متاسفانه در طول این مدت، كاری صورت نگرفته و بسیاری از این زمین ها، با درختان بالای ٢٠ سال آنها صاحب پیدا كرده اند، افرادی به هر شكل و ترتیب، به صورت وكالت از افراد خارج از كشور، یا به راه های گوناگون متوسل می شوند و آرایی را از محاكم قضایی یا نهادهای اداری می گیرند تا این درختان ها را قطع كنند. آنها دنبال صدور پروانه هستند و موجب قطع درختان این زمین ها می شوند.

سلامت نیوز: متاسفانه در طول این مدت، كاری صورت نگرفته و بسیاری از این زمین ها، با درختان بالای ٢٠ سال آنها صاحب پیدا كرده اند، افرادی به هر شكل و ترتیب، به صورت وكالت از افراد خارج از كشور، یا به راه های گوناگون متوسل می شوند و آرایی را از محاكم قضایی یا نهادهای اداری می گیرند تا این درختان ها را قطع كنند. آنها دنبال صدور پروانه هستند و موجب قطع درختان این زمین ها می شوند.

محمد حقانی، رییس كمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره قطع درختان در خیابان شهید تسلیمی تهران به روزنامه اعتماد می گوید این زمین بیش از ربع قرن پیش به دلیل متروكه بودن، توسط شهرداری درختكاری شده و الان مشخص نیست با چه ساز و كار قانونی درختان این زمین را قطع كرده اند.

در ادامه، این گفت وگوی كوتاه را می خوانید:
   
     اخیرا شاهد قطع درخت زمین های یك بوستان محلی در خیابان شهید تسلیمی بودیم. به نظر می رسد در سال های اخیر، روند قطع درختان در پارك های منطقه یی شدیدتر شده، اصلاچرا این پارك ها به وجود آمد؟
    از اواخر سال ١٣٦٧ كه دوران تحول مدیریت در شهرداری تهران پیش آمد، تعداد زیادی زمین در سطح شهر، در لابه لای كوچه ها و محلات شناسایی شد كه رها شده و بلاصاحب بود و اكثرا پاتوق افراد معتاد، ریختن زباله و نخاله های ساختمانی و تجمع حیوانات شهری شده بود و بهداشت عمومی محل و منطقه را به مخاطره می انداخت. طبق قانون شهرداری، شهرداری ها موظفند دور این زمین های رها شده دیوار كشی كنند تا امنیت نسبی برای محل و به خصوص حفاظت از محیط زیست به وجود بیاید. شهرداری در سال ٦٨ به بعد، اقدام به تمیزكاری، تسطیح، جمع آوری زباله ها و نخاله ها از این زمین ها كرد و به جای دیواركشی، این زمین ها را به بازی كودكان، زمین ورزش یا مانند آن اختصاص داد و بسیاری از این زمین ها را نیز با كاشت درخت، بهینه سازی كرد و قرار بود اینها در طول سال های اخیر، تغییر كاربری پیدا كنند و به فضاهای عمومی و سبز، اختصاص پیدا كنند. متاسفانه در طول این مدت، كاری صورت نگرفته و بسیاری از این زمین ها، با درختان بالای ٢٠ سال آنها صاحب پیدا كرده اند، افرادی به هر شكل و ترتیب، به صورت وكالت از افراد خارج از كشور، یا به راه های گوناگون متوسل می شوند و آرایی را از محاكم قضایی یا نهادهای اداری می گیرند تا این درختان ها را قطع كنند. آنها دنبال صدور پروانه هستند و موجب قطع درختان این زمین ها می شوند.
   
     اقدام شما برای جلوگیری از این قتل عام فضای سبز شهری چیست؟
    سفارش مان به شهردار تهران این است كه این زمین ها را كه دارای درختان بالای ٢٠ سال است در اختیار بگیرد و برای استفاده عموم مردم قرار دهد. جالب اینجاست برخی از این زمین ها كه به تازگی درختانش تخریب می شود، تاسیسات پاركی هم دارند.
   
     اشكال كار در شهرداری است كه پروانه می دهد یا در نیت مالكانی كه پس از سال ها می خواهند در زمین خود خانه بسازند؟
    درست است شهرداری برای اینها، پروانه صادر می كند ولی متاسفانه مشاور طرح تفصیلی شهر تهران این زمین ها را پهنه سبز ندیده و ابزاری برای تخریب و انهدام و قطع این درختان فراهم كرده. مشكل از مشاوران طرح تفصیلی است كه دقت نكرده اند.
   
     زمین مورد بحث ما در خیابان شهید تسلیمی هم جزو این زمین هاست؟
    این زمین حدود ٧٠٠ متر است و بیش از ٣٠ اصله درخت با قدمت بیش از ٢٥ سال داشته. زمان صدور پروانه، شهرداری منطقه هم هیچ احساس مسوولیت در قبال این درختان نكرده و پروانه را صادر كرده است، ما انتظار داشتیم این زمین و موارد مشابه را شهرداری تملك یا با زمین دیگری تهاتر كند، این كار را انجام نداده و این درختان را در معرض نابودی قرار داده است.
   
     چاره كار چیست تا قبل از اینكه كار از كار بگذرد، اقدام شود؟
    باید عزم مدیریتی و اراده محكم در مجموعه شهرداری تهران وجود داشته باشد و نشان دهد به محیط زیست و درختان علاقه مند است. شخصا در نامه یی از شهردار تهران خواهش كرده بودم به مالكان این زمین ها معوض بدهید و آنها را دراختیار بگیرید. البته كوتاهی از مشاوران طرح تفصیلی است كه پهنه این موارد را غیرعمومی می بینند.
   
     قانون درباره ساخت و ساز در زمینی كه در آن درخت سبز است، چه حكمی می دهد؟
    به هر حال وقتی پروانه صادر می شود بر اساس ضوابط و قوانین، برای درختانی كه در مسیر عملیات است، تعیین تكلیف شود. برای تعیین تكلیف درختان باید از طریق كمیسیون مربوطه اجازه گرفته شود. درباره این زمین داریم مساله را پیگیری می كنیم ببینیم كمیسیون مربوطه رای داده یا شهرداری بدون گرفتن رای كمیسیون این كار را كرده. متاسفانه می بینیم در بسیاری موارد به عنوان جابه جایی درختان این اراضی، درختان را می خشكانند. این جابه جایی اشجار كه به مالك زمین تكلیف می شود، بیشتر یك طنز و شوخی است، چون در اثر آن درخت خشكیده می شود. در ثانی می گویند، برابر
     آیین نامه اجرایی، دو برابر تعداد درختان موجود در این زمین ها باید جای دیگری درختكاری شود كه این كار هم انجام نمی شود.
   
     چه زمین هایی با چه وسعتی شامل این قانون می شوند؟
    برای اینكه زمینی باغ شمرده شود، مساحت ملك، باید بیش از ٥٠٠ متر باشد. زمین های زیر ٥٠٠ متر مربع حتی اگر مشجر هم باشند باغ محسوب نمی شوند. زمین های بالاتر از ٥٠٠ متر جزو باغات محسوب می شوند و در برخی از این اراضی بالای ٥٠٠ متر می بینیم مشاور، كاربری این فضاها را به فضای سبز اعلام كرده، ولی در اراضی زیر ٥٠٠ متر مشجر، كاربری فضای سبز اعلام نمی شود كه جای تاسف دارد.
   
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha