پژوهشگران در بریتانیا می‌گویند سیاست‌های مالی «صندوق بین‌المللی پول»، باعث شده است تا کشورهای آفریقایی نتوانند با شیوع ویروس «ابولا» مقابله کنند.

سلامت نیوز: پژوهشگران در بریتانیا می‌گویند سیاست‌های مالی «صندوق بین‌المللی پول»، باعث شده است تا کشورهای آفریقایی نتوانند با شیوع ویروس «ابولا» مقابله کنند.

پژوهشگران بخش جامعه‌شناسی در دانشگاه کمبریج و آکسفورد به این نتیجه رسیده‌اند که برنامه‌های ریاضتی اقتصادی این سازمان در جهت کاهش هزینه دولت‌های آفریقایی، نظام بهداشتی و پزشکی این کشورها را با کمبودهای جدی‌ای مواجه کرده است. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که برنامه‌های «صندوق بین‌المللی پول» موجب کمبود بودجه و خدمه پزشکی در گینه‌بیسائو، لیبریا و سیرا‌لئون، سه‌کشور اصلی درگیر با این بیماری شده است. اما این در شرایطی است که «صندوق بین‌المللی پول» این اتهامات را رد می‌کند. «ابولا»، یکی از کشنده‌ترین ویروس‌هاست که باعث بیماری شدید در انسان و پستانداران می‌شود. با شیوع «ابولا» از هر ١٠نفر مبتلا به بیماری ٩نفر و در سال١٩٩٥ حدود ٨٠درصد از مبتلایان به این ویروس کشته شدند.

جدیدترین موج انتشار این بیماری در ماه مارس امسال (اسفند١٣٩٢) از گینه آغاز شد و سپس به سه‌کشور لیبریا، سیرالئون و نیجریه سرایت کرد. سازمان بهداشت جهانی تعداد قربانیان امسال بیماری «ابولا» را در سه‌کشور واقع در غرب قاره آفریقا هفت‌هزارو٣٧٣نفر اعلام کرد.  در همین رابطه الکساندر کنتیکلنیس از دانشگاه کمبریج به‌نقل از روزنامه فرانسوی لوموند که این گروه تحقیقات را رهبری می‌کند، می‌گوید علت اصلی شیوع سریع ویروس «ابولا»، ضعف در نظام‌پزشکی و درمانی در این منطقه و نادیده‌گرفتن دلایل اصلی این ضعف تاسف‌آور است. طبق گزارش این پژوهشگران، اصلاحات اقتصادی اعمال‌شده از سوی این سازمان توانایی نظام بهداشتی و درمانی در مقابله با ویروس را با چالش‌های بزرگی روبه‌رو کرد. آقای‌کنتیکلنیس همچنین به لوموند گفته کاهش سقف حقوق باعث شد مراکز پزشکی نتوانند خدمه پزشکی مجرب استخدام کنند یا دستمزد کارکنان را به‌موقع بپردازند.

واکنش «صندوق بین‌المللی پول»
 «صندوق بین‌المللی پول» در واکنش با انتشار بیانیه‌ای گفته است بین سال‌های۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ هزینه بهداشت و درمان در کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون افزایش داشته است. خبرگزاری فرانس‌پرس به‌نقل از سخنگوی این سازمان نوشته است: «این مساله که سیاست‌های «صندوق بین‌المللی پول» موجب شیوع سریع‌تر «ابولا» شده، کاملا دروغ است.» طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در غرب آفریقا (به‌ویژه در سه‌کشور سیرالئون، لیبریا و گینه‌بیسائو) تاکنون هفت‌هزارو٣٧٣نفر جان خود را در اثر ابتلا به ویروس مهلک «ابولا» از دست داده‌اند. این سه‌کشور فقیر آفریقایی به‌شدت وابسته به اهدای پول از سوی آژانس‌های کمک‌رسانی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha