هر بار تزریق فقط برای یکسال می باشد و در سال بعد به علت تغییر نوع ویروس آنفولانزا، باید واکسن جدید زد.

سلامت نیوز:هر بار تزریق فقط برای یکسال می باشد و در سال بعد به علت تغییر نوع ویروس آنفولانزا، باید واکسن جدید زد.

در فصل سرما گاهی دو موج و گاهی سه موج آنفولانزا را داریم. بهرحال آنفولانزا خواهد آمد. به همین علت اشخاصی که ضعف ایمنی دارند، در این افراد درصد ابتلاء به آنفولانزا بیشتر می باشد و عوارض بیشتری نیز دارد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سید محمود نبوی، مدیر مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت در برنامه «مردم سلامت» گروه سلامت اجتماعی شبکه رادیویی سلامت گفت: در نیمکره شمالی که کشور ما نیز در آن واقع شده است هرسال از اواسط آذر موج جدید آنفولانزا راه می افتد و ممکن است تا اوایل بهار ادامه پیدا کند. در فصل سرما گاهی دو موج و گاهی سه موج آنفولانزا را داریم. بهرحال آنفولانزا خواهد آمد. به همین علت اشخاصی که ضعف ایمنی دارند، در این افراد درصد ابتلاء به آنفولانزا بیشتر می باشد و عوارض بیشتری نیز دارد. حدود 15 نوع ویروس عفونت های تنفسی وجود دارد که از علائم بالینی هم نمی شود آنها را افتراق داد. حتی در اوایل پاییز هم سرماخوردگی داریم که علت آن ویروس های پاییزی می باشند که البته وسعت مبتلا کردن این ویروس ها کمتر می باشد. مثلاً از یک خانواده 4 الی 5 نفره ممکن است یک نفر مبتلا شود. اما آنفولانزا در فصول سرد نمایان می شود که معمولاً وسعت ابتلاء کردن آن نیز بیشتر می باشد. مثلاً در یک خانواده 5 نفره ممکن است تا سه نفر هم مبتلا شوند. شدت حملات آنفولانزا می تواند خفیف تا شدید باشد.
وی ادامه دادك گروه های پرسنل پزشکی، بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی دارند مانند بیماران پیوند اعضا، بیماران دیالیزی و تالاسمی ها، افراد هموفیلی و اشخاصی که نارسایی ارگانهای بدن مانند نارسایی قلب، کلیه و کبد دارند و بخصوص در بیماران مزمن ریوی (برونشیت های مزمن و آسم) بسیار به زدن واکسن توصیه می شوند. همچنین خانم های باردار که در سه ماهه سوم بارداری هستند، افرادی که داروهای شیمی درمانی یا کورتون با دوز بالا (بیش از سه بار در روز) مصرف می کنند، دیابتی ها بخصوص کسانی که انسولین تزریق می کنند، گروه سنی 65 سال به بالا به علت ضعف عمومی و سیستم ایمنی نیز اگر واکسن تزریق کنند بهتر است.
مدیر مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه بیان كرد: از این بین، برای گروه پزشکی و بیماران خاص، واکسن توسط دولت تهیه می شود، ولی بقیه بیماران می توانند با مراجعه به پزشک و گرفتن نسخه، واکسن آنفولانزا تزریق کنند. عوارض این واکسن بسیار کم می باشد، اما در دو مورد مربوط به کسانی که به تخم مرغ آلرژی دارند (به علت اینکه این واکسن از تخم مرغ تهیه می شود) و کسانی که عوارض عصبی به تزریق واکسن قبلی پیدا کردند، منع تزریق وجود دارد. قبل از استفاده از واکسن بهتر است افراد به پزشک مراجعه کنند تا توسط پزشک تعیین ریسک شد.
نبوی اظهاركرد: به علت اینکه واکسن یخچالی می باشد و باید در فضای سرد نگهداری شود، حداکثر یک ساعت بعد از خروج از یخچال باید تزریق شود. البته افراد می توانند آن را به خانه ببرند و دو تا سه هفته آن را در یخچال خانه نگهداری کنند. واکسن در کودکان در عضله ران و در بقیه افراد در عضله بازو تزریق می شود که جذب آن بهتر است.
مدیر مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پایان اظهاركرد: تاکنون به سه نوع واکسن اجازه ورود داده شده است که هر سه نوع نیز مورد تایید سازمان بهداشت جهانی می باشند و هر سه نوع نیز از تخم مرغ تهیه شده اند و قدرت و کیفیت آنها نیز سالانه مورد ارزیابی قرار می گیرد. بنابراین فرقی در استفاده از انواع آنها وجود ندارد. البته باید به این نکته توجه داشت که هر بار تزریق فقط برای یکسال می باشد و در سال بعد به علت تغییر نوع ویروس آنفولانزا، باید واکسن جدید زد. بهتر است این کار در اواخر تابستان یا اوایل پاییز انجام شود. این واکسن تا 80 درصد از ابتلا به آنفولانزا پیشگیری می کند. بنابراین ممکن است افراد بعد از تزریق واکسن باز هم به ویروس آنفولانزا مبتلا شوند، اما در صورت ابتلاء شدت آن کمتر می باشد. اشخاصی که واکسن می زنند زمستان راحت تری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha