سلامت نیوز: قائم مقام سازمان نظام پرستاری بر لزوم عضویت پرستاران در هیات مدیره بیمارستانهای هیات امنایی تاکید کرد.

احمد نجاتیان در گفت‌‌وگو با ایلنا؛ درباره هیات امنایی شدن بیمارستانها گفت: برای ما مهم این است، که هیات امنا باید از همه صنوف حاضر در بیمارستان تشکیل شود.

وی با تاکید بر اینکه در دنیا هیات امنا‌های بیمارستانها از یک گروه خاص نیستند، افزود: از آنجایی که پرستاران به عنوان بزرگ‌ترین گروه ارائه دهنده خدمات در بیمارستان‌ها شناخته می‌شوند، باید در هیات امنای بیمارستان نیز عضویت داشته باشند و جامعه پرستاری نیز بر این موضوع تاکید دارد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری همچنین درباره تعیین پرستاران به عنوان رئیس در بیمارستان‌ها گفت: ریاست پرستاران بر بیمارستان به طور محدود در کشور ما اتفاق می‌افتد، یکی از این نمونه‌ها بزرگ‌ترین بیمارستان آموزشی بیرجند است که این بیمارستان جزو بیمارستان‌های خوب در کشور است.

نجاتیان درباره چرایی محدود بودن ریاست پرستاران بر بیمارستانها در سطح کشور گفت: تفکراتی که از قدیم درباره پرستاران وجود داشته، هنوز هم وجود دارد. البته وزیر بهداشت در دولت یازدهم چندین بار به صراحت اعلام کرده که اعتقاد ندارد، همه عرصه‌های مدیریتی در بیمارستان‌ها بر عهده یک گروه باشد.

وی با تاکید بر اینکه سایر گروه‌ها در حوزه نظام سلامت نیز این توانمندی را دارند که ریاست بیمارستان‌ها را بر عهده بگیرند، افزود: وضعیت پرستاران در این نظام مناسب نیست و به نظر می‌رسد اگر پرستاران در جمع هیات امنای بیمارستان قرار بگیرند به بهبود وضعیت کمک بسیاری می‌کند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری به اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد و افزود: ما نسبت به طرح تحول سلامت این انتقاد را داشتیم که از ابتدای اجرایی شدن این طرح پرستاران در تدوین آن دخالت داده نشدند. اگر این اتفاق رخ می‌داد، فعالیت‌ها بهتر انجام می‌شد.

وی تاکید کرد: خدمات پرستاران نه جایی ثبت می‌شود و نه از نظر کمیت قابل اندازه گیری است به همین دلیل هیچ‌گاه دیده نمی‌شود.

نجاتیان همچنین در واکنش به احیای دوره کاردانی پرستاری برای ارتقای ظرفیت پرستاری گفت: ما در حال حاضر با کمبود پرستار در کشور مواجه هستیم و کمتر از استاندارد نیرو داریم. به همین دلیل برای تامین نیرو بحث‌های مختلفی مانند احیای کاردانی پرستاری مطرح شده است، ولی ما در سازمان نظام پرستاری موافق این قضیه نیستیم.

وی ادامه داد: دلیل مخالفت ما با احیای کاردانی پرستاری هم این است که ایران به دلیل الزام پرستاران به کسب مدرک کار‌شناسی جزء کشور‌های موفق منطقه در این زمینه به حساب می‌آید و مطرح کردن این مساله به جایگاه ما در سطح بین المللی ضربه می‌زند.

نجاتیان تاکید کرد: دلیل دیگر این است که برای بهبود این مساله راهکارهای دیگری وجود دارد؛ افزایش ظرفیت پذیرش دوره‌های کار‌شناسی و حذف رشته‌های غیرضروری برای کشور و اختصاص این ظرفیت برای رشته پرستاری و مهم‌تر از همه ایجاد جاذبه برای پرستارانی که تحصیلات این رشته را دارند اما در صنف‌های دیگر مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر در مناطق محروم کمبود‌ پرستار وجود دارد، گفت: می‌توان در مناطق محروم شرایط ویژه و حقوق مناسب برای پرستاران ایجاد کرد تا پرستاران حذب این حرفه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha