق در هوا و یا بخار آب در کاهش میدان دید موثر است».

وی در ادامه با اشاره به آمارهای وضعیت هوای تهران در سال گذشته و امسال،تاکید کرد:« اگر بخواهیم صادقانه راجع به آلودگی هوا بحث کنیم آنچه مد نظر است داده های آلودگی هوا است که در مقایسه وضعیت هوای تهران در امسال با سال گذشته می بینیم که تعداد روزهای سالم و پاک بیشتر و تعداد روزهای ناسالم کمتر شده است».

رشیدی با تاکید بر اینکه در سازمان حفاظت از محیط زیست نه به دنبال اختراع و نه به دنبال اکتشاف هستیم؛خاطرنشان کرد: «می خواهیم از تجارب موفق دنیا در سازمان استفاده کنیم.سوخت استاندارد،خودروی استاندارد ،حمل و نقل عمومی و دولت الکترونیک همه مجموعه اقداماتی است که در سازمان حفاظت از محیط زیست به دنبال آن هستیم».

وی درباره کیفیت بنزین های وارداتی که از سوی برخی زیرسئوال رفته است؛گفت:«برخی واحدهای پتروشیمی کشورمان برای تولید یکسری از حلال ها و یکسری از ترکیباتی ایجاد شده است که ترکیباتی مثل خوراک نفت را می گیرند و تبدیل به بنزن و ترکیبات آروماتیک دیگر می کنند که عدد اکتان بالایی دارند. درصد اینها در بنزین باید مشخص شود».

رشیدی ادامه داد:«آنچه سازمان حفاظت از محیط زیست بر آن تاکید دارد این است که طبق استاندارد مصوب کشور حداکثر آروماتیک سوخت 35 درصد و حداکثر بنزن یک درصد است و به هر ترتیبی که این سوخت بخواهد تولید شود چه در پالایشگاه ها و چه از سوی پتروشیمی ها باید این استانداردها رعایت شود.»
وی افزود:« بنزین از ترکیب چند واحد مختلف به عنوان یک فرآورده تولید می شود.چون همه پالایشگاه ها واحدهای ریفرمیت دارند که شبیه واحدهای پتروشیمی است و برای اکتان افزایی هم ترکیبات خطی را به ترکیبات حلقوی و آروماتیک تبدیل می کنند که باعث افزایش عدد اکتان می شود بنابراین اگر ترکیبات پتروشیمی را اضافه کنیم احتمال اینکه ترکیبات بنزن و آروماتیک بالا رود هست.ولی ما می گوییم حداقل استانداردی که در کشور مصوب شده باید رعایت شود که این استاندارد 4904 است و تقریبا معادل با استاندارد یورو4 اروپا است».

رشیدی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست هیچ نقشی در واردات بنزین ندارد؛گفت:« بنزین جزء فرآورده هایی است که استاندارد اجباری دارد بنابراین وظیفه نظارت بر واردات بنزین هم در مرحله تولید،واردات و پخش بر عهده سازمان ملی استاندارد است بنابراین آنها باید پاسخگو باشند که وضعیت بنزین وارداتی به چه صورتی است چون سازمان سازوکاری برای واردات و چک کردن مبادی ندارد و این مسئله قانونا بر عهده سازمان ملی استاندارد گذاشته شده است که حتما می توانند پاسخگو باشند».

وی ادامه داد:« سازمان به دنبال این است که سوخت مصرفی در کشور استاندارد باشد مخصوصا ترکیبات آروماتیک و بنزن و گوگرد آن و اگر به کیفیت هوا نگاه کنیم می بینیم که میزان دی اکسید گوگرد در هوا به دلیل توزیع سوخت مناسب برای خودروهای دیزلی و سواری پایین آمده است و اگر کیفیت هوا را در آمار و ارقام مقایسه کنیم می بینیم تعداد روزها ناسالم کم شده است.قطعا اینطور نیست که فقط با یک عامل مشکل آلودگی هوا برطرف شود بلکه کنترل آلودگی هوا عوامل متعددی دارد و باید همه موارد را در نظر بگیریم».

رشیدی با بیان اینکه در زمینه کنترل آلودگی هوا عقب ماندگی های زیادی داریم؛گفت:«در کشور فرانسه که از نظر سوخت استاندارد،خودروهای استاندارد، وضعیت حمل و نقل عمومی و صنایع وضعیت بسیار بهتری نسبت به کشور ما دارد سال گذشته به دلیل تداوم آلودگی هوا به دلیل وارونگی دما به مدت پنج روز مجبور به اجرای طرح زوج و فرد در پاریس شد و این مشکلی است که حتی برای کشورهای اروپایی هم پیش می آید ما که خیلی از این کشورها عقب تر هستیم و اینطور نیست که حتما سال بعد خبری از آلودگی هوا نباشد چون عقب ماندگی های بسیاری در آلودگی هوا، صنایع و خودروهای فرسوده و موتورسیکلت ها داریم ».

وی با انتقاد از به تعویق افتادن بحث استانداردسازی خودروها از سال 84 تا 93 ؛ گفت:« باید پرسید چرا وقتی در این سال ها استانداردسازی خودروها به تعویق می افتاد هیچ کسی اعتراضی نداشت؟درحال حاضردر سازمان اقداماتی برای استانداردسازی خودروها و سیستم یکپارچه معاینه فنی و برنامه های زیاد دیگری را برای اجرا داریم».

رشیدی با تاکید بر اینکه باید حرکت مثبت رو به جلویی داشته باشیم وبتوانیم تعداد روزهای آلوده را کم کنیم ؛خاطرنشان کرد:« یک شبه نمی توان مشکل آلودگی هوای تهران را حل کرد و نمی توانیم معجزه کنیم. تجربه کشورهای دنیا نشان داده با یک برنامه ریزی منسجم و مرتب و اصولی می توان این کار را انجام داد».

وی در پاسخ به اینکه حل مشکل آلودگی هوای تهران چه مدت طول می کشد؛گفت:«در این زمینه دو بحث داریم اول اینکه اقدامات کاهش آلودگی هوا را به طور پیوسته دنبال کنیم بحث دیگر مسئله هواشناسی و مسئله وارونگی دما است که حتی کشورهای اروپایی هم این بحث را دارند اما باید مقدار آلودگی هوا را با راهکارهای مدیریتی و فنی به حداقل برسانیم».

حال این سوال مطرح است وقتی یک مرجع علمی در کشور بنابر وظیفه سازمانی خود تمام تلاشش را برای برطرف کردن معضل آلودگی هوا در یک دوره کوتاه مدت کرده عده ای که تخصصی در این زمینه ندارند چگونه و بر اساس و چه اسنادی افکار عمومی را مشوش میکنند ؟!
آیا جز این است که عده ای در ماجرای تولید بنزین آلوده در کشور دست داشته و به جای اینکه پاسخگوی افکار عمومی باشند ، نه تنها با انتشار این مطالب فرار رو به جلو دارند بلکه منافعشان را در خطر دیده اند. بر اساس اصول شرعی و قانونی خود را در پیشگاه خداوند و مردم ایران پاسخگو نمی بینند و فقط به دنبال جو سازی رسانه ای هستند؟
در آخر باید گفت که سلامت جسمی و روانی مردم را بازیچه سیاست بازی خود نکنید و بگذارید یک سازمان تخصصی با طرح و برنامه های خود شر آلودگی هوای تهران و کلان شهرها را برای همیشه از سر مردم وا کند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha