در مورد بیماری های عفونی که دامنگیر جامعه بشری می شوند، آخرین برآورد این است که 60 درصد بیماری انسانی با منشاء دامی می باشند. در واقع آلودگی از جمعیت دامی به انسان منتقل می شود.

سلامت نیوز: در مورد بیماری های عفونی که دامنگیر جامعه بشری می شوند، آخرین برآورد این است که 60 درصد بیماری انسانی با منشاء دامی می باشند. در واقع آلودگی از جمعیت دامی به انسان منتقل می شود.

بیماری های مشترک در دام زنده و انسان از طریق سه استراتژی واکسیناسیون، تست کشتار و کنترل حمل و نقل مورد بررسی قرار می گیرند.
به گزارش سلامت نیوز، دکتر سعید کرمی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران در برنامه «مردم سلامت» شبکه رادیویی سلامت گفت: رشته های دامپزشکی در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و دکتری حرفه ای تدریس می شوند که البته مقطع دکتری حرفه ای در سال های اخیر ایجاد شده است. افرادی که در مقاطع پایین تر درس می خوانند، با توجه به نوع رشته خود، در رشته های خاص دکتری حرفه ای مشغول به تحصیل می شوند.

در مورد بیماری های عفونی که دامنگیر جامعه بشری می شوند، آخرین برآورد این است که 60 درصد بیماری انسانی با منشاء دامی می باشند. در واقع آلودگی از جمعیت دامی به انسان منتقل می شود. همچنین 75 درصد بیماری های نوپدید و بازپدید انسانی نیز منشاء دامی دارند. اگر به این دو عدد توجه کنیم به نقش دامپزشکی در کنترل و حراست از سلامت بشری بیشتر پی می بریم. ما یک مقوله به نام VPH (دامپزشکی و بهداشت عمومی) داریم که در این بحث دو تا فرآیند در دام زنده و محصولات دامی داریم.


وی ادامه داد: بیماری های مشترک در دام زنده و انسان از طریق سه استراتژی واکسیناسیون، تست کشتار و کنترل حمل و نقل مورد بررسی قرار می گیرند. واکسیناسیون خاکریز اول در مقابله با عدم انتقال بیماری های واگیر از حیوان به انسان می باشد. استراتژی دوم و سوم در مورد محصولات دامی می باشد. در  تمام مراحل استحصال (قبل، حین و بعد از کشتار دام)، فرآوری، بسته بندی، نگهداری، حمل و نقل و عرضه، سازمان دامپزشکی حضور دارد تا عوامل بیماری زا به انسان منتقل نشود و همچنین کنترل می شود که فرآورده های گوشتی تا زمان عرضه به مشتری، فاسد و آلوده نشوند. حتی سازمان به طور مرتب از قصابی ها هم بازدید به عمل می آورد. در بحث بیماری های مشترک، بیماری هایی مانند تب کریمه کنگو، آنفولانزای فوق حاد پرندگان، کرونا ویروس یا بیماری قدیمی هاری، مستقیماً از دام زنده به انسان منتقل می شوند. در واقع، اینها سنگرهای اولیه ایی هستند که بخش دامپزشکی وظیفه دارد اینها را از طریق، واکسیناسیون، سم پاشی، ضدعفونی کردن و کنترل های حمل و نقل، کنترل کند.


معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران در ادامه بیان كرد: همکاری ما با وزارت بهداشت یک همکاری تنگاتنگ است. یک شورایی داریم که در آنجا به طور مشترک و همه ساله، سیاستگذاری های اساسی در خصوص بیماری های مشترک دام و انسان انجام می شود و اگر تغییراتی به وجود آمده است ابلاغ می شود. بطور مثال در مورد بیماری تب مالت که متاسفانه هنوز دامن گیر کشور ما می باشد، انتقال بیماری از طریق شیر و فرآورده های لبنی به افراد می باشد. ما در شورا، مقدار نیاز واکسیناسیون و تست کشتار و همچنین شاخص آلوده بودن دام را مورد بررسی قرار می دهیم. جمع بندی این مباحث می باشد که در قالب دستورالعمل به واحدهای تابعه ابلاغ می شود.
كرمی در پایان خاطرنشان كرد: در بحث تحقیقات (چه در علوم پایه و چه در علوم کاربردی) ما به عنوان بخش دامپزشکی و همچنین کنترل بیماری در حیات وحش و توجه به حیوانات وحشی به عنوان سرمایه طبیعی کشور نیز مورد توجه حوزه دامپزشکی می باشد و تحت نظارت ما می باشند . در این زمینه نیز همکاری گسترده ای با سازمان محیط زیست داریم. پزشکان می توانند هم به طریق مجازی (از طریق ایمیل، تلفن و وسایل دیگر) و هم به صورت حضوری و در قالب جلسات هم اندیشی که مکرر توسط سازمان برگزار می شود، سوالات و نظرات خود را مربوط به حوزه دام ارائه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha