پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۶
کد خبر: 132380

هیچ غذایی به تنهایی نمی‌تواند جلوی سرطان را بگیرد، اما ترکیب صحیحی از غذاها می‌تواند تغییری واضح در این زمینه به وجود آورد.

با تغذیه به جنگ سرطان بروید

سلامت نیوز: هیچ غذایی به تنهایی نمی‌تواند جلوی سرطان را بگیرد، اما ترکیب صحیحی از غذاها می‌تواند تغییری واضح در این زمینه به وجود آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، در هر وعده غذایی، باید به این ترتیب تعادل بشقاب غذایتان را حفظ کنید؛ دو سوم از محتویات بشقاب خود را به سبزیجات و یک سوم باقیمانده را به پروتئین حیوانی اختصاص دهید. طبق گزارش‌هایی که انجمن آمریکایی تحقیق‌های سرطان منتشر کرده است؛ «بشقاب جدید»، یکی از مهم‌ترین ابزارهای مبارزه با سرطان به حساب می‌آید. بهترین و بدترین انتخاب‌های غذایی شما در زمینه سرطان در زیر نوشته شده است.

جنگ رنگ‌ها

میوه‌ها و سبزیجات، مقوی‌ترین موادغذایی در مقابله با سرطان هستند و هر اندازه که رنگارنگ‌تر باشند، مواد مقوی بیشتری دارند. علاوه بر اینها، میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند با پایین آوردن وزن شما، احتمال سرطان براثر اضافه وزن را نیز کاهش دهند. مشخص است که چاق شدن احتمال ابتلا به سرطان‌های چندگانه، مثل سرطان روده بزرگ، مری و کلیه را افزایش می‌دهد. پس بهتر است انواع متفاوت سبزیجات را میل کنید، مخصوصا سبزیجاتی که به رنگ سبز تیره، قرمز یا نارنجی هستند.

گوجه‌فرنگی‌های ضدسرطان

مشخص نیست که این به علت وجود لیکوپن، رنگ‌دانه‌ای که باعث ایجاد قرمزی در گوجه‌فرنگی می‌شود، است یا نه اما برخی تحقیق‌ها به وضوح نشان داده‌اند که خوردن گوجه فرنگی احتمال ابتلا به سرطان‌های متفاوتی را پایین می‌آورد، از جمله سرطان پروستات. در این تحقیق‌ها همچنین گفته شده است که محصولاتی همچون آب، سس و رب گوجه‌فرنگی نیز توانایی مبارزه با سرطان را دارند.

حبوبات قدرتمند

حبوبات آنقدر برای شما خوب هستند، که اگر بگوییم به مبارزه با سرطان هم کمک می‌کنند، هیچ‌کس تعجب نمی‌کند. آنها دارای فیتوکمیکال‌های قدرتمندی هستند که می‌تواند از سلول‌های بدن در مقابل
آسیب محافظت کنند، تخریبی که ممکن است منجر به سرطان شود. در تحقیق‌های آزمایشگاهی مشخص شده است؛ این مواد جلوی بزرگ شدن تومور را می‌گیرند و مانع آزاد شدن مواد مخربی که به سلول‌های مجاور آسیب می‌رسانند از تومورها می‌شوند.

محافظت باورنکردنی

کورکومین، یکی از موادی است که در زردچوبه آن را پیدا می‌کنید و استعداد ویژه‌ای برای مبارزه با سرطان دارد. تحقیق‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که این ماده با تغییر، تکثیر و حمله به سلول‌های سرطانی با طیف وسیعی از سرطان‌ها مبارزه می‌کند.

صبحانه‌ ضدسرطان

اسید فولیک یکی از مهم‌ترین انواع ویتامین B است که در مقابل سرطان‌های روده بزرگ، راست‌روده و سرطان پستان از شما محافظت می‌کند. شما می‌توانید این ماده غذایی را به وفور بر روی میز صبحانه‌تان پیدا کنید. غلات آماده صبحانه غنی‌شده با این ویتامین یا غلات کامل که در نان‌های متفاوت می‌بینیم، اصلی‌ترین منبع این ماده هستند. همان‌طور که آب پرتقال، انواع طالبی و توت‌فرنگی چنین حالتی دارند.

چای‌های ضدسرطان

هر چند هنوز نمی‌توان با قطعیت دراین باره صحبت کرد، اما چای، مخصوصا چای سبز می‌تواند یکی از قدرتمندترین مواد غذایی در مبارزه با سرطان باشند. در تحقیق‌های آزمایشگاهی، چای سبز از ایجاد سرطان در روده بزرگ، کبد، پستان و پروستات جلوگیری می‌کند یا دست‌کم سرعت ایجاد آن را کم می‌کند. همچنین چای سبز تاثیری مشابه بر بافت ریه و پوست دارد. در تحقیق‌های بلندمدت دیگر، چای توانسته است احتمال ابتلا به سرطان‌های مثانه، شکم و پانکراس را کاهش دهد.

خانواده کلم علیه سرطان

سبزیجاتی که در خانواده کلم قرار می‌گیرند، شامل کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، کلم چینی و کلم پیچ، نه تنها می‌توانند رنگ و عطر متفاوتی و دل‌انگیزی به سالاد بدهند و آن را زنده کنند، بلکه به بدن شما کمک می‌کنند تا در مقابل سرطان‌های روده، پستان، ریه و سرطان دهانه رحم مبارزه کنید.

مخلوط هیجان‌انگیز

توت‌فرنگی‌ها و تمشک‌ها دارای ماده‌ای به نام الاجیک اسید (ellagic‌acid)هستند.

این آنتی‌اکسیدان قدرتمند می‌تواند به روش‌های مختلف به جنگ سرطان برود. مثلا می‌تواند جلوی ایجاد سلول‌های سرطانی بیشتر را بگیرند و رشد سلول‌های سرطانی را آهسته کند.

بلوبری‌های سالم

آنتی‌اکسیدان قدرتمندی که در بلوبری (قره‌قاط) وجود دارد، تاثیر ارزشمندی روی سلامتی ما می‌گذارد که مبارزه با سرطان یکی از آنهاست. این آنتی‌اکسیدان با رهایی بدن از رادیکال‌های آزاد جلوی آسیب‌های آنها به سلو‌ل‌ها را می‌گیرد. بلغورها، غلات، ماست و حتی سالاد را با بلوبری امتحان کنید تا بهره بیشتری از اثرات سلامت‌بخش این میوه ببرید.

اسید فولیک بیشتر

یکی دیگر از منابع غنی اسید فولیک، مارچوبه و تخم‌مرغ است. همان‌طور که می‌توانید در حبوبات، تخمه آفتابگردان و سبزیجات برگی سبز شبیه به اسفناج یا کاهو آن را پیدا کنید. بهترین راه دریافت اسید فولیک، خوردن قرص‌های مکمل نیست، بلکه به اندازه کافی میوه و سبزی و غلات غنی‌شده بخورید.

دوری از گوشت‌های فراوری‌شده

هرازگاهی خوردن یک ساندویچ یا یک هات‌داگ یا حتی همبرگر آسیبی به شما نمی‌رساند، اما استفاده روزمره از گوشت‌های فراوری شده به ضرر شما تمام می‌شود. چرا که تجربه نشان داده با کم کردن مصرف سوسیس و کالباس و همبرگر، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان معده کمتر می‌شود. همچنین خوردن گوشت‌هایی که دودی شده‌اند یا نمک‌سود شده‌اند، با احتمال بیشتری شما را در معرض مواد شیمیایی قرار می‌دهند و در نتیجه به سرطان منجر می‌شود.

نقش مخرب مشروب‌های الکلی

سرطان‌های دهان، گلو، حنجره، مری، کبد، و پستان همه با نوشیدن الکل مرتبط هستند. الکل همچنین احتمالا ابتلا به سرطان‌ روده بزرگ و راست‌روده را افزایش می‌دهد.

انگورهای مقاومت‌آفرین

انگور و آب انگور، مخصوصا انگورهای قرمز و بنفش دارای رسوراترول (resveratrol)هستند. رسوراترول، دارای قدرت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قوی است. در تحقیق‌های آزمایشگاهی مشخص شده است که انگور می‌تواند با جلوگیری از برخی آسیب‌ها، جلوی اتفاق‌هایی را که باعث
سرطانی شدن سلول‌ها می‌شود ، بگیرد. البته همچنان مدارک کافی برای اثبات این نظریه که خوردن انگور و نوشیدن آب انگور
(مصرف مکمل‌های آنها ) می‌تواند جلوی ابتلا به سرطان را بگیرد، یا سرطان را درمان کند، وجود ندارد.

حمایت آب و نوشیدنی‌های دیگر

آب نه فقط تشنگی شما را مهار می‌کند، بلکه شما را در مقابل سرطان مثانه نیز مقاوم می‌کند.

پایین آمدن احتمال به این خاطر است که آب غلظت‌های مواد بالقوه سرطان‌زا را در مثانه کم می‌کند. از سوی دیگر، نوشیدن مداوم مایعات باعث می‌شود تا به صورت منظم ادرار کنید و همین عامل، از زمانی که این عوامل با دیواره مثانه تماس دارد، کم می‌کند.

سبز پررنگ

سبزیجات برگی به رنگ سبز تیره شبیه به برگ خردل، کاهو، کلم‌پیچ، کاسنی، اسفناج و برگ چغندر دارای مقادیر فراوانی از فیبر، اسید فولیک و کاروتنویید هستند. این مواد غذایی می‌توانند در مقابله با سرطان‌هایی شبیه به سرطان دهان، حنجره، پانکراس، ریه، پوست و معده به شما کمک کنند.

اهمیت روش پخت

روش پخت گوشت می‌تواند در احتمال ابتلا به سرطان تاثیرگذار باشد.

سرخ کردن، گریل کردن و پختن گوشت‌ها در دمای خیلی بالا باعث آزاد شدن مواد شیمیایی می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان را بالا می‌برد. مشخص شده که آب‌پز کردن طولانی‌مدت با دمای کم، تفت دادن با دمای ملایم یا بخارپز کردن گوشت‌ها میزان کمتری از آن مواد شیمیایی ایجاد می‌کند. وقتی که تصمیم می‌گیرید گوشت را شبیه به خورش با دمای کم و در طولانی مدت بپزید، فراموش نکنید که به آن مقدار زیادی سبزیجات سالم و مقاوم نیز اضافه کنید.

از شکر بگذر

ممکن است شکر به صورت مستفیم باعث ایجاد سرطان نشود، اما می‌تواند جانشین مواد غذایی مقوی دیگری شود که بدن را در مقابل سرطان حمایت می‌کنند. همچنین میزان کالری‌ها را افزایش می‌دهد که باعث ایجاد افزایش وزن و چاقی می‌شود. اضافه وزن نیز یکی از دلایل ابتلا به سرطان است. استفاده از میوه‌ها به جای شکر خالص، هم شیرینی جایگزین را به شما می‌دهد و هم بسته ویتامینی موثری به حساب می‌آید.

روی قرص‌ها حساب نکن

ممکن است ویتامین‌ها جلوی سرطان مقاومت نشان دهند، اما این مقاومت تنها زمانی اتفاق می‌افتد که شما آن را به صورت طبیعی از غذاها به دست آورید. هم جامعه سرطان آمریکا و هم انستیتوی پژوهش سرطان آمریکا تاکید می‌کننند که برای مقابله با سرطان، خوردن غذاهایی مقوی مثل مغزهای خوراکی، میوه‌ها و سبزیجات برگ‌دار راهی بهتر از دریافت مکمل ویتامین هستند. به همین دلیل، سالم غذا خوردن بهترین روش مبارزه با سرطان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha