رییس مركز تحقیقات بیماریهای كلیه، شایع‌ترین بیماریهای اورولوژی را سنگ مجاری ادراری و بزرگی پروستات عنوان كرد و با بیان این كه 85 درصد سنگهای مجاری ادراری از جنس كلیسم اوكسالات هستند، گفت: كم مصرف كردن كلسیم به منظور جلوگیری از تشدید سنگهای ادراری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

دكتر عباس بصیری، جراح و متخصص كلیه در گفت‌وگو با ایسنا، شایع‌ترین بیماریهای اورولوژی در دنیا را سنگهای مجاری ادراری و بزرگی پروستات اعلام كرد و گفت: بر اساس آمارهای موجود بین 30 تا 35 درصد از فعالیت متخصصان اورولوژی را درمان سنگهای ادراری تشكیل می‌دهد. همچنین حدود 30 درصد فعالیتهای این متخصصان را درمان پروستات در بر می‌گیرد. امروزه درمان سنگهای ادراری به صورت جراحی باز تقریبا منسوخ شده و به وسیله دستگاه سنگ شكن برای سنگهای كوچك و همچنین از آندیورولوژی استفاده می‌شود.

وی افزود: در مورد درمان پروستات در حال حاضر از درمانهای دارویی و غیرتهاجمی استفاده می‌شود و تقریبا اعمال جراحی بزرگ و پرعارضه در این زمینه دیگر جایگاهی ندارند.

رییس مركز تحقیقات بیماریهای كلیه، تشخیص اولیه و اقدام به موقع برای درمان را از مهمترین عوامل مؤثر در درمان بیماریهای اورولوژی دانست و اظهار كرد: درمانهایی كه امروزه در ایران برای درمان بیماریهای اورولوژی به كار گرفته می‌شود در سطح قابل قبولی است. گروهی از بیماریهای دستگاه ادراری مادرزادی است كه بررسیهای ژنتیكی در تشخیص به موقع آنها مؤثرند.

وی خاطرنشان كرد: افرادی كه دارای كلیه پلی كیستیك هستند باید در انتخاب همسر دقت كنند؛ چرا كه قطعا فرزندان آنها نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند. بنابراین انجام آزمایشهای ژنتیكی برای این افراد قبل از ازدواج ضروری است.

وی افزود: در صورتی كه فرزندی از یك خانواده‌ مبتلا به برگشت ادرار از مثانه به كلیه باشد، 40 تا 50 درصد ریسك ابتلا در فرزندان بعدی خانواده‌ نیز وجود دارد، بنابراین والدین باید هنگام بارداری به این مساله توجه داشته باشند و در هنگام تولد فرزندان بعدی آزمایشهای ادراری و سونوگرافی را به منظور تشخیص بیماری در كودك انجام داده و از همان ابتدا برای درمان اقدام كنند.

رییس مركز تحقیقات بیماریهای كلیه، گفت: در گروهی از بیماریهای اورولوژی مانند سنگهای مجاری ادراری، مصرف زیاد مایعات و همچنین كاهش مصرف نمك مؤثر است. همچنین بر حسب جنس سنگ توصیه‌های مخصوصی ارائه می‌شود. در سرطانهای اورولوژی علاوه بر آن كه گروهی از عوامل ارثی در آن دخیل هستند، محیط و شرایط كاری نیز می‌توانند در بروز آنها مؤثر باشند. بدین ترتیب افرادی كه با مواد شیمیایی سر و كار دارند مانند كارخانه‌های لاستیك سازی و رنگسازی در معرض ریسك ابتلا به سرطانها قرار دارند كه برای این افراد توصیه می‌شود به طور منظم تحت كنترل آزمایشهای ادراری و تستهای تصویربرداری از كلیه و مثانه باشند.

وی خاطرنشان كرد: در بیماریهای سنگهای مجاری ادراری كم مصرف كردن كلسیم به منظور جلوگیری از تشدید بیماری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. این یك باور قدیمی است كه در ذهن جامعه شكل گرفته، حدود 85 درصد سنگهای مجاری ادراری از جنس كلسیم اوكسالات هستند و بیشترین عاملی كه در بروز آنها مؤثر است، برای این بیماران حتی مصرف دو لیوان شیر در روز و مایعات زیاد و همچنین پرهیز از نمك زیاد توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha