ازدواجهایی كه در آن دختر دو سال از پسر بزرگ‌تر است، ازدواج‌های مستحكم‌تری هستند.

اجلاس دو روزه «طلوع مهر» طی روزهای دوم و سوم آبان ماه از سوی سازمان ملی جوانان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در مشهد، برگزار شد.

به گزارش ایسنا، با توجه به قرار گرفتن كشور در وضعیت هشدار در حوزه ازدواج جوانان، سازمان ملی جوانان به عنوان متولی اصلی برنامه‌ریزی و ساماندهی امور جوانان كشور، در اقدامی مثبت و قابل تحسین، رویكرد جدیدی در شناسایی و حمایت گروه‌های مرجع و معتمد مردمی ــ كه با جمعیتی از جوانان در ارتباط هستند ــ اتخاذ كرده است.

به نظر می‌رسد این شیوه، در كنار اقدامات دولتی، تحقیقاتی و دانشگاهی كه در راستای حل بحران ازدواج جوانان كشور انجام می‌شود، می‌تواند سهم بزرگی در امر فرهنگ سازی و برداشتن موانع فرهنگی ازدواج داشته باشد.

این اجلاس پس از افتتاحیه، كار خود را با برگزاری چهار دوره دو تا 5/2 ساعته كمیسیون‌های تخصصی آغاز كرد.

بیش از 300 استاد و فعال فرهنگی كشور در حوزه ازدواج، به نحوی در این كمیسیون‌ها توزیع شدند تا همه آنها بتوانند به صورت چرخشی در تمامی بحثها شركت كنند.

راهكارهای مؤثر در تسهیل ازدواج، راهكارهای برون‌رفت از مشكلات خانوادگی ، همسریابی و همسر گزینی، راهكارهای دینی در تسهیل ازدواج و الگوهای ارتباط درون خانواده‌ از جمله موضوعات تخصصی این كمیسیونها بودند كه در كنار دو كمیسیون ویژه ارتباط جنسی كه به صورت مجزا برای آقایان و خانم‌ها برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اصلی‌ترین مانع ازدواج به هنگام در كشور، مانع فرهنگی است

در آغاز به كار كمیسیون تخصصی راهكارهای موثر در تسهیل ازدواج، دكتر غلامعلی افروز ــ رییس این كمیسیون - طی سخنانی، گفت: مهم‌ترین بحث دنیای امروز، بحث ازدواج است، ضمن این كه اصلی ترین مانع ازدواج به هنگام در كشور، مانع فرهنگی است كه برداشتن آن بر عهده اساتید دانشگاه و گروه‌های مرجع می‌باشد.

وی با بیان این كه محبوب‌ترین بنا برای پیامبر اكرم(ص) خانواده‌ و پرثواب‌ترین واسطه‌گری، واسطه‌گری برای ازدواج است، اظهار كرد: از منظر روانشناسی دینی، هر دختر و پسری كه بلوغ جنسی را تجربه كند، سلامت عقلی، تعادل روانی و عاطفی، كفایت شخصیتی و قابلیت مسوولیت‌پذیری اجتماعی دارد، می‌تواند زوجش را انتخاب كند و شغل یا میزان سواد تاثیری در این حق ازدواج ندارد.

در ازدواج نباید به شناسنامه نگاه شود

ازدواجهایی كه در آن دختر دو سال از پسر بزرگ‌تر است، ازدواج‌های مستحكم‌تری هستند


استاد روانشناسی دانشگاه تهران افزود: نتیجه ازدواج آرامش گرایانه، حفظ دین است، ازدواج برای دوری از گناه یا فرزندارشدن، باورهای غلطی هستند كه گاهی در جامعه توسط ابزارهایی مانند صدا و سیما ترویج می‌شوند.

وی تصریح كرد: این كه توصیه كنیم، در ازدواج، دخترها باید چند سال كوچكتر از پسرها باشند، مانع فرهنگی ازدواج است. در ازدواج اصلا نباید به شناسنامه نگاه شود. اگر در ازدواجها دختر از پسر هم بزرگ‌تر باشد اشكالی به وجود نمی‌آید، همان‌طور كه پیامبر اكرم (ص) با حضرت خدیجه(س) كه 15 سال از ایشان بزرگ‌تر بودند، ازدواج كردند.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور، خاطر نشان كرد: مطالعات در كشور نشان می‌دهد، ازدواج‌هایی كه در آن دختر دو سال از پسر بزرگتر است، ازدواجهای مستحكم‌تری هستند و كمتر به طلاق كشیده می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم شناخت و آشنایی دختر و پسر قبل از ازدواج، توصیه كرد: حصول این شناخت بدون جاری شدن صیغه محرمیت صورت گیرد، چرا كه با محرم شدن دختران و پسران و فوران هیجان جنسی، باعث مفغول ماندن شناخت صحیح از هم و تعجیل در ازدواج می‌شود.

دكتر افروز با اشاره به كاهش سن بلوغ جنسی دختران و پسران در كشور، تغییر الگوی غذایی از جمله مصرف بیش از حد غذاهای آماده، مصرف برخی مواد آرایشی و بهداشتی خاص و بهره‌گیری از برخی فناوری‌ها و وسایل ارتباط جمعی را از عوامل كاهش سن بلوغ معرفی و پیش‌بینی كرد سن بلوغ در پسرها كاهش خواهد یافت.

باید ریاست خانواده‌ از نظر حقوقی به مرد و از نظر عاطفی به زن سپرده شود

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان نیز كه مدیریت كمیسیون تخصصی نقش دین و راهكارهای دینی در تسهیل ازدواج را در این اجلاس بر عهده داشت، با اشاره به دستورات دین برای تحكیم بنیان خانواده‌، گفت: نتیجه مرور تمامی دستوردات دین درباره تحكیم بنیان خانواده‌ در یك قاعده طلایی مختصر است كه اگر جوان‌ها به این قاعده توجه كنند، از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری می‌شود.

وی درباره این قاعده دینی، اظهار كرد: بر اساس این كه زن و مرد مساوی نیستند، در بسیاری از ویژگی‌ها فقط مناسبتهایی با هم دارند و اگر چه زن و مرد به عنوان یك انسان،‌ ارزش‌های مساوی دارند، باید ریاست خانواده‌ را از نظر حقوقی به مرد و از نظر عاطفی به زن سپرد.

وی خاطر نشان كرد: نتیجه این قاعده نبود تساوی حقوق زن و مرد خواهد بود، ‌اما این موضوع به معنای اجرا نشدن عدالت نخواهد بود، در دین اسلام، اطاعت مرد از زن به اندازه اطاعت زن از مرد توصیه نشده و از سوی دیگر توصیه به محبت هم بیشتر خطاب به مرد، نسبت به زن است.

وی با اشاره به نتایج رعایت این قاعده در خانواده‌ها، گفت: با اجرای این قاعده طلایی، رفتار زن و مرد در خانواده‌ها شبیه به هم نخواهد بود و هر كسی در قالب رفتاری خود عمل خواهد كرد. فرزندان این خانواده‌ نیز به شدت آماده دینداری و دارای روحیه متعادل خواهند بود.

پناهیان تصریح كرد: تحبب وظیفه مرد است و تواضع وظیفه زن، مرد باید در طول زندگی مراقب باشد كه دل زن را نشكند و زن مراقب باشد كه غرور مرد را نشكند، با همه اختیارات حقوقی كه در اسلام به مرد واگذار شده، كوچك‌ترین ظلمی اگر به زن شود، مرد حتی اگر هم شهید شود، فشار قبر او را رها نخواهد كرد.

وی با اشاره به آسیبها و بحرانهای ناشی از جابجایی نقش زن و مرد در خانواده‌ها، اظهار كرد: اگر در خانواده‌ پدر فرمانده باشد و به دختر خود محبت داشته باشد، بسیاری از آسیب‌های روابط دختر و پسر در جامعه حل می‌شود، چرا كه دختر دیگر نیازی به تبرج و ارتباط گرفتن عاطفی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha