رم- محققان ایتالیایی موفق به کشف مولکولی برای متوقف کردن عملکرد ویروس ایدز در انسان شدند.

آزمایشگاه میکروب شناسی مولکولی در " پاویا " به ریاست " جووانی ماگا " و آزمایشگاه شیمی داروسازی دانشگاه "سیه نا" به ریاست "مائوریتزیو بوتا " موفق به کشف این مولکول شدند.
روزنامه ایتالیایی " کوریره دلاسرا " روز چهارشنبه در این زمینه نوشت : ویروس ایدز ممکن است با این کشف چدید تا چند سال دیگر شکست بخورد .
این مولکول دارای یک مکانیزم جدید است که بر روی پروتئین ( آنزیم ) ویروس ایدز عمل می کند و بدین ترتیب ویروس راه یافته به بدن انرژی کافی برای تولید مثل پیدا نکرده و از بین می رود.
ماگا می گوید : ویروس ایدز یک انگل سلول های انسان است و توان تولید مثل در خارج از بدن آلوده را ندارد و برای تکثیر خود نیاز دارد وارد سلول دفاعی بدن شده و از آن برای تولید مثل استفاده کند.
این ویروس سپس با خروج از سلول آلوده شده سلول های دیگر را بدون ترس آلوده می کند ، زیرا بدن دیگر این ویروس را به عنوان دشمن محسوب نمی کند.
ویروس ایدز در داخل سلول آلوده کنترل بسیاری از آنزیم های سلولی را در اختیار خود می گیرد و آنها را مجبور می کند برای او کار کنند .
یکی از این برده ها پروتئین "Ddx3" است که وظیفه تسهیل جریان اطلاعات ژنتیکی میان هسته سلول و سیتوپلاسم را بر عهده دارد که ویروس ایدز از آن برای تولید مثل استفاده می کند.
محققان ایتالیایی با استفاده از فناوری های رایانه ای موفق به کشف مولکولی برای متوقف کردن پروتئین Ddx3 شدند و آنرا در آزمایشات بیولوژیکی بکار گرفتند که نتیجه نیز رضایت بخش بود.
داروی تهیه شده با این سیستم جدید می تواند در مدت زمان بیشتری تاثیرات خود را حفظ کند در حالیکه درمان های کنونی مطالعه شده علیه ویروس ایدز به سادگی باعث گسترش مقاومت ویروسی می شوند و ویروس ایدز با تغییر شکل ، اقدامات درمانی را فریب می دهد.
در ایتالیا 130 هزار و در جهان 33 میلیون نفر بیمار مبتلا به ویروس ایدز زندگی می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha