محققان آمریكایی و استرالیایی اعلام كردند: استفاده مداوم از گوشت قرمز، روده‌ها را در برابر نوعی میكروب عامل اسهال خونی، آسیب پذیر می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز، دكتراجیت واركی و همكارانش در دانشگاه كالیفرنیا درسن دیه‌گو گفت: آنانی كه به طور دائم گوشت قرمز می خورند بدن خود را در برابر حملات ناشی از میكروب ای كولای، آسیب پذیر می‌كنند.

گوشت قرمز به طور طبیعی حاوی مولكول‌های قندی به نام «نو فایو جی سی» است كه در سلولهای لایه داخلی روده و عروق خونی تجمع می‌یابند.

به گفته وی، این مولكول‌ها همچنین به عنوان منبعی جذاب برای سمومی از گونه‌ای كولا عمل می‌كنند و در واقع راه ورود سموم این میكروب‌ها را به درون جریان خون هموار می‌سازند. این درحالی است كه مولكول نو فایو جی سی دردیگرغذاها همچون گوشت ماهی و سبزیجات، وجود ندارد.

براساس تحقیقات گروهی از محققان ‌با استفاده از سلول‌های انسانی در محیط آزمایشگاه، تاثیراین مولكول قندی بر روی سلول‌های باكتری، ای كولای بررسی شد.

این بررسی‌ها نشان داد كه مولكول نوفایو جی سی تمایل دارد به مناطقی در كلیه و روده متصل شود كه در واقع دو منطقه مورد علاقه میكروب ای كولای محسوب می‌شوند.

در این تحقیقات، دانشمندان نتایج مثبت استفاده از موش‌های تغییر یافته به روش مهندسی ژنتیك را كه ژن‌های معرفی كننده این مولكول قندی در آنها از كار افتاده بود را ‌بررسی كردند.

ای كولای در روده كوچك حیوانات و انسان یافت می‌شود و بسیاری از گونه‌های آن بی ضررند ولی دیگر گونه‌های این میكروب، سبب بروز مشكلاتی جدی و حتی مرگبار می‌شوند.

به گزارش ایسنا، بر اساس تحقیقات همه ساله بیش از 75 هزار مورد مسمومیت غذایی ناشی از ای كولای در آمریكا مشاهده می‌شود كه به طور متوسط 60 نفر از این مبتلایان، جان می‌بازند.

براساس اعلام مراكز كنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریكا، سی دی سی، ایالت جورجیا و شهرآتلانتا، بیشترین موارد شیوع این بیماری ناشی از مصرف گوشت‌های آلوده است.

گفتنی است، براساس این تحقیقات ای كولای همچنین از طریق سبزیجات نشسته و همچنین سبزیجاتی كه به وسیله آب‌های آلوده به فاضلاب، آبیاری می‌شوند، منتقل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha