نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد؛ برای بررسی میزان سموم در میوه‌ها، این محصولات شناسنامه‌دار شوند.

سلامت نیوز: نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد؛ برای بررسی میزان سموم در میوه‌ها، این محصولات شناسنامه‌دار شوند.

عبدالرحمان رستمیان در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره میزان سموم در میوه‌ها گفت: ما از واقعیت ماجرا فاصله داریم و باید مشخص شود، به چه میزان در تولید میوه‌هایی که وارد بازار می‌شود از سم استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در حقیقت برای بررسی این موضوع باید مزرعه‌ها را مورد بررسی قرار داد، تا اگر بررسی‌ها نشان داد در بار میوه‌ای از سموم غیراستاندارد استفاده شده است، بتوان تشخیص داد منشاء آن از کجا است. یعنی باید میوه‌ها از مزرعه سناسنامه‌دار شوند.

رستمیان گفت: اما در شرایط کنونی که هنوز این امکان فراهم نیست، قرار بر این شد تا در بازه زمانی شش ماهه وزارتخانه‌ها گزارشی از عملکرد خود درباره استفاده از سموم را به کمیسیون بهداشت مجلس ارائه کنند.

وی دلیل ارائه گزارش را فاصله اطلاعات از واقعیت دانست و گفت: هنوز نمی‌دانیم چه میزان سم در تولید میوه استفاده می‌شود. وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی باید پاسخگوی این موضوع باشند و اگر تخلفی صورت بگیرد، شاید تصمیم نهایی این باشد که از ارسال میوه به بازار جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه ما هر شش ماه میزان پیشرفت کار و کاهش سموم نامناسب را بررسی می‌کنیم، افزود: قرار بر این است تا استفاده از سموم نامناسب کاهش پیدا کند، در غیر این صورت مجلس به وظیفه قانونی خود در قبال وزرای مربوطه عمل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه میوه‌های وارداتی نیز سموم کمتری از تولیدات داخلی ندارند، گفت: وضعیت سموم میوه‌های وارداتی نیز باید مشخص شود.

وی افزود: در بحث تولید میوه نیز تلاش ما بر این است که تولید میوه‌های ارگانیک را افزایش دهیم و در برنامه پنجم باید تولید میوه ارگانیک به ۲۵ درصد برسد.

وی درباره استفاده از واکس میوه گفت: کمیسیون بهداشت هنوز در بحث واکس میوه وارد نشده است، اما استفاده برخی از مواد همچون پارافین ممنوعیت دارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: باید در این‌باره نیز مسئولین استاندارد و وزارتخانه‌های مربوطه دعوت شوند تا وضعیت براق کننده‌ها نیز مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha