نتایج یك تحقیق در دانشگاه تربیت مدرس نشان داد كه انجام تمرینات منظم ورزشی، نارسایی عروقی و عوارض آن را در بیماران دیابتی بهبود می‌بخشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، نتایج یك پژوهش در دانشكده علوم پزشكی دانشگاه تربیت مدرس نشان داد كه تمرینات منظم ورزشی اتساع وابسته به اندوتلیال را در بیماران دیابتی بهبود داده و عملكرد عروقی انسولین را تقویت می‌كند.
اختلال در وظایف تعدیلی اندوتلیوم و عضلات صاف در تنظیم جریان خون ممكن است فاكتور مهم و شروع كننده نارسائی عروقی و عوارض متعاقب آن در بیماری دیابت باشد. به نظر می‌رسد كاهش مسیر AKT/PI3K عروقی كه امروزه یك میر مهم در تحریك تولید و ترشح نیتریك اكساید اندوتلیال مطرح است و همچنین اختلال در برخی آنزیم‌های عروقی كه نقش مهمی در تنظیم تون عروقی ورهایش نیتریك اكساید دارد، نقش اساسی در ایجاد اختلالات عروقی حاصل از دیابت داشته باشند. از سویی یافته‌های متعددی مبنی بر اثرات حفاظتی و درمانی تمرینات منظم ورزشی در بیماران دیابتی و بهبود اختلالات عروقی وجود دارد.
در این تحقیق كه با عنوان «بررسی اثر موضعی انسولین و پپتید - C بر جریان خون پوستی در موش‌های سالم و دیابتی در شرایط استراحت و ورزش» انجام شد، موش‌های صحرایی یك هفته پس از دیابتی شدن، تحت تمرینات منظم ورزشی به وسیله نوار گردان به مدت 10 هفته قرار گرفتند. برای تعیین پاسخ عروق خونی پوست به وسیله تكنیك لیزر داپلر، حیوانات در ابتدا بیهوش می‌شدند. دمای بدن حیوانات در طول آزمایش در محدوده 37 درجه سانتی‌گراد حفظ و ضربان قلب، اشباع اكسیژن شریانی و فشار خون اندازه‌گیری می‌شد.
نتایج نشان داد اثر اتساع عروقی استیل كولین در پوست، به طور معناداری به وسیله تمرینات ورزشی افزایش یافت. همچنین تزریق موضعی انسولین باعث افزایش معنی‌دار جریان خون در گروه‌های دیابتی و سالم ورزیده در مقایسه به گروه‌های دیابتی و سالم غیر ورزیده شد.
به طور كلی می‌توان نتیجه گرفت كه تمرینات ورزشی منظم اتساع وابسته به اندوتلیال را در بیماری دیابت بهبود داده و عملكرد عروقی انسولین را احتمالا از طریق مسیر AKT/PI3K تقویت می‌كند ولی اثری روی پاسخ عروقی از (پپتید _ C) به تنهایی برخلاف (پپتید _ C و انسولین توام) نداشت.
این پژوهش در قالب رساله دكترای تخصصی علی حیدریان‌پور در رشته فیزیولوژی انسانی به راهنمایی سهراب حاجی‌زاده به انجام رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha