یک روانشناس بالینی با بیان اینکه احساس خستگی و تغییر وزن (کاهش یا افزایش) دائم از علائم اصلی بیماری افسردگی است، بر جدی گرفتن آن تاکید کرد.

دکتر حسین اسدبیگی در گفت و گو با ایرنا افزود: افکار عود کننده درباره خودکشی، کم خوابی یا پرخوابی، بی قراری و احساس گناه شدید از دیگر علائم اصلی ابتلای فرد به بیماری افسردگی است.
وی اظهار داشت: این علائم معمولا برای فرد ایجاد رنج و عذاب کرده و کارکردهای اجتماعی، فردی و خانوادگی وی را مختل می کند.
وی گفت: افسردگی یکی از اختلال های خلقی یا عاطفی است که عللی همچون عدم اعتماد به نفس، ارث، استرس های زندگی و عقده های دوران کودکی در ابتلا به آن موثر هستند.
این روانشناس با اشاره به راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری افزود: پیشگیری از ابتلا به بیماری افسردگی در صورتی که احتمال زمینه ارثی مطرح باشد، بیشتر از طریق دارو درمانی و پیگیری آثار دارو درمانی بوسیله روانپزشک موثر است.
اسدبیگی اظهار داشت: با این وجود در نظر گرفتن جنبه های مثبت زندگی، لذت بردن از طبیعت، ورزش کردن، تحت نظر مشاور و روان درمانگر بودن، داشتن خانواده محکم و قوی از نظر عاطفی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری نقش موثری دارند.
وی، به راه های درمان بیماری افسردگی در فرد اشاره کرد و گفت: درمان بیماری افسردگی از دو طریق درمان دارویی و غیر دارویی امکان پذیر است.
وی افزود: در درمان دارویی، مهم ترین داروهای تجویزی شامل سه حلقه ای ها، داروهای مهارکننده جذب مجدد "سروتونین" و بازدارنده های "منوآمین اکسیداز" می باشد.
این روانشناس یادآور شد: از آنجا که احتمال عود بیماری با عدم قطع به موقع مصرف دارو توسط خود بیمار افزایش می یابد، دارو و مدت زمان مصرف آن باید توسط روانپزشک معالج بیمار تجویز شده و بیمار نباید حتی در صورت احساس بهبودی اقدام به قطع دارو کند.
وی، راه های غیردارویی را نیز در درمان بیماری افسردگی موثر دانست و گفت: شناخت درمانی از طریق دادن شناخت برای جایگزین کردن تفکر درست به جای تفکر نادرست در قالب برگزاری جلسه های متعدد، رفتار درمانی شناختی و روانکاوی مهم ترین راه های درمان غیردارویی افسردگی است.
اسد بیگی افزود: دارو درمانی و درمان غیردارویی به تنهایی تاثیرگذار نبوده و بر این اساس باید ابتدا از طریق تجویز دارو فرد را آماده روان درمانی کرده و سپس درمان غیردارویی را آغاز کرد.
وی خاطر نشان کرد: آن دسته از مبتلایان که نشانه هایی از خودکشی یا دیگرکشی دارند باید قبل از هر اقدامی در بیمارستان روانپزشکی بستری شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha