یک مطالعه جدید نشان می دهد مبتلایان به سرماخوردگی اغلب میکروب این بیماری را بر روی سطوحی که با آنها تماس دارند برجای می گذارند و این میکروب ها دستکم تا دو روز یا بیشتر می توانند زنده بمانند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دانشمندان "دانشگاه ویرجینیا"، در یک مطالعه سطوح اجسام در خانه هایی را که فرد مبتلا به سرماخوردگی در آنها وجود داشت آزمایش کردند و نتایج تحقیق خود را روز سه شنبه در یک "کنفرانس بزرگ ملی در زمینه بیماری های عفونی" ارائه دادند.
دکتر "بیرگیت وینتر" متخصص گوش، حلق و بینی که به انجام این مطالعه کمک کرده است گفت: مشخص نیست تماس با سطوح میکروبی و سخن گفتن و دست دادن با یک بیمار مبتلا سرماخوردگی تا چه ابتلا افراد به این بیماری نقش دارد.
در این مطالعه 30 فرد بزرگسال که به علایم اولیه سرماخوردگی مبتلا بودند مورد مطالعه قرار گرفتند.
نتیجه آزمایش های انجام شده بر روی این افراد نشان داد که 16 نفر به "رینوویروس" آلوده شده اند. رینوویروس ها عامل بروز نیمی از تمام سرماخوردگی ها هستند.
از این افراد خواسته شد 10 مکان را در خانه خود که در 18 ساعت گذشته با آنها تماس داشته اند مشخص کنند. محققان برای یافتن رینوویروس ها از آزمایش های دی.ان.آ استفاده کردند.
محققان متوجه شدند قسمت هایی از خانه مثل دستگیره در اتاقها و یخچال که بیشتر در تماس با دست است، در 40 درصد موارد آلوده به میکروب سرماخوردگی است.
نتایج بدست آمده نشان داد نمکدان و فلفل دان، دستگیره در اتاق ها، دستگیره در یخچال، کلیدهای برق، دستگاه های کنترل از راه دور تلویزیون، شیر آب دستشویی ، گوشی تلفن و دستگیره در ماشین ظرف شویی از جمله وسایل آلوده به میکروب ها هستند.
سپس محققان این سطوح را عمدا به مخاط افراد شرکت کننده در این مطالعه آلوده کردند و مورد آزمایش قرار دادند تا ببینند که آیا هنگام روشن کردن چراغ ها، پاسخ دادن به تلفن و یا انجام سایر کارهای روزمره، رینوویروس ها به انگشتان دست می چسبد یا خیر.
در این مطالعه دیده شد نوک انگشت نیمی از افراد شرکت کننده در این مطالعه 48 ساعت پس از انجام آزمایش ، به این ویروس آلوده شده است.
پزشکان همواره توصیه می کنند برای جلوگیری از گسترش میکروب ها مرتب دست های خود را بشویید.
همچنین پوشیدن ماسک و استفاده از مواد ضد عفونی کننده دست نیز می تواند به جلوگیری از انتشار میکروب ها کمک کن

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha