چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 132319

یک متخصص قلب و عروق آغاز سن پیشگیری از بیماری‌های قلبی و مراقبت از سلامت قلب را 18 سالگی دانست.

سلامت نیوز: یک متخصص قلب و عروق آغاز سن پیشگیری از بیماری‌های قلبی و مراقبت از سلامت قلب را 18 سالگی دانست.

دکتر «مصطفی بهره‌مند» در گفت‌وگو با ایسنا، افزایش چربی، قند و فشار خون، مصرف سیگار، کم‌تحرکی، چاقی و استرس‌ها و تنش‌های زندگی را از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی برشمرد.

وی تنگی عروق کرونر و اختلالات دریچه‌ای را شایع‌ترین بیماری‌های قلب و عروقی و در عین حال قابل پیشگیری‌ترین این بیماری‌ها برشمرد و افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی در حال حاضر در حالی جزو شایع‌ترین علل مرگ و میردر دنیا و در کشور محسوب می‌شوند که به راحتی و با چند اقدام ساده از جمله اصلاح تغذیه، افزایش فعالیت‌های بدنی و نیز کاهش استرس می‌توان از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

این متخصص قلب و عروق 18 سالگی را بهترین زمان آغاز پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و تصریح کرد: البته از سن 10 سالگی رگه‌های رسوبات پلاکت‌ها آغاز می‌شود، اما ترجیحاً 18 سالگی را می‌توان سن مناسبی برای مراقبت و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی دانست.

وی آزمایش فشار خون، چکاپ بدن از نظر میزان قند و چربی خون و نیز بررسی بدن به لحاظ تناسب وزن به قد را سه اقدام مهم در زمینه پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی دانست.

بهره‌مند تصریح کرد: با این اقدامات از سن 18 سالگی به بعد فرد وارد چرخه پیشگیری می‌شود و ضروریست در صورت مناسب بودن وضعیت سلامت بدن، این آزمایش‌ها را هر دو سال یکبار تکرار کند و در صورت وجود برخی مشکلات سریعاً نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

وی ورزش را مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در سلامت قلب دانست و گفت: متأسفانه این مورد مغفول مانده که ضروری است افراد به جهت پیشگیری از بیماری‌های قلبی وعروقی انجام حرکات هوازی با شدت متوسط را به مدت 20 دقیقه در برنامه روزانه خود بگنجانند.

بهره‌مند با اشاره به اثر سوء برخی ورزش‌ها در سلامت قلب، اظهار کرد: برخی ورزش‌ها مانند وزنه‌برداری و بدنسازی فشار خون را افزایش داده که می‌تواند برای سلامت قلب زیان‌آور باشد و لذا توصیه می‌شود افراد این ورزش‌ها را کمتر انجام دهند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شنا و پیاده‌روی تند را از ورزش‌های هوازی مناسب برای سلامت قلب دانست و گفت: انجام این ورزش‌ها باید به گونه‌ای باشد که با افزایش تعداد ضربان قلب و نیز تعریق همراه شود.

وی تصریح کرد: هر فرد باید سن خود را از عدد 220 کم کرده و سپس آن را در 70 درصد ضرب کند و عدد بدست آمده شمار ضربان قلبی است که فرد باید با این تعداد ضربان قلب روزانه به مدت 20 دقیقه ورزش کند تا سلامت قلب خود را تضمین کند.

بهره‌مند افزایش مصرف میوه و سبزیجات، کاهش مصرف نمک و چربی و نیز استفاده از لبنیات کم چرب را بسیار مفید برای سلامت قلب دانست و در کنار اینها ماهی را بهترین و مناسب‌ترین غذا برای سلامت قلب عنوان و بر استفاده حداقل دوبار در هفته ماهی تأکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha