معاون آموزشی و پژوهشی موسسه عالی طب انتقال خون با بیان اینکه نسخه جامع گایدلاین‌های بالینی مصرف خون تا پایان سال به اتمام می‌رسد،از انجام پایلوت طرح "مدیریت مصرف خون" در یکی از بیمارستان های پایتخت خبر داد.

سلامت نیوز: معاون آموزشی و پژوهشی موسسه عالی طب انتقال خون با بیان اینکه نسخه جامع گایدلاین‌های بالینی مصرف خون تا پایان سال به اتمام می‌رسد،از انجام پایلوت طرح "مدیریت مصرف خون" در یکی از بیمارستان های پایتخت خبر داد.

مهتاب مقصودلو در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد موسسه عالی آموزش و پژوهش طب انتقال خون گفت: این موسسه از سال 1377 کار خود را آغاز کرد. ما در این موسسه به تربیت دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی از کارشناسی ارشد تا PHD‌ می‌پردازیم. تا کنون 109 فارغ التحصیل در رشته‌هایی مانند هماتولوژی، بیوتکنولوژی و ... داشتیم. در زمینه تولید دانش حدود 46 درصد افزایش مقالات ما بوده است. از جمله کارهایی که در سال گذشته در موسسه انجام شد تدوین اولویت‌های پژوهشی در حیطه‌های کاربردی سازمان بوده است که حدود 120 عنوان در 10 حیطه انتقال خون شامل اهدا و اهدا کنندگان، گلبول‌های قرمز، پلاکت، پلاسما، ‌انتقال خون بیمارستانی و ... مشخص شده است.

تدوین نسخه جامع گاید لاین‌های بالینی مصرف خون تا پایان سال

مقصودلو با اشاره به تدوین گایدلاین‌های بالینی مصرف خون گفت: تدوین گایدلاین‌های بالینی مصرف خون را با همکاری سازمان نظام پزشکی در سال گذشته آغاز کردیم و در حال حاضر بسته‌های اولیه آن تهیه شده و با همکاری نظام پزشکی در مرحله‌ای هستیم که انجمن‌های علمی مصرف کننده خون، این گایدلاین‌ها را بررسی و نظرات‌شان را مطرح کنند تا بتوانیم با نظرات متخصصین نسخه جامع گایدلاین‌ها را تا آخر سال داشته باشیم. در حال حاضر شش گایدلاین در رشته‌های هماتولوژی، مصرف خون اطفال، مصرف خون در زنان و زایمان، مراقبت‌های ویژه، جراحی و بیهوشی و جراحی قلب در موسسه آماده شده است.

پروژه جذب و حفظ اهداکننده سالم خون در سیستان و بلوچستان

وی برخی پژوهش‌های کاربردی که در موسسه مصوب شده و در حال انجام است را برشمرد و اظهار کرد:از جمله پژوهش‌های کاربردی در حال انجام، بحث بررسی الگوهای برنامه‌ریزی شده در جذب و حفظ اهدا کنندگان سالم خون در استان سیستان و بلوچستان است که محققین ما در این استان انجام می‌دهند. در استان سیستان و بلوچستان به دلیل وجود تعداد زیاد بیماران مبتلا به تالاسمی با مصرف بالای خون مواجه هستیم و در عین حال برای یافتن داوطلب اهدای خون که شرایط اهدا را داشته باشد، با توجه به شرایط منطقه، ویژگی‌های جغرافیایی و بومی باید زحمات زیادی کشیده شود. این طرح در راستای این است که بتوانند روش‌های مختلف را برای جذب اهدا کنندگان سالم در شهرهای مختلف استان استقرار داده و تاثیر آن را در جذب اهدا کنندگان بررسی کرده تا بتوانند موثرترین و بهترین روش را برای تصمیم‌گیری انتخاب کنند.

انجام پایلوت طرح "مدیریت مصرف خون" در یکی از بیمارستان‌های پایتخت

مقصودلو در مورد سایر پژوهش‌ها افزود:از جمله پژوهش‌های دیگر یکی بحث تولید کیت‌های "HLA" به روش مولکولی است و مهم‌تر از همه اجرای طرح پژوهشی، استقرار برنامه «مدیریت مصرف خون» در یکی از بیمارستان‌های تهران است که به صورت پژوهشی اجرا می‌شود و پایلوت آن در یکی از بیمارستان‌های تهران در حال انجام است تا بررسی کنیم که مدیریت مصرف خون چقدر می‌تواند در کاهش مصرف خون و پیامد بالینی بیمار نقش داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha