شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 132577

رییس مرکز تحقیقات چاقی مادر و کودک ارومیه گفت: اضافه وزن، فشار خون، دیابت، سرطان، اختلالات روحی و روانی و کم تحرکی از عوامل مهم در بروز مرگ و میر در کشور است.

سلامت نیوز: رییس مرکز تحقیقات چاقی مادر و کودک ارومیه گفت: اضافه وزن، فشار خون، دیابت، سرطان، اختلالات روحی و روانی و کم تحرکی از عوامل مهم در بروز مرگ و میر در کشور است.

دکتر شاهصنم غیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آمار زنان میانسال و مسن مبتلا به دیابت کشور و همچنین روند افزایشی ابتلا به این بیماری افزود: یکی از بیماری‌های مزمن در حال افزایش در سراسر جهان، دیابت است که طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی در سال 2030 میلادی تعداد موارد ابتلا به دیابت به 366 میلیون نفر خواهد رسید.

غیبی با بیان اینکه میانگین مدت زمان فعالیت بدنی زنان در کشور بسیار پایین است، اظهار کرد: چاقی زنان ایرانی بیشتر به دلیل کمبود فعالیت فیزیکی است.

وی افزود: بیش از 60 درصد زنان ایرانی الگوی مناسب غذایی را رعایت نمی‌کنند که یکی از اولویت‌های مهم در کنترل عوامل خطر سلامتی اصلاح سبد تغذیه زنان است. طبق بررسی‌های انجام شده در سال 2005 در سراسر دنیا حدود 300 میلیون نفر با چاقی دست به گریبان بودند و بر اساس پیش بینی سازمان بهداشت جهانی انتظار می‌رود که در سال 2015 میلادی حدود 3.2 میلیارد نفر بزرگسال دچار اضافه وزن و 700 میلیون نفر چاق باشند.

غیبی با بیان اینکه بهتر است پیشگیری از افزایش وزن در دوران نوزادی، کودکان سنین مدرسه و بزرگسالانی که نمایه توده بدنی طبیعی دارند، انجام شود، تصریح کرد: پیشگیری اولیه برای جلوگیری از چاقی از طریق تغییر شیوه زندگی در سطح جامعه و پیشگیری از اضافه وزن در کودکانی که والدین چاق دارند، بزرگسالانی که شغل‌هایی با فعالیت فیزیکی کم وسالمندان صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: پیشگیری ثانویه برای جلوگیری از چاقی، تشخیص زودرس افزایش وزن در کودکان و بزرگسالان ، پیشگیری از چاقی در افراد دارای اضافه وزن و نیز پیشگیری از تشدید چاقی در افراد چاق است.

وی با بیان اینکه مشکل کم خونی، فقر آهن و کمبود سایر ریزمغذی‌ها، سلامت زنان را تهدید می‌کند، اظهار کرد: گیاه‌خواری و استفاده از غذاهای با کیفیت پایین، از دست دادن خون در هنگام عادت ماهانه، زایمان یا بیماری‌های گوارشی از علل کم خونی در زنان است.

غیبی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل زنان در بعد سلامت روان افسردگی است، خاطرنشان کرد: میزان شیوع اختلالات روحی و روانی در زنان ایرانی تقریبا دو برابر مردان است و در برخی از مطالعات شیوع حدود 40 درصد گزارش شده است. زنان شاغل نیز به دلیل عدم رعایت موارد لازم در محیط کار ممکن است به یک آسیب‌های جسمی مانند دردهای اسکلتی و آرتروز، تروما، سرطان و پیری زودرس نیز مبتلا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha