رییس همایش بیماری های گرمسیری فراموش شده گفت:‌ یک میلیارد نفر (یک ششم جمعیت دنیا) به حداقل یک بیماری گرمسیری فراموش شده مبتلا هستند.

دکتر بیژن صدری زاده ‌در همایش بیماری های گرمسیری فراموش شده افزود: 100 درصد کشورهای کم درآمد از پنج بیماری گرمسیری فراموش شده رنج می برند و دو میلیارد نفر هم در
دنیا در معرض خطر ابتلا به این بیماری ها هستند.
صدری زاده افزود:‌ در زمان حاضر 14 بیماری در فهرست بیماری های فراموش شده گرمسیری وارد شده اند که "شیستو زومیار"‌، "‌انکو سرکوز"، ‌"فیل ریوز لنفاوی"‌، ‌"کرم های منتقله از خاک"‌،‌ "لیشمانیوز یا سالک"‌،‌ "جذام"‌ و "‌بیماری خواب یا تریپانوزومیاز آفریقایی" از جمله آنها است.
وی همچنین گفت: "وبا"‌،‌ " تراخم"،‌ "پیوک"‌،‌"تب خونریزی دهنده دانگ"‌،‌ "ترپونماتوزبومی"‌، ‌"زخم بورولی"‌ و بیماری "‌شاگاس"‌ از جمله 14 بیماری های گرمسیری فراموش شده محسوب می شوند.
صدری زاده اظهارداشت: ‌این بیماری ها به علت اینکه منحصرا در فقیرترین و محرومترین اقشار جامعه اتفاق می افتند و تا حد زیادی در جاهای ثروتمندتر از جمله کشورهای صنعتی، ریشه کن شده اند، تحت عنوان "‌بیماری های فراموش شده "‌معروف اند .
وی افزود:‌ برای مبارزه با بیماری های نظیر سل، جذام، ایدز، مالاریا و پیوک، با هدایت سازمان جهانی بهداشت و مشارکت مالی برخی از صندوق های بین المللی گام های موثری برداشته شده است.
صدری زاده همچنین گفت:‌ همچنین در زمان حاضر شرکت های بزرگ دارویی جهان به دلیل نداشتن منافع مالی، انگیزه ای برای کشف داروهای لازم برای درمان بیماری های گرمسیری فراموش شده ندارند.
وی اضافه کرد: ‌برای نمونه از یک هزار و 393 قلم دارویی که در فاصله زمانی بین سال های 1975 تا 1999 (‌در طی 24 سال) در دنیا به ثبت رسیده، کمتر از یک درصد آن مربوط به بیماری های گرمسیری فراموش شده است.
همایش بیماری های گرمسیری فراموش شده که امروز آغاز شد تا فردا هشتم آبان در تالار امام بیمارستان امام خمینی ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha