چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 132279

ادویه جات غنی از آنتی اکسیدان‌ هستند که قادر به کاهش انسولین و از بین بردن چربی خون هستند.

سلامت نیوز: ادویه جات غنی از آنتی اکسیدان‌ هستند که قادر به کاهش انسولین و از بین بردن چربی خون هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، گیاهان و ادویه‌ها به غیر از عطری که دارند و باعث خوش طعم شدن غذاها می‌شوند، دارای خواص و مزایایی هستند که برای سلامت بدن ما مفید هستند از جمله برای سلامت قلب بسیار مفید هستند.

«شیلا وِست» یکی از دو نویسنده این مقاله که در مجله تغذیه امروز منتشر شد، گفته است: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که مردم آن روزانه بیش از حد کالری مصرف می‌کنند؛ ادویه‌ها غنی از آنتی اکسیدان‌ هستند، به همین دلیل برای کاهش کالری بسیار مؤثر هستند.

دو دانشمند از دانشگاه پارک در پنسیلوانیا بر روی اثرات گیاهان و ادویه‌ها بر قلب و عروق تحقیقاتی داشتند و در این رابطه آزمایشی انجام دادند.

اولین مطالعه آنان در مورد دارچین بود که نشان می‌داد دارچین سطح کلسترول و چربی خون بیماران دیابتی را کاهش می‌دهد؛ در صورتی که در افرادی که مبتلا به دیابت نیستند، اثری ندارد.

مرحله بعد در مورد سیر بود و 39 آزمایش بالینی نشان دادند سیر موجب کاهش کلسترول افرادی که کلسترول بالا دارند، می‌شود؛ مصرف سیر باعث شده بود 8 درصد کلسترول این افراد کاهش پیدا کند و 38 درصد خطر قلبی در افراد 50 سال کاهش یافته بود.

محققان برای اثر ادویه‌ها و سبزی‌ها بر روی چربی خون 6 مرد بین سن 30 تا 65 سال که اضافه وزن داشتند اما سالم بودند، آزمایشاتی انجام دادند.

در این آزمایش دو وعده غذای یکسان در دو روز مختلف تهیه شد که هر دو شامل مرغ، نان و پنیر و بیسکوئیت بود اما در یکی از وعده‌های غذایی (مرغ)، 14 گرم مخلوطی از ادویه‌های تند ریخته شده بود؛ این ادویه‌ها پودر سیر، رزماری، پونه کوهی، دارچین، میخک، فلفل قرمز، زردچوبه، زنجبیل و فلفل سیاه بودند؛ خون شرکت کنندگان 3 ساعت بعد از غذا، هر 30 دقیقه کنترل شد.

نتایج به دست آمده نشان دادند فعالیت آنتی اکسیدان در خون پس از صرف غذای تند که دارای ادویه و سبزیجات معطر بود نسبت به غذای بدون ادویه 13 درصد افزایش یافته بود؛ علاوه بر این به طور قابل توجهی میزان انسولین و تری گلیسرید کاهش یافته بود اما میزان کلسترول و قند خون تغییر نکرده بودند.

این نشان می‌دهد ادویه‌های تند و سبزیجات معطر در بهبود و غلظت انسولین و تری گلیسرید بعد از غذای بسیار چرب اثر می‌گذارد، در حالی که آنتی اکسیدانی قوی وارد خون می‌کند.

مکمل‌های آنتی اکسیدان‌ها التهاب‌ها را کنترل می‌کنند؛ پس از یک وعده غذایی بسیار چرب، میزان تری گلیسرید در خون افزایش پیدا می‌کند که منجر به ابتلا به بیماری قلبی می‌شود، از این رو ادویه‌جات باعث کاهش این خطر می‌شوند.

منبع: la revue Nutrition Today


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha