علی اکبر قربانی ،عضو هیئت مدیره نظام پرستاری استان قم با ارسال یادداشتی به سلامت نیوز با بیان اینکه :« عدم تبیین فاصله منطقی بین کارانه های گروه ارائه دهنده خدمات درمانی در بیمارستان ، مقایسه های غیرموجه پرستاران با پزشکان توسط معاونین وزارت بهداشت (مانند مقایسه پرستار با مهماندار هواپیما و پزشک با خلبان ) متهم کردن پرستاران به بی اطلاعی وعجول بودن ،تکذیب واقعیتهای روشنی مثل کارانه های چند ده میلیونی پرداختی به پزشکان ، سکوت سایر ارکان دولت در باره درخواست های جامعه پرستاری همگی باعث فعالتر شدن بدنه پرستاری شده.» خاطر نشان کرد :« در صورت ادامه این روند دیوار بی اعتمادی بین پرستاران و سازمان ایجاد گردد و تبعات ناشی از این بی اعتمادی و تغییر گفتمان باعث گرفتاریهای جدیدی شود.»

چرا سازمان نظام پرستاری نتوانسته نگرانی پرستاران را کاهش دهد؟/تبعات بی اعتمادی بین پرستاران و سازمان نظام پرستاری

سلامت نیوز: علی اکبر قربانی ،عضو هیئت مدیره نظام پرستاری استان قم با ارسال یادداشتی به سلامت نیوز با بیان اینکه :« عدم تبیین فاصله منطقی بین کارانه های گروه ارائه دهنده خدمات درمانی در بیمارستان ، مقایسه های غیرموجه پرستاران با پزشکان توسط معاونین وزارت بهداشت (مانند مقایسه پرستار با مهماندار هواپیما و پزشک با خلبان ) متهم کردن پرستاران به بی اطلاعی وعجول بودن ،تکذیب واقعیتهای روشنی مثل کارانه های چند ده میلیونی پرداختی به پزشکان ، سکوت سایر ارکان دولت در باره درخواست های جامعه پرستاری همگی باعث فعالتر شدن بدنه پرستاری شده.» خاطر نشان  کرد :« در صورت ادامه این روند دیوار بی اعتمادی بین پرستاران و سازمان ایجاد گردد و تبعات ناشی از این بی اعتمادی و تغییر گفتمان باعث گرفتاریهای جدیدی شود.»

به گزارش سلامت نیوز متن کامل این یادداشت در زیر می آید:

اعتماد اجتماعی مفهومی است که در فرایند روابط اجتماعی بین افراد و سازمان‌های اجتماع با همدیگر تبلور می‌یابد. مفهوم اعتماد یکی از مؤلفه‌های مهم و حیاتی سرمایه اجتماعی است. 

 سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین سازمان های صنفی کشور  با یک دهه فعالیت صنفی در حوزه سلامت همواره از پشتیبانی و اعتماد اکثریت قریب به اتفاق جامعه پرستاری برخوردار بوده وهمین اعتماد زمینه رشد و شکوفائی ان  را در سالیان گذشته ،علیرغم انباشت  موانع و مشکلات بی شمار صد ساله  رقم زده است.

بیش از ده سال فعالیت حرفه ای سازمان زمینه های بروز و رشد  فعالیت های  اجتماعی پرستاران  را فراهم آورده و ارتقاء داده است. اکنون اما نگاههای مختلفی برجامعه متکثر پرستاری حاکم شده است .به مدد رشد رسانه های مختلف و تنوع زیاد انها به خصوص در فضای مجازی ،ارتقاء سطح تحصیلات تکمیلی  پرستاران وتغییر نگاه رسانه ها از مسائل سیاسی به موضوعات اجتماعی  باعث شده پرستاران به عنوان اکثریت خاموش جامعه درمان کشور برای احقاق حقوق مردم و حقوق مسلم صنفی خود فعال شوند.

[quote-left]چرا سازمان نتوانسته در چند ماه گذشته به خصوص بعد از شروع طرح تحول سلامت  نگرانی های پرستاران را  کاهش دهد ؟ چرا کف و سقف مطالبات پرستاری با آنچه که سازمان نظام پرستاری مدعی پیگیری آن است تفاوت قابل تاملی دارد؟ [/quote-left]

سوال اساسی این است که اکنون چه کسی افکار عمومی پرستاران را نمایندگی می کند؟ 

چرا سازمان نتوانسته در چند ماه گذشته به خصوص بعد از شروع طرح تحول سلامت  نگرانی های پرستاران را  کاهش دهد ؟ چرا کف و سقف مطالبات پرستاری با آنچه که سازمان نظام پرستاری مدعی پیگیری آن است تفاوت قابل تاملی دارد؟

چرا گفتمان مشترکی بین سازمان وسایر  فعالین صنفی پرستاری وجود ندارد ؟ و سوالات متعدد دیگر که ذهن کنجکاو دلسوزان جامعه پرستاری را به خود مشغول کرده و نگرانی جدی ایجاد کرده است.  

برای پاسخ به سوالات فوق و واکاوی آنچه که در حال وقوع است  توجه همکاران گرامی و علاقه مندان مسائل پرستاری را به موارد ذیل جلب میکنم. 

 1- سکوت طولانی سازمان نظام پرستاری بعداز شروع رسمی مرحله اول  طرح تحول و بی توجهی محض به جایگاه نیروی انسانی و علی الخصوص پرستاری تمام همکاران را در بهت و حیرت فرو بردو پیگیری های فراوان فعالین صنفی و هیئت مدیره ها به جائی نرسید حتی تشکیل خود جوش کمیته 6نفره  پیگیری مطالبات پرستاری به دلیل عدم تمایل مسولین سازمان  ابتر ماند .

موضوعی که سازمان در اولین بیانیه رسمی خود بعد از اجرای مرحله سوم طرح تحول (افزایش تعرفه های پزشکی ) به آن اشاره و از جامعه پرستاری به دلیل سکوت خود عذر خواهی نمود.

2-موضع گیری انفعالی  در قبال تجمع صنفی پرستاران مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران که با برخورد مسئولین مجتمع و بازداشت غیر قانونی چند نفر از فعالین پرستاری همراه شد ، باعث دلخوری پرستاران از سازمان نظام پرستاری گردید. 

3-مصاحبه های مسئولین سازمان و نفی غیر مستقیم مطالب مطرح شده توسط دبیر کل خانه پرستار (موضوع نگرانی از مهاجرت پرستاران به سایر کشور ها ) فاصله گرفتن سازمان از بدنه جامعه پرستاری را القاء نمود

4-بی تفاوتی رسمی و علنی سازمان در موضوع نفی بلد شغلی آقای شریفی مقدم دبیر کل فعال خانه پرستار و عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری که محبوبیت خاصی در بین عموم پرستاران دارد ، باعث دلخوری و عصبانیت جامعه پرستاری گردید.

5 -سکوت و بی تفاوتی سایت رسمی سازمان (که تنها مرجع رسمی ارتباط با جامعه پرستاری و اعضاء سازمان است ) وبی توجهی به اعتراضات مکرر هیئت مدیره ها جهت فعال شدن سایت  (البته به جز مقطع یک ماهه  از 15/7/93 ) از دیگر دلایل دلخوری پرستاران به شمار می رود.

6-کاهش شدید ارتباط مسئولین سازمان و شورای عالی با هیئت مدیره ها و عدم ارائه شفاف فعالیت ها ی صورت گرفته و مواضع رسمی و غیر رسمی ، نهایتا باعث بی اطلاعی هیئت مدیره ها از فعالیت های سازمان شده و قدرت اقناعی هیئت مدیره هارا درمقابل در خواست های پرستاران به شدت کاهش داد. ودلایل متعدد دیگرکه ذکر آن باعث اطاله کلام می شود.

[quote-right]به نظر می رسد پرستاران جلوتر از سازمان رسمی خود حرکت می کنند و بیم آن می رود در صورت ادامه این روند دیوار بی اعتمادی بین پرستاران و سازمان ایجاد گردد و تبعات ناشی از این بی اعتمادی و تغییر گفتمان باعث گرفتاریهای جدیدی شود. [/quote-right]

به نظر می رسد حرکت شتابان عدالت خواهی جامعه پرستاری ومنطقی تر شدن مواضع رسانه ها درباره طرح تحول و خروج از مرحله حمایت یک جانبه از این طرح از یک سو واعلام مواضع مبهم وزارت بهداشت و درمان و سازمان نظام پرستاری در باره نحوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و حواله آن به روشهای مبهمی همچون پرداخت مبتنی بر عملکرد وافزایش چند برابری کارانه قبلی پرستاران که همزمان با افزایش شدید کارانه های پزشکان قرار است اتفاق بیفتد و عدم تبیین فاصله منطقی بین کارانه های گروه ارائه دهنده خدمات درمانی در بیمارستان ، مقایسه های غیرموجه پرستاران با پزشکان توسط معاونین محترم وزارت بهداشت ودر مان (مانند مقایسه پرستار با مهماندار هواپیما و پزشک با خلبان ) وعدم پاسخ شفاف به درخواستهای روشن ،قانونی و صریح آنان،متهم کردن پرستاران به بی اطلاعی وعجول بودن ،تکذ یب واقعیتهای روشنی مثل کارانه های چند ده میلیونی پرداختی به پزشکان ، سکوت سایر ارکان دولت در باره درخواست های جامعه پرستاری ،تشدید احساس فاصله طبقاتی و بی عدالتی با اجرای طرح تحول و...همگی باعث فعالتر شدن بدنه پرستاری شده و به نظر می رسد جلوتر از سازمان رسمی خود حرکت می کنند و بیم آن می رود در صورت ادامه این روند دیوار بی اعتمادی بین پرستاران و سازمان ایجاد گردد و تبعات ناشی از این بی اعتمادی و تغییر گفتمان باعث گرفتاریهای جدیدی شود.

  چه باید کرد؟

1-سازمان نظام پرستاری باید با ارائه تحلیل واقع بینانه از وضعیت موجود و شرایط حاکم برپرستاری کشور هشدار لازم را به  مسئولین محترم کشور ،نمایندگان مجلس شورای اسلامی ومدیران و معاونین محترم وزارت بهداشت و درمان ارائه نموده و مصلحت اندیشی بیش از حد را کنار بگذارد.

 

2 - امروز بیش از هرزمان دیگری نیاز به ارتباط دو طرفه بین مسئولین سازمان با هیئت مدیره ها و سایر ارکان جامعه پرستاری احساس می شود.سازمان باید بتواند در درجه اول اعضاء هیئت مدیره هاوگروه پرستاری را قانع نماید.

این امرباید در فضای واقعی و با درک شرایط موجود اتفاق بیفد. ارتباط دادن مطالبات پرستاری و فعالیتهای صنفی  به نزدیکی انتخابات سازمان کمکی به حل مسئله نمی کند. نباید اجازه داد اعتماد متقابل سازمان و اعضاء به سستی گراید.

3-شورایعالی سازمان موظف به حفظ یکپارچگی وایجاد وحدت رویه دربین اعضاء بوده و با تلاش مضاعف باید برآیند همه فعالیتها را در جهت تحقق عدالت اجتماعی و مطالبات پرستاری به کار گیردتا سرمایه گذاری عظیم دولت در حوزه سلامت بهترین نتیجه را برای شهروندان عزیز داشته باشد.

4-تمام همکاران و پرستاران عزیز باید توجه داشته باشند در بیان نظرات و نوشتن ونشر مطالب خود اخلاق مدارانه عمل نمایند واز هرگونه توهین و هتک حرمت پیشکسوتان جامعه پرستاری و سایر مسئولین محترم اجتناب نمایند.گستره بی نهایت زبان و ادبیات فارسی به حدی است که تند ترین انتقادات را هم میتوان با زبان تکریم بیان نمود.

 5- به نظر من جناب آقای میرزابیگی در حال حاضر به تنهائی بار سازمان را به دوش می کشد ولازم است سایر اعضاء به طور جدی به ایشان کمک نمایند .شرایط سخت کاری و فعالیت مطالبه گرانه در کسوت رئیس سازمان و پاسخگو بودن در مقام معاون وزیر را باید همه ما درک نمائیم.

 6-جناب آقای شریفی مقدم امروز به عنوان یک فرد از خود گذشته و سختکوش در قلب یکایک پرستاران جادار دارد .مواضع حق طلبانه و عدالت خواهانه ایشان مورد تائید جامعه پرستاری است و لازم است از طرف سازمان نظام پرستاری به جد حمایت و پشتیبانی شود.هرگونه اتخاذ مواضع متضاد با ایشان باعث آشفتگی جامعه معزز پرستاری می شود.

7- و سخن آخر اینکه باید هوشیار باشیم واجازه سواستفاده بیگانگان را ندهیم .خدارا سپاس گوئیم که در سایه تدابیر داهیانه مقام معظم رهبری (روحی فدا) وسیاست های دولت جمهوری اسلامی می توانیم در چهارچوب قانون  مجدانه پیگیر حقوق صنفی خود باشیم .

باید بدانیم ما سخنگوی هیچ گروه و دسته ای نیستیم وفقط پیگیر حقوق حقه جامعه فرهیخته پرستاری در جهت ارائه بهترین خدمت به مردم شریف و شهروندان ایران اسلامی هستیم ضمن اینکه هرگز در ارائه خدمت به بیماران عزیز ذره ای تعلل و کوتاهی نکرده و نخواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حامد ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    72 1
    ممنون تحلیلتون عالی بود. کاش گوش شنوایی وجود داشته باشد.
    • افشار ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
      65 0
      ما خواستار عدالتیم
  • علیزاده ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    80 0
    سازمان نظام پرستاری حتی در تعیین شرح وظایف پرستاران و برخورد با اضافه خواهیهای روسا نتوانسته خوب عمل کنه .به گفته همکاران در داخل بیمارستانها هر کاری که روی زمین بمونه باید پرستارا انجام بدن و عمل نکردن به اون باعث توبیخ میشه،چرا من پرستار ساعات زیادی از وقتم رو باید پای سیستم بذارم و آزمایشات دارو و.......رو به نام پزشکان ثبت کنم.کاری که در هیچ کجای شرح وظایفم قید نشده
  • جلوداری ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    77 0
    کاش نظام پرستاری شهرهای دیگه هم حقیقت را به زبان بیاورند بلکه جناب میرزا بیگی حقیقت را بشنوند.ما خواستار اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تصویب شده هفت سال ونیم پیش هستیم که فرصت اجرایی شش ماهه داشته است.....جناب میزرابیگی وعده بس است..... سلامت نیوز عدالتت را ارج می نهیم.
  • جواد ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    57 1
    حرفهای کامل و واضح کاش گوش شنوایی بود که بشنوه قبل از اینکه دیر بشهdu
  • نصیری ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    68 0
    با سلام وتشکر در ابتدا از خبرگذاری سلامت نیوز به جهت رعایت انصاف و رعایت اصل صداقت در بازتاب خبرهای مربوط به حوزه سلامت از جناب آقای قربانی که چنین مقاله کامل و دقیقی رو با توجه به جایگاهی که دارند ارائه دادند نیز قدردانی می کنم.
  • محبوبه ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    69 0
    وزیر گفته اندپزشکان مانخبه اند آیاپزشکان هلند ترکیه استرالیاو...نخبه نیستند که 2یا3برابر پرستارشان حقوق میگیرند؟من کارشناس دراتاق عمل خصوصی حقوق اداره کار میگیرم چطور افسرده نشم وبه مریض خدمت کنم مادرواقع داریم به جیب پزشکان خدمت میکنیم.
  • پرستار ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    60 1
    قرار بود با ایجاد معاونت پرستاری در وزارت بهداشت توسط نظام پرستاری از حقوق پرستاران حمایت بشه که متاسفانه ایطور نشد.
  • محمد از مازندران ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    65 0
    با سلام و تشکر بابت پوشش خبر متاسفانه نظامپرستارى و در راس آن آقاى ميرزا بيگى انحراف شديدى از رسالت خود را تجربه ميکند . نتيجه اين انحراف وضعيف اسف بار پرستارى در کشور عزيزمان است . با انحراف جايگاه هاى صنفى اينچنى مشاهده ميشود که کل کارکرد نظام سلامت کشور مختل شده است چرا که بنظر ميرسد سازمان نظام پزشکى نيز در انحرافى غريب به سر ميبرد !!!! مسئولين فعلى نظامپرستارى دغدغه پست و ميز و جايگاه را دارند و مسئولين نظامپزشکى که پست و ميز و جايگاه را در اختيار دارند دغده امورات ماديات و بودجه!!! لذا ديده ميشود که تمامى مصوبات پرستارى که توسط آقايان دستور اجراى آن صادر ميشود از نظر عملکرد بالينى نتيجه مشخصى را ندارد و غالبا منجر به پسرفت ميشود و فقط تنها جنبه آن توجيه و حراست از پست و مقام عده اى خاص ميباشد . وزارت بهداشت و نظامپزشکى نيز دغدغه هاى حاکم بر مصوبات عموما بوى ماديگرايى داشته و با رنگ و لعابى از جنس صنفى پوشش داده ميشود... و اين غصه سر دراز دارد.... لازم به يادآوريست که در اين ميان بيشترين تضرر متوجه بيمارانيست که جهت درمان به بيمارستانها پناه مى آورند . بيمارانيکه همه از هموطنان ما بوده و پدران و مادران و برادران و خواهران و فرزندان ما ميباشند ! سيستم درمانى معيوب که هر روز بيشتر در باتلاق فرهنگ غلط درمانى کشور فرو ميرود شاهد پرستارانى خسته و بى انگيزه و پزشکانى طماع است که هر روز بر خستگى اين و طمع آن افزوده ميشود و خدا به داد بيماران برسد .... على اى حال.... اميد است که با اطلاع رسانى و آگاه سازى رسانه ها و جو خودجوش عدالت محور جامعه اين نظام غلط تصحيح گردد تا هرکس به عدالت به حق خويش برسد و در راس اين تحقق عدالت بيمارانى باشند که سلامتيشان را که حق مسلم آنهاست به بهترين نحو ممکن بازيابند
  • شایان ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    63 0
    چه شباهت جالبيست داستان موشی که موضوع تله موش تعبیه شده در مزرعه را فاش ساخت و از همه حیوانات ساکن در مزرعه همدلی و همفکری و همکاری را تقاضا کرد اما سایرین به مسئله به عنوان مشکل ما نیست نگاه کردند بی تفاوت و بعضا با جبهه گیری بی توجه به این واقعیت که طبعات این ظلم و بي عدالتی در حق گروهی حتما درسطح جامعه تاثیر گذار خواهد بود اما دریغا زمانی از پیله غفلت خویش بیرون مي آییم که...کسانی که امروز پرستاران را طماع زیاده خواه میخوانند بدون اینکه گوشی شنوا و بینشی حرفه ای داشته باشند آیا به طبعات ناامنی در جامعه ای که غرق اختلاف طبقاتی است و اکثریت افراد قشر ضعیف آسیب پذیر و گاها آسیب زننده خواهند بود فکر کرده‌اند هموطن من بیت المال مملکت من برای امنیت آسایش رفاه و سلامت تک تک ما ایرانی ها به عدالت باید مصرف شود اگر امروز در قبال بیگاری هایی که از قشر من می کشند درآمد چند میلیونی از بیت المال و از جیب شما نصب پزشکان که عضوی از گروه درمان و نه همه گروه هستند فردا این برده داری نصب سایر مشاغل میشود تا کی نسبت به مشکلات همدیگر بی تفاوت تا کی در قبال مظلومیت گروهی جبهه گیری تا کی چشم پوشی بر ظلم روا داشته گروهی بر سایرین باشیم آتش نارضایتی حاصل از ظلم خشک وتر را میسوزاند امروز در کنار هم باشیم و چاره ای بیاندیشیم کجاست روحیه ظلم ستیزی و هم نوع دوستی کجاست...
  • مژگان ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    55 0
    با سلام و سپاس از سلامت نیوز پرستاری امروز در وضعیتی است که نیاز به اقدام فوری دارد ,و شعار و برخورد کجدار و مریز دردی از پرستاری دوا نمیکند .در طول سالهای پیش پرستاری در سرازیری بود و هر چه میگذرد شیب این سقوط تند تر میشود .جناب شریفی مقدم که به حق انسانی شریف و ازاده اند ,سالهاست درد جامعه پرستاری ,مشکلات و راه حل انرا به زبانی بسیار ساده ,بارها و بارها تکرار کرده اند .تا دیروز ایشان یک.تن بودند ,اما امروز با افزایش اگاهی پرستاران ,تمامی پرستاران با ایشان همزبان و همدل در یک جبهه ایستاده اند و یک هدف را دنبال میکنند .سازمان نظام پرستاری یک راه بیشتر ندارد و ان همزبان و همدل شدن با کل جامعه پرستاری است !بدون هیچگونه محافظه کاری خواسته پرستاران اجرای عدالت و اجرای تعرفه گذاری است .هر گاه این سازمان این هدف را به واقع پیگیری نمود ,نه در حد شعار و فقط دلخوش کردن پرستاران و دادن وعده های توخالی ,میتواند خود را نماینده و نظام پرستاری بداند !در غیر اینصورت پرستاران با تکیه بر اتحاد خود اهداف و حقوق حقه خود را دنبال خواهند نمود .والسلام !
  • اکرم ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    66 0
    تمام پرستاران خواستار عدالت در پرداخت وحفظ شان اجتماعی شغل خود در جامعه هستند ایا این زیاده خواهی میباشد؟در کشوری که داعیه عدل علی را دارد چرا این همه بی عدالتی؟؟؟؟؟؟
  • الی ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    61 1
    با سلام وسپاس. ما از پزشکان محترم انتظار داریم که از درخواستهای پرستاران حمایت کنن ولی این اتفاق نمیوفته چون فکر میکونن از سهم اونا کم میشه در حالیکه کشور ما اونقدر ثروت داره که به همه برسه تا کی پول زحمتهای ما باید بره تو جیب پزشکان خیلی خوشحال هستم که یه موج نارضایتی و احقاق حق ایجاد شده ایشالا که به نتیجه برسه و امیدوارم همه پرستارا حمایت کنن واز مراکز خودشون شروع کنن و افشاگری کنن و بقیه همکارانو اگاه کنن به ظلمی که داره بهشون میشه
  • shams ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    65 0
    با سلام و خسته نباشید به عنوان پرستار به شدت به آینده طرح تحول سلامت بدبین هستم.چرا که وزیر بهداشت به عنوان فرد اصلی در سیاست گذاری اصلا به تیم درمان به عنوان یک گروه که باید انسجام خود را حفظ نماید نگاه نمیکنند و با صحبت های خود آینده ی تاریکی را برای این کار تیمی رقم میزنند. پرستاران اگر افراد پول دوستی بودند اصلا این شغل را به عنوان حرفه ی خود انتخاب نمیکردند چرا که علاوه بر فرسودگی جسمی و روحی عایدی چندانی ندارند.چرا جناب وزیر شغل پرستاری را با آتشنشانی مقایسه کردند؟ ما به پزشکان همواره احترام گذاشته و میگذاریم و کارهایی را که قانونا وظیفه ی انها بوده و حتی پولش را دریافت میکنند ما بدون هیچ چشم داشتی و فقط برای حفظ جان بیمار و معطل نشدن بیمار انجام میدهیم.اگر وزیر به عواقب صحبتهای خود نمی اندیشد به فکر بیمار باشد اگر پرستاران طبق قانون مکتوب تحول سلامت عمل کنند و کار پزشک را انجام ندهند و ایشان را موظف به انجام وظیفه خود کنند داد خود پزشکان درآمده و تازه میفهمند که چه اجحافی به این قشر زحمتکش نموده اند و چه ناحقی هایی در حق بیماران و پرستاران میکرده اند. ما خود را با کسی مقایسه نمیکنیم چرا جناب وزیر روی این مطلب تاکید میکنند که پرستار خود را با پزشک مقایسه میکند.ما فقط حق خودمان را میخواهیم چرا علارغم افزایش تعداد بیماران و شلوغ شدن بیمارستانها قول خودرا مبنی بر افزایش تعداد پرستاران فراموش کرده اند و تازه چرا با حرفهای خود به جای اینکه مرهم دل این قشر زحمتکش باشند باعث ناراحتی و از بین رفتن انگیزه ی کار ایشان میشوند( جدا پرستاران بوی پول به مشامشان خورده یا پول پرستن؟ پرستار زیرمیزی دریافت کرده یا میکند؟) خدارا خوش نمی آید این گونه به ناحق قضاوت شود ان هم راجع به پرستار.پرستاران افراد زحمتکشی هستند بایداین مطلب رااز دل وجان فهمید به انها بی احترامی نکنیم. والسلام
  • سحر ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    86 1
    پیرو سخن وزیر بهداشت در مورد هم رده بودن پرستاری با اتش نشانی باید بگم اگه یه روزی ایشان در بیمارستان بستری شدن به جای پرستار زنگ بزنن چند تا اتش نشان بیان خاموششون کنند
    • مهر سام ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
      52 1
      جایی که در همایشی سراسری مربوط به کنترل عفونت پزشکی شبیه به وزیر بهداشت که اون هم پست ریاست فلان دانشگاه را داشت در شروع همایش با اعتماد تمام به حضاران گفت میزان عفونت بیمارستانی راهم به صفر می رسانیم جایی که در پیشرفته ترین بیمارستانهای جهان و عملا و بصورت علمی غیر ممکن هست سحر عزیز شما کجا را گرفته این اینجا ایرانه
  • حمید ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    61 1
    اعضای نظام پرستاری در واقع وانمود و ادعا می کنند که در رسیدن حقوق حقه پرستاران فعالیتهای چشمگیری را انجام می دهند اما در چند سال این فعالیتها نشانه هایی از اصلاحات دیده نمی شود برای افزایش در امد کادر پرستاری شرایط پیچ وخمی می گذارند این در حالی هست که برای پزشکان بعد از فارغ التحصیلی هیچ نظارتی و ممیزی از نظر علمی و مهارت صورت نمی گیرد و بدون شرط و شروط کارانه و درامد بالایی برخوردارند مردم ما از این تبعیض و ناعدالتی در جامعه اسلامی بی اطلاع هستند اگر پرستاری یک سوم با توجه به مدرک درامدی شبیه پزشکان داشت شاید در شاخص های مراقبتی همانند ایالت متحده حرف اول را می زد وکیفیت خدمات بالا می رفت ولی متاسفانه علیرغم در امد بالای پزشکان کیفیت خدمات انها به مردم بعلت بروز نبودن سواد علمی انها در هاله ابهام وانتقاد مردم قرار دارد
  • درزی ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    52 1
    با سلام امیدوارم در دولتی که دم از عدالت محور بودن میزنه ما پرستارا به حقوق حقه مون برسیم.
  • محمد ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    54 1
    لطفا به وزیر بگویید توکه نوشم نی نیشم چرایی بچویید آتش نشانی جزءمشاغل سخت است که بعد بیست سال فرد باز نشسته می شود وشاید می داند که شغل من هم جزء مشاغل سخت می باشد چون قانون خاک خورده کشو میز خود را دیده وآن روطد که چنین حرفی به زبان آورده حتما داشته آنرا مطالعه میکرده وحواسش نبوده چه میگوید شاید اگر دوباره ازش سوال کنند منکر گفته هایش شود چون از همه بهتر میداند که شغل من جزء مشاغل سخت است وبازنشستگی بیست ساله دارد
  • یک پزشک ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    8 99
    شما پرساران چی فکر کردین که خودتون رو با پزشکان مقایسه میکنید ما کلی زحمت کشیدیم و درس خوندیم و این اضافه دربافتی حقمون هستش - به جای این حرفها بچسبید به کارتون و فرامین پزشکان رو انجام بدین . شما وظیقتون اجرای دستورات پزشک هستش و بس اگه هوش بالایی دارید درستون رو ادامه بدید موفق باشید
    • hossein ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      47 1
      ای آدم مغرور و متکبر و بی سواد ،
    • یک پرستار ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      75 2
      اقای محترم اولا که ما چیزی جز استاندارد جهانی رو نمیخواییم یعنی تفاوت حقوق تا حداقل سه برابر دوما این فکر شما رو اگر توی یک کشور مدرن وپیشرفته بگید که پرستار کارش گوش کردنه به حرفای دکتره بهتون میخندن و شما فردی احمق فرض میکنن پرستارا مدیر درمان مریض ها هستن و در تمام دنیا این مسئله تایید شده اگر ما پرستارا توی ایران کاری که ما انجام میدیم و وظیفه شماست که انجام بدید و نمیدید رو انجام نمیدادیم شاید انقد بی ادبانه به ما وظیفمونو نمیگفتید..
    • پزشک ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      61 1
      سلام همکار گرامی. من هم پزشک هستم باید قبول کنیم که معیار توکل جهان سختی کار هست نه مدرک. واسه مدرک اختلاف کمی قایل میشن. امیدوارم احساسی برخوررد نکنیم. ما هکاریم همگی چه پزشک چه پرستار. موفق باشید.
    • صداي پرستار ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      46 2
      دوست عزيز اين افکار پوسيده ي شما بدرد اربابتون ميخوره براي خوش خدمتي اگر يه مقدار از اون مغز آکبندتون رو بکار بگيريد و مطالعاتي در زمينه ي فلسفه ي وجودي رشته ها داشتيد اينقدر آبروي خودتو همکاراتو نميبردي آقاي نخبه ي قلابي پرستاران از ارکان اساسي بهداشت در همه ي کشورهاي پيشرفته هستن و دريافتي آنها بواسطه ي اهميت اين شغل در همه ي سطوح پيشگيري ، درمان و توانبخشي ست. توي کشورهاي جهان سوم هم ما از همه عقب تريم ! خب همه چيز به هم مياد سياست هاي غلط ، تفکرات پوسيده ي پزشکانش و... تمامي ارکانش همديگر رو تاييد ميکنند حضرتعالي حتي سواد نداري که کلمه ي order نزديک به ۳۰ معنيي داره و شما اونو فقط دستور معني ميکني غافل از اينکه ميتونه معني درمان هم بده و پرستار بعنوان مدير درمان هست يعني ميتونه سير بيماري و برنامه ي درماني رو مديريت کنه
    • سحر ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      44 1
      ما هوش بالایی داریم منتهی سهمیه ی شما بالاتر بود اگر هم حقوق بر اساس مدرک باشه و اگر هم منظور از مدرک سواد باشه که خیلی از پزشکان نباید حقوقی بگیرند ما هم بالاخره حقمونو می گیریم چه شما خوشت بیاد چه خوشت نیاد
    • یونس ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      50 1
      اقای پزشک شما زحمت بکشین کامنت حمید را بخونید برای سردرد تون خوبه چه فرقی بین یک سوپرمارکتی با شما وجود داره؟؟
    • MAJID ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      57 1
      با سلام.واقعابرای طرزفکر شما تاسف خوردم.شما پزشکا اگه ما پرستارا با سوادنباشیم و کار بلد نباشیم که تو کاراتون میمونید.همه کارایی که ما در حال حاضر انجام میدیم وظیفه شما اقایونه.IV LINE.NGT.فولی زدن.ABG.EKG.اتل گیری و....من یکی حاضرم با شما اقایون هم امتحان عملی بدم هم تئوری تا مشخص بشه کی با سواده
    • پرستار از تبریز ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      52 1
      آقای پزشکی که اینگونه فخر میفروشی به داشته هایت می کنی در حالی که که باعوام فریبی فقط با یدک کشیدن عنوان پزشک کمتر از دزدی نیست. ای کاش درراس نظام سلامت افراد باعرضه ای بودند وعدالت در تصمیماتشان مدنظر قرار می گرفت .آن موقع دزدی از بیت المال دیگر فخرفروشی نداشت. ایکاش بجای نشخوار مطالب غیر علمی دهه های گذشته , مقداری در مورد پرستاری مطالعه داشتی!!! افسوس از وجود پزشکانی مانند تو!!!
    • اکبر ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      65 1
      مشخصه به اندازه ادبت ، سواد داری ، و دیگر هیچ
    • پیراپزشکی ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      30 1
      ای پزشک تقریبا محترم اگر یک روز جامعه پرستاری و پیراپزشکی دست از کار بکشند همراهان بیماران پوست کله ات را قلفتی خواهند کند در عوض این حرفهای نامعقول و غرور بیجا بهتر است از جامعه پرستاری عذرخواهی کنی که اگر پرستاران نباشند تو نمی توانی حتی یک بیمار سرپایی را هم راه بندازی شغل و حرفه و تخصص هر کسی در جای خودش محترم است . من در اتاق عمل کار میکنم و پرسنل csr مرکز استریل خدمات هستند اگر آنها یک روز وسایل و شانهای جراحی را استریل نکنند اتاق عمل اگر حتی بزرگترین جراح دنیا هم آنجا باشد می خوابد و نمی تواند حتی یک عمل کوچک هم راه بیندازد والله فهم و شعور هم چیز خوبیه....
    • احمد ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
      2 0
      اقای دکتر جلو پاتو نگاه کن خواهشا..... شماها تجویز میکنید نه اینکه دستور میدی!!!!!!! اگه ما باهوش نبودیم اشتباهات شماهای به اصطلاح فوق تخصص ها و جراح هارو تشخیص نمیدادیم. پرستار با 4 سال درس خوندن تمام دارو ها رو باعوارضش و تمام آزمایشات رو با میزان نرمالش و تمام بیماریهارو با علایمش یاد میگیره ولی شما بعد از 13 سال درس خوندن مرض یه سدیم اش کم و زیاد میشه فوری مشاوره میخای.حالا فهمیدی کی باهوشه؟؟؟؟؟؟
  • الهام ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    76 0
    کاش یه فکری هم برای پرستارایی میکردن که با کلی آزمون و گزینش اومدن سرکار،آخر هم شدن شرکتی،اون چیزایی هم که گفتن کامل دروغ بود، نه حقوق،نه کارانه، آقای شریفی مقدم ما تا آخر با شما هستیم،پرستارا درد همو بهتر میفهمن، افزایش حقوقمون رو هم الکی رسانه ای کردن، که دیگه همه سوارمون شن
  • جنتی ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    52 0
    یک پزشک محترم مگر فقط شما پزشکان درس خوندین سایر افراد با مدارک دیگه با پول مدرک گرفتن. شماهایی که اگر مثلا درس خوندین چرا از سوادتون برای تشخیص بهتر مریض استفاده نمیکنین چرا باید یک بیمار به چند نفر از شماها مراجعه کنه تا بالاخره یکیتون بتونین وقت بیشتری بزارین و تشخیص درست بدین. اصلا درس خوندین درست اما چرا من که پرستار هستم و زحمت نکشیدم که پزشک بشوم و در بخش ویژه کار میکنم به جای شما باید بیمار رو درمان کنم و شما در خواب ناز باشی. فقط در جهان سوم امکان داره که آدم پول مدرک شو بگیره نه پول خدمت و زحمتشو. بارها از زبان همکاران خودتون شنیدم که ایران بهترین جا برای پول درآوردن پزشکان هست. حتما در کشورهای پیشرفته هنوز نفهمیدن که شما پزشکان چقدر درس خوندین. به امید روزی که بیشتر از حقتون دریافتی نداشته باشین در عوض در ازای خدمت صادقانتون مزد بگیرین
  • الی ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    69 0
    پزشک محترم لطفاً سرت به کار خودت باشه،فعلا که بیشتر به نظر میاد شما عقده ای باشی، درضمن شما تجویز میکنی نه دستور،یادت باشه
  • علی ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    40 0
    با سلام مطالب سنجیده و بجا بود به نظرم تا زمانی که ما برا تعین سرنوشت خویش در حکمیت حضور و نفوذ نداشته باشیم کار سخت است چرا که ما برا انتخاب روسای پرستار اعم از مترون و سوپر وایزر و سرپرستار..... هیچ نقشی نداریم اول خودمان را باز سازی کنیم و بعد دنبال خواسته ها و مطالبات باشیم چرا که........... حرف زیاده.... و افسوس که قافله اکثریت و فشار را از ما ربودند واین پزشکان مغرور و پول پرست با نام طبابت چه بروز مردم اوردند
  • علی ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    57 0
    با سلام مطالب سنجیده و بجا بود به نظرم تا زمانی که ما برا تعین سرنوشت خویش در حکمیت حضور و نفوذ نداشته باشیم کار سخت است چرا که ما برا انتخاب روسای پرستار اعم از مترون و سوپر وایزر و سرپرستار..... هیچ نقشی نداریم اول خودمان را باز سازی کنیم و بعد دنبال خواسته ها و مطالبات باشیم چرا که........... حرف زیاده.... و افسوس که قافله اکثریت و فشار را از ما ربودند واین پزشکان مغرور و پول پرست با نام طبابت چه بروز مردم اوردند
  • محبوبه ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    46 0
    تجهیزات فرسوده+حقوق ناچیز اداره کاربه پرسنل+سودنجومی پزشکان=بیمارستان خصوصی
  • یک پزشک متخصص ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    2 112
    سلام بر پرستاران دوستان و همکاران پرستار ما قبول داریم که شما زحمت میکشید ولی پزشکان مثل مغز و قلب هستند و کادر پیراپزشکی مثل بازو اگه دست نداشته باشیم زنده میمونیم ولی بی قلب و مغز زنده نیستیم پس احترام جایگاه خودتون رو نگهدارید و دنبال ایجاد تشنج نباشید وظیفه یک پرستار اجرای دستورات پزشک هستش و ممنون از وزیر محترم بابت زحماتی که میکشند .اگه همه پرستاران هم سر کار نباشن بیمارستان میتونه به کار خودش ادامه بده بااستخدام نیرو های غیر متخصص و اموزش چنده روزه میتونه مشکل رو حل کنه .پس به کار خودتون ادامه بدید و در کار پزشکان دخالت نکنید حقوق همه کارمندان کم هستش و پرستاران تافته جدا بافته نیستن موفق باشید
    • یک پرستار باسواد ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
      42 1
      واقعا برای طرز فکرت متاسفم،البته دستورات دکترای بیسوادی مثل شما رو هم باید آدمای بیسواد با یه دوره چند روزه انجام بدن،نه یه کارشناس یا کارشناس ارشد پرستاری،چون میفهمه چیزی بارتون نیست،
    • یونس ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
      36 0
      عجب نااگاهین شما حتما متخصصین با این دیدگاهتون ما هم از جنابعالی می خواهیم مشغول کار خودتون یعنی سیب زمینی فروشی-اجر فروشی-ماسه فروشی ... خودتون باشید ومثل ....در هر جیزی خودتو جلو نیاندازین شما هم نباشین بیمارستان با استخدام نیرو های غیر متخصص براحتی کار بیماران راه می افته
    • zeinabi ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
      31 0
      اسكيزوفرني ميدونم.برات طلب شفاميكنم ديو جامعه سلامت
    • احمد ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
      28 0
      بدون دست انسان به درد سطل زباله میخوره .شما نباشی بخش حساسی مثل ای سی یو براحتی و توسط پرستارا اداره میشه همینطور که الان ما داریم توی بیمارستان خودمون اداره میکنیم.شما راست میگید که مغزید ولی مغز گوسفن و پرستار دیته و دست ادم که اثرات جاودان خلق میکند.
    • پیراپزشک ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
      23 0
      پس آقای پزشک شما تافته جدا بافته هستی چرا شما از تمام امکانات دولت باید استفاده کنی مثل بمارستان با تمام تجهیزات و نیروی انسانی که متعلق به دولت میباشد ولی باید 70 درصد درآمدش بره تو جیب شما این یعنی عدالت کی چنینین حقی به شما داده . مگه شما نسبت به پزشکان سایر دنیا چی بیشتر دارید آخه اگه با مدرک تخصص از ایران خارج بشی در اونجا شما را حتی به عنوان پزشک عمومی قبول نمی کنند اگر مردی و عرضه داری برو خارج از ایران کار کن . همین پرداختهای ناعادلانه به شماها باعث شده بیمارستانها نتوانند تجهیزات جدید بخرند عوض این همه پول ریختن به جیبهای شما از خدا بیخبرها برای بیمارستانها هزینه میشد به نفع ملت بود نه اینکه اون وزیر نخبه هی شعار دروغ بده و ..... . از حلقوم مردم بیچاره به جیب یکسری آدم نماهای جیب بر . شماها گرگ هایی هستید در لباس میش از شر شمها به خدا پناه میبریم
    • محمد یزد ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
      22 1
      شما قطعا یک فرد دلسوز جان و مال مردم نیستید حتی اگر اسم شما پزشک متخصص باشد قطعا در جایگاه یک طبیب انساندوست نیستید،من که پرستارم به خوبی متوجه میشوم این جنس حرفها فقط و فقط از کسانی که از رشته و کار پرستاری و پزشکی بیخبرند زده میشود و یا گروه قلیلی که از دید ایشان پزشکی یعنی پول و بس از تمام راهها چه قانونی و غیرقانونی برای پول بیشتر باید استفاده کرد و آنچه در نظر ایشان بی ارزش است جان انسان هست وگرنه اگر جان بیمار در نظر این گروه ارزش داشت به پرستار که شب تا به صبح بر بالین بیمار حضور دارد و در حقیقت تنها کسی است که در آنموقع شب از جان بیمار محافظت میکند اینگونه گستاخانه توهین نمیکرد، این گستاخی ها نتیجه همین بیعدالتی های موجود در وزارت بهداشت است وبس
    • کارشناس ارشد ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
      1 0
      سلام وقتتون بخیر من ارشد شیمی هستم و بیکار... توی دو راهی قرار گرفتم که آیا دکتی را ادامه بدم و یا انکه از اول پرستاری بخونم به نظر شما با لیسانس پرستاری و استخدام مدرک ارشدم تاثیری داره یانه ویا انکه کلاً از اول پزشکی بخونم ممنون می شم اگه کسی من را راهنمایی کنه ؟؟؟؟
  • zeinabi ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    21 0
    اين بزشك اسكيزوفرن وقتي به ما ب جشم ....نكاه ميكنه به بيمار هم به جشم صندوق بانك نكاه ميكنه امثال اون انكل نظام سلامتن.جون نه سواد وكارايي دارن نه بي ضررن بلكه مثل زالوخون همه را ميمكند مابرستاران براي حقمان تلاش خواهيم كرد.تاامثال اين اقايان نخبه ازين نخبه تر نشوند
  • سحر ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    24 0
    لابد متخصص چشم هستی ؟؟؟
  • منا ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    29 0
    امروزه پرستاران جامعه بزرگی هستند و متاسفانه بخاطر سودجویی گروهی حق پرستاران عزیز پایمال شده است.صندوق دولت به جیب پزشکان سرازیر شده و الفاظ پرطمطراق نظام سلامت گوش مردم ساده ایران را پرکرده!! گناه ما اینست که از ابتدا تفکر و تدبر نیاموختیم وگرنه امروز عده ای سودجو از مردممان سوء استفاده نمیکردند. دفترچه های بیمه طرح تحول فقط در حکم دفترچه یادداشت حمایت میکند و تجهیزات بیمارستان ها هیچ بهبودی نداشته است. این طرح شکست بزرگی به قیمت افزایش شکاف طبقاتی در پی خواهد داشت! تا کی آقای وزیر؟!!! تا کی حرام خدا را به نام دیگری حلال خواهی کرد؟!!!!
  • فاطمه (پرستار) ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    19 0
    اگر اين پزشك محترم دقيقا اطلاعي از قلب و مغز بيمارستان ندارند من ميگم تا ياد بگيرند پزشكان مثل مغز بيمارستان و پرستان مثل قلب بيمارستان هستند اگر مغز از كار بيافته قلب ميتونه ادامه بده ولي اگر قلب از كار بيافته هيچ ارگاني نميتونه ، مثال ديگري هم هست كه پشت هر پزشك بزرگي پرستار بزرگتري ايستاده ، اگر دوست داشته باشند توي گوگل سرچ كنند با تصوير و متن انگليسي موجود است ضمنا خوب نيست ادم اينقدر گرنديوز باشه ضمن اينكه همانطور كه من به عنوان پرستار كارمند رسمي دولتم شما هم كارمند هستيد و فرقي نداريد.
  • الی ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    20 0
    با عر ض سلام و ادب خدمت جامعه نرسینگ محترم و زحمتکش اولا این پزشکایی که نظر دادند اینا همشون تو خانواده ای بزرگ شدند که عقده ای بار اومدند و عوض اینکه برند کم سوادی شون رو جبران کنند میان اینجا نظر میدن نظرهای بیخودی و چرت ! در ضمن من برادرم پزشک هستش و همیشه از نرسینگهای محترم تعریف میکنه و حق رو با ما میدونه با دو تا پزشک نظر دادن اعصاب خودتون رو خراب نکنید اونها همان ادمهایی هستند که به شان و شخصیت خودشون ارزش و احترام قایل نیستند
  • صبا ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    اگه واقعا کشور اسلامی بودیم این وضعمون نبود
  • پرستارخصوصی ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    3 0
    خیلی ازنخبگان ما مهاجرت میکنند اما پزشکان خیر چون هیچ جای دنیا مثل ایران پول درنمیارن فقط برای تفریح دو سه هفته میروند ودوباره برای گرفتن پول بیماران بیچاره برمیگردند