بررسی‌ها نشان می‌دهد نور ساطع شده از مانیتور تبلت‌ها یا کتاب‌های الکترونیکی می‌تواند در فرآیند خواب رفتن فرد خلل ایجاد کند.

سلامت نیوز: بررسی‌ها نشان می‌دهد نور ساطع شده از مانیتور تبلت‌ها یا کتاب‌های الکترونیکی می‌تواند در فرآیند خواب رفتن فرد خلل ایجاد کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،متخصصان دانشگاه‌ هاروارد اظهار داشتند: در صورتی که چند ساعت پیش از خوابیدن از تبلت و وسایل مشابه استفاده شود نور ساطع شده از صفحه مانیتور آن در کیفیت خواب خلل ایجاد می‌کند.

متخصصان معتقدند افرادی که پیش از خوابیدن از تبلت یا وسایل الکترونیکی مشابه استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که پیش از خوابیدن کتاب مطالعه می‌کنند کمتر احساس خواب آلودگی می‌کنند و مدت زمانی بیشتری طول می‌کشد تا به خواب بروند. همچنین این افراد هنگام صبح به سختی می‌توانند از خواب بلند شوند. به گفته پزشکان نور ساطع شده از این وسایل الکترونیکی میزان ترشح هورمون ملاتونین را که به طور طبیعی در هنگام غروب افزایش می‌دهد و هنگام خواب به بالاترین میزان می‌رسد پایین می‌آورد.

«آن - ماریه چانگ» متخصص ارشد این مطالعه گفت: نور حاصل از این وسایل می‌تواند پیامدهای جدی روی خواب و سطح هوشیاری داشته باشد که عواقب آن نه تنها هنگام استفاده از این وسایل بروز می‌کند بلکه تا روز بعد هم ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش هلث دی نیوز، در این بررسی از شش فرد بزرگسال درخواست شد برای مدت پنج روز حدود چهار ساعت پیش از زمان خواب کتاب الکترونیکی مطالعه کنند. همچنین از شش نفر دیگر خواسته شد در این مدت کتاب چاپی مطالعه کنند. متخصصان مشاهده کردند شرکت کنندگان گروه اول در مقایسه با گروه دوم دیرتر به خواب می‌روند. همچنین در بررسی انجام شده از نمونه خون گروه اول مشخص شد افزایش طبیعی سطح هورمون ملاتونین در آنان یک ساعت و نیم به تاخیر می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha