چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵
کد خبر: 132330

یک جراج کلیه و مجرای ادرار غربالگری پروستات را بعد از ۵۰سالگی در آقایان الزامی دانست و گفت: اما افرادی که سابقه خانوادگی بروز سرطان پروستات را در بستگان نزدیک خود دارند باید بعد از ۴۵سالگی برای انجام این بررسی‌ها به پزشک مراجعه کنند.

سلامت نیوز: یک جراج کلیه و مجرای ادرار غربالگری پروستات را بعد از ۵۰سالگی در آقایان الزامی دانست و گفت: اما افرادی که سابقه خانوادگی بروز سرطان پروستات را در بستگان نزدیک خود دارند باید بعد از ۴۵سالگی برای انجام این بررسی‌ها به پزشک مراجعه کنند.

دکتر سید امیرمحسن ضیایی در گفت‌وگو با آنا، پروستات را یکی از مهم‌ترین بیماری در آقایان دانست و گفت: پروستات یک عضو 20 گرمی در مردان است که ممکن است به سه بیماری مهم از قبیل پروستاتیت(التهاب پروستات)، بزرگی خوش‌خیم و سرطان مبتلا شود.

وی افزود: التهاب پروستات بعد از 20 تا 25 سالگی در برخی از مردان دیده می‌شود و منجر به بروز علائم انسدادی ادرار و تحریکی ادرار می‌شود.

این فلوشیپ اندویولوژی گفت: التهاب پروستات دارای دو فاز حاد و مزمن است که فاز حاد با علائم بالینی شدید از قبیل تب، لرز و ... همراه است که اگر مورد درمان قرار نگیرد و یا بیمار به درستی داروهای خود را مصرف نکند و همچنین اگر بیمار دچار ضعف سیستم ایمنی شود بیماری وارد فاز مزمن می‌شود که علائم آن برای بیمار آزاردهنده است.

این جراح کلیه و مجرای ادرار در ادامه افزود: بزرگی خوش‌خیم و سرطان پروستات اغلب بعد از 50 سالگی بروز می‌یابد اما باید توجه داشت سرطان پروستات هیچ علائم بالینی خاصی ندارد و شایع‌ترین سرطان در مردان محسوب می‌شود.

ضیایی با بیان اینکه سرطان پروستات به کمک آزمایش خون و معاینات بالینی تشخیص داده می‌شود، عنوان کرد: به مردان توصیه می‌شود بعد از 50 سالگی برای معاینه پروستات و انجام این آزمایش خون مراجعه کنند تا بتوان در صورت بروز بیماری در اسرع وقت تشخیص و مورد درمان قرار داد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه افزود: افرادی که سابقه خانوادگی بروز سرطان پروستات را در بستگان نزدیک خود دارند باید بعد از 45سالگی برای انجام این بررسی‌ها مراجعه کنند.

ضیایی درباره درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات گفت: این بیماری ابتدا با درمان‌های دارویی مورد درمان قرار می‌گیرد که بسیاری از بیماران با این روش بهبود می‌یابند اما در برخی افراد پزشک ناچار به انجام درمان‌های مداخله‌ای و جراحی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha