وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت:‌ از 13 بیماری گرمسیری عفونی در جهان ، پنج بیماری در ایران هنوز ریشه کن یا حذف نشده است.

دکتر کامران باقری لنکرانی در مراسم افتتاحیه کنگره بیماری های گرمسیری فراموش شده (NTDs) افزوود : سیاه زخم ، تب مالت ، فاسیولیازیس ، لیشمانیوز ( سالک ازنوع جلدی) و وبا پنج بیماری عفونی دنیا محسوب می شوند در ایران نیز وجود دارند.
باقری لنکرانی به عنوان نمونه به مالاریا در کشور اشاره کرد و گفت:‌ در زمان حاضر مالاریا در سه استان سیستان و بلوچستان ،‌جنوب کرمان و بخش شرقی هرمزگان هنوز وجو دارد و البته 65 درصد از بیماران مبتلا به این بیماری در سیستان و بلوچستان هستند.
وی گفت:‌ این بیماری در سال 75، 94 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت را مبتلا کرده بود ه در سال 86 این میزان به 23 نفر در هر 100 هزار نفر جمعیت رسید .
وی گفت:‌ تب مالت نیز در سال 84 ، 39 نفر در هر 100 هزار نفر جمعیت را در کشور مبتلا کرد که در سال 86 این رقم به 30 نفر رسید .
باقری لنکرانی همچنین به برخی بیماری ها ی عفونی گرمسیری که در کشور ریشه کن یا حذف شده اند نیز اشاره کرد و گفت:‌ در زمان حاضر بیماری پیوک ، تراخم ، جذام و بی لارزیوس از جمله بیماری هایی محسوب می شوند که در کشور ریشه کن شده اند .
لنکرانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت 18 هزار خانه بهداشت ، 30 هزار بهورز و پنج هزار مرکز بهداشتی درمانی در کشور اشاره کرد و از موارد یاد شده تحت عنوان ظرفیت های بالقوه نام برد .
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، اظهار داشت :‌ ‌این ظرفیت های بالقوه، حتی برخی از کشور ها خوابش را هم نمی توانند ببینند .
لنکرانی تاکید کرد :‌با یک نگاه کارشناسی می توان در مورد بیماری های گرمسیری کارهای مهمی را انجام داد که بخش مهمی از این پیشرفت ها ناشی از ارتقا سطح بهداشتی و سطح زندگی مردم است .
وی گفت:‌ در این راستا نباید نگاه علاج جویانه را نیز فراموش کرد و این نگاه به جامع نگری در مشکلات درمانی و بومی کشور در زمینه سلامت نیاز دارد .
کنگره دو روزه بیماری های عفونی فراموش شده ( NTDs) با حضور وزیر بهداشت و جمعی از مسوولان و پزشکان متخصص از جمله پزشکان بیماری های عفونی در امروزتالار امام بیمارستان امام خمینی( ره) گشایش یافت و تا فردا ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha