سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 132167

سلامت نیوز: یک متخصص قلب و عروق گفت: آلودگی هوا در کارایی تمام اعضای بدن اختلال ایجاد می‌کند، حتی بر عملکرد مغز نیز تاثیرگذار است.

 

دکتر سیدمرتضی رضوی خسروانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آلودگی هوا منجر به تنگی نفس می‌شود، اظهار کرد: آلودگی هوا به تدریج منجر به فشار بر سمت راست قلب می‌شود و می‌توان گفت یکی از علل بروز نارسایی قلبی و تنگی عروق قلب، آلودگی هواست.

 

وی افزود: البته آلودگی هوا تنها بر عملکرد قلب تاثیرگذار نیست، بلکه آلودگی هوا در کارایی تمام اعضای بدن اختلال ایجاد می‌کند، حتی بر عملکرد مغز نیز تاثیرگذار است؛ به طوری که منجر به ایجاد حالت افسردگی و بیماری‌های روانی در افراد می‌شود.

 

این متخصص قلب و عروق با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای کاهش آلودگی هوا گفت: کاهش یا رفع آلودگی هوا موجب می‌شود بسیاری از بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا برطرف شود.

 

رضوی خسروانی ادامه داد: اجرای طرح‌های ترافیکی و فرهنگ‌سازی برای پیاده‌روی در جامعه، علاوه بر کاهش آلودگی هوا موجب کنترل وزن شهروندان، افزایش تحرک و در نتیجه کاهش بیماری‌های ناشی از کم تحرکی و افزایش وزن مانند پرفشاری خون و به دنبال آن سکته‌های قلبی می‌شود.

 

وی با اشاره به ارایه طرح "پزشکان نوجوان" در اصفهان نیز گفت: در این طرح مانند همیار پلیس، دانش‌آموزان اطلاعات مربوط به بیماری‌های ناشی از آلودگی‌ها و به طور کلی نکات پزشکی را به خانواده‌های خود انتقال می‌دهند و در حال حاضر در یک منطقه اصفهان به صورت پایلوت انجام می‌شود.

 

این فوق تخصص قلب کودکان با اشاره به اینکه والدین اغلب به علت مشغله کاری نمی‌توانند نشانه‌های سلامتی خود را جویا شوند، اضافه کرد: با استفاده از این طرح، پزشکان نوجوان والدین خود را نسبت به مضررات کم تحرکی و رژیم‌های غذایی آگاه می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha