شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 132594

سلامت نیوز:پس از اعلام نظر وزیر بهداشت مبنی بر اینکه درآمد پرستار را نباید با پزشک مقایسه کرد و متذکر شده بود که "یک کارشناس پرستاری باید حقوقش را با هم رده های خود مقایسه کند زیرا می بینیم که حرفه هایی مانند خبرنگاری و آتش نشانی نیز با استرس و مسوولیت های بسیاری همراه است اما حقوق این اقشار هم زیاد نیست."  یک پرستار با ارسال نامه ای به سلامت نیوزخاستار درج نامه خود در سلامت نیوز شد:

به گزارش سلامت نیوز متن کامل ان نامه در زیر می آید :

با عرض سلام و خسته نباشید
زمانی که خبر صحبتهای وزیر محترم را شنیدم (روز جمعه در حاشیه همایش سراسری دفاتر هم اندیشی استادان دانشگاههای کشور ) به هیچ عنوان باور نکردم و احتمال دادم شیطنت برخی از دوستان برای به هم زدن رابطه بین وزیر و پرستاران و پیراپزشکان میباشد اما بعد از اینکه این صحبتها را از خبرگزاری های معتبر مثل شبکه خبر و غیره دیدم واقعا تاسف خوردم و تصمیم گرفتم در جواب این نامه را بنویسم.
1.    ایشان گفته اند " حدود 150 هزار پرستار در بیمارستان ها و مراکز درمانی سراسر کشور فعالیت می کنند،بنابراین تجمع شماری اندک نمی تواند مبنی بر اعتراض جامعه وسیع و خدوم پرستاران باشد. "


خدمت ایشان متذکر میشوم ، چیزی که به عنوان تجمع کوچک مطرح میکنید اصلا و ابدا کوچک نبود چون آن عده از دوستان تنها نمایندگان جامعه پرستاری بوده اند که فرصت پیدا کرده اند در این تجمع حضور پیدا کنند اگر ما هم همانند دوستان پزشک وقت آزاد داشتیم حتما و بدون شک تعداد بیشتری در آن تجمع حضور پیدا میکردیم اما چیزی که در جامعه پرستاری اهمیت دارد جان بیماران و مراقبت از آنان است که این وظیفه مانع می شود تا پست خود را ترک کرده و در این تجمعات شرکت کنیم.

2.    وزیر محترم فرموده اند " یک کارشناس پرستاری باید حقوقش را با هم رده های خود مقایسه کند، زیرا می بینیم که حرفه هایی مانند خبرنگاری و آتش نشانی نیز با اضطراب و مسوولیت های بسیاری همراه است، اما حقوق این اقشار هم زیاد نیست.  "


در جواب ایشان باید گفت ما جامعه پیراپزشک و پرستار هیچگاه درآمد خود را با یک پزشک مقایسه نکرده و نمی کنیم اما همیشه این سوال را مطرح بوده و هست که مگر غیر از این است که در یک مرکز درمانی یک تیم با کمک هم به بیمار کمک میکنند و اگر این تیم ناقص باشد هیچ برآیندی در فرآیند درمان صورت نمی پذیرد. شما خود جراح معتبری در جامعه پزشکی هستید و خدا رو شکر در اتاق عمل هم حضور داشته اید من برای شما این سوال را مطرح میکنم که در بیمارستانی مثل بیمارستان فارابی که روزی 500 عمل جراحی دارند اگر یک پرسنل اتاق عمل و یک پرسنل بیهوشی د ر اتاق عمل جراحی در کنار شما حضور نداشته باشد شما توانایی دارید که به تنهایی جراحی کنید؟ اگر یک پرستار از بیمار شما بعد از جراحی مراقبت نکند شما میتوانید بیمار بستری کرده و آن را عمل کنید؟


شما فرموده اید باید درآمد خود را با آتش نشانان و خبرنگاران مقایسه کنید من میپرسم چرا؟
مگر در حرفه ی آتش نشانی و خبرنگاری ، این دوستان آقا بالاسری مثل پزشکان دارند که لحظه به لحظه دستور دهد یا حتی صبح جواب سلام سایر پرسنل را ندهد؟ آیا یک آتش نشان و خبرنگار بعد از پایان شیفت کاری موظف است شیفت خود را ترک نکرده و ادامه کار دهد در صورتیکه پرسنل درمان بعد از پایان شیفت در صورت اینکه اعمال جراحی ادامه داشته باشد باید پا به پای جراح ادامه دهد پس این قیاس از پایه اشتباه است.


3.    من و خیلی از دوستان و همکاران من این سوال را دارند که چطور مبنای درآمد یک پزشک یعنی همان کتاب تعرفه ، یعنی همان کتاب تعرفه های کالیفرنیا آمریکا باشد اما درآمد یک پرستار نباید بر اساس درآمد یک پرستار در آمریکا باشد؟


4.    چطور در تمام کشور های پیشرفته اختلاف درآمد یک پزشک و پرستار 1 به 3 یا 1 به 8 یا نهایتا 1 به 10 است اما در کشور ما 1 به 100 است ، درآمد یکی از دوستان و همکاران من با 27 سال سابقه طبق حکم یک میلیون پانصد هزار تومان است در صورتیکه شما در رسانه ها اعلام میکنید حقوق جامعه پرستاری نباید کمتر از یک میلیون هشتصد هزار تومان باشد. آیا این درآمد از نظر شما بالاست؟


5.    آقای وزیر این پیگیری های حقوق پرستاران تا چه زمانی ادامه پیدا میکند در صورتیکه اعلام تعرفه های جدید نظام پزشکی یک شبه انجام شد؟
در پایان بازهم متذکر میشوم تمام این صحبتها برای این نیست که از حقوق پزشکان کم و به حقوق ما افزوده شود و ما هیچگاه انتظار برابری حقوق خود با  حقوق پزشکان را نداشته ایم اما این انتظار را داریم که حقوق ما متناسب با آنها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الی ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    44 6
    با حرفهات کاملا" موافقم،حرف 150000 نفر پرستار تقریبا همینه، تا کی میخواید اینقدر دروغ به هم ببافید،نهایت 4 سال،نهایتش 8 سال وزیر هستی بعدش باز با همه ما همکار میشی آقای وزیر و به کمک مااحتیاج پیدا خواهی کرد، پس اینقدر از بالا همه چیز رو نبین خواهشا".بیا روی زمین اون بالا خطرناکه واقعا
  • احمد محمود ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    36 7
    با سپاس از از این همکار گرامی
  • علیرضا ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    45 6
    با تشکر از دوست و همکار گرامی لازم به ذکر میباشد همیشه تفاوت گذاری بین پزشک وپرستار در ایران وجود داشته و این بخاطر این مسئله می باشد که نماینده پرستاران و کسی که حرف ما را در دولت و مجلس مطرح می کند پرستار نیست ؟؟؟؟؟؟.
  • محبوبه ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    43 5
    بیمارستان خصوصی=تجهیزات فرسوده+حقوق ناچیزاداره کاربه پرسنل +سود نجومی پزشکان
  • زينب ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    22 3
    با تشکر از همکار محترم بابيان زيبا تازمانيکه مدیریت بيمارستانها ووزارت بهداشت در سیطره پزشکان باشد عدالتي هم وجود نخواهد بود
  • attar ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    15 1
    ما دنبال بودجه اضافي نيستيم بلكه خواهان بودجه اي هستيم كه متعلق به خدمات پرستاري هست و داره به بيراهه ميره.
  • کسری ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    18 3
    جناب وزیر اگه ایمان داری که حرفتون واقعیت داره و کارتون درسته یه جلسه مناظره بذارید با نمایندهءپرستاران.....حرفهای اونها رو هم بشنوید....
  • ابراهیم ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    22 5
    چطور پرستار با یه آتش نشان یکسانه پرستار از اول شیفت تا آخر شیفت کاری بایستی بدوه تا کار مریض به نحو احسن انجام بشه ولی کو کار آتش نشان؟!؟ ماهی شاید سالی یه ماموریت
  • محمد ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    22 4
    واقعن آقای وزیر نسبت به پرستاران چی فکر میکنن؟؟؟ چطور این حرف ها رو در مورد همکاراشون میگن؟؟؟ چرا وزیر بجای حل مشکلات پرستاران خود را در مقابل آنها قرار میدهد؟! وزیر محترم دست از لجبازی بردار،وصدای جامعه پرستاری را بشنو،
  • رضا ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    16 5
    متاسفم این توهین بزرگی به جامعه پرستاری است که وزیر این دستگاه همچین مقایسه ای فرموده اند.......
  • معيد ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    13 4
    درود به شرفت همكار..
  • علی ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    17 4
    سلام... وزیر محترم عدالت محور کشور عزیزمون ایران میفرمایند که پرستاران با پزشکان نباید مقایسه شوند برچه اساسی این چنین فکری دارند .... من خودم به عنوان دانشجوی پرستاری در بخش اطفال یکی از بیمارستان در خدمت بیماران انجام وظیفه می نمایم و می بینم پزشکی که ویزیت اولیه رو انجام میده از اون به بعدش همه کار بیمار از admitگرفته تا نمونه های آزمایشگاهی واجرا کردن دستورات دارویی و...... همه بر عهده ماپرستاران است و خیلی مسایل دیگه واقعا آقای وزیر اگر این قشر زحمتکش پرستاری نباشد پرشکان محترم و باهوش که ازخودمان هستند وهممون از جامعه اسلامی ایرانی هستیم میتوانند شب تا صبح تو استیشن پرستاری بشینن خودشون ویزیت کنند وازبیمار ivبگیرن کلا تمامی مراقبت پرستاری بیمار رو انجام بدن وانقدر دریافتی پرستاری هم متعلق به پرشکان بشه...
    • آرمان ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      2 4
      حتما میتوانند. افرادی که کارهایی سخت تر رو انجام میده از 1 رگ گیری نمیترسن
  • سهیلا معصومی ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    12 3
    آفرین بر شما که عین حقیقت رو بیان کردین.
  • آرامش ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    13 3
    با سلام وعرض خسته نباشید وبا تشکر از همکاران عزیز پرستار شغل پرستاری قابل مقایسه با هیچ شغلی نیست چون پرستارا فرشته هستن
  • فاطمه اجورلو ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    12 3
    با سلام من به عنوان یک پرستار فکر میکنم شاید نه حقوق ما کم باشد نه حقوق اتشنشان و... فکر میکنم در این جامعه کلا چه از نظر مالی چه از نطر اخلاقی و... حقوق بیشتر از انچه باید مردم وقانون برای پزشکان قایل شده اند که دیگر سراز پا نمیشناسند (البته همه ی انها نه)
  • پرستار ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    9 4
    در جواب جناب وزیر عرض می کنیم که این عده‌ای که شما می فرمایید جامعه پرستاری و پزشکی را مقابل هم قرار دهند شخص خود شما و دوستان پزشکتان هستید که پشت درهای بسته با اتخاذ تصمیم‌های خلق‌الساعه، 80 - 90 درصد 2000 میلیارد را حواله جیب های مبارک همکارانتان می کنید و بعد در مصاحبه‌هایتان حرف‌های پوپولیستی صادر می‌فرمایید که ... بیشتر کار درمان بر دوش پرستاران خدوم است و قس علیهذا... شما با داشتن نعمت نخبگی که خود قائل به هستید چطور نمی‌فهمید که کار یک آتش‌نشان البته محترم با یک پرستار از زمین تا آسمان توفیر دارد؟ وقت و انرژی و اثر بخشی کار یک پرستار را چطور چشمتان مثل وقت و انرژی و اثربخشی کار یک خبرنگار یا آتش‌نشان می‌بیند؟ برای شما که در یو‌الخسر در محضر خداوند برای این همه بی‌مسئولیتی جواب قانع‌کننده‌ای نخواهید داشت واقعا متاسفم! (و برای تو ای سلامت نیوز اگر منشر نکنی)
  • زهرا ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    7 2
    آقای وزیر بهداشت لطفا سعی نکنید پشت دیواری که دارید بین پزشک و پرستار میکشید پنهان شوید.من سوالم از علمای عظام هست که چطور در این مورد و این همه شبهات در مورد مصوبه اجرا شده در مورد حقوق پزشکان سکوت کرده اند؟ آقای وزیر، بهداشت جنبه جسمی و روانی داره شما با خدشه دار کردن اذهان عمومی در مورد پرستاران و حقوقشون کدام جنبه رو دارید تقویت میکنید؟ واقعا اگر پرستاران نبودند چه کسی اخلاق شریف بعضی از پزشکان رو که حتی بیمار محتاج ،تحملش را نداره تحمل میکرد و با سعه صدر خدماتش را ارائه میداد. کمی انصاف در قضاوت در حد عامه است شما که از نخبگان تشریف دارید چرا؟؟؟؟
  • غریبه ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    4 2
    با سلام به نظر من اگر همکاران بخش سلامت (هم پزشک و هم پرستار و ...) اگر به گورستانها یک سری بزنند و روی قبرها را مروری بفرمایند از خودشان خجالت می کشند همه ما خدمات همیشان را دیده و از نزدیک لمس کردیم به غیر از عده ای معدود بقیه همه به فکر جیب و منافع خودشان هستند نه احوال مریضها این تحول سلامت هم (که امیدوارم به تهوع سلامت تبدیل نشود) اداعاهای این قشر را انقدر زیاد کرده است که نمی دانم آخر سر به کجا ختم بشود پول را در قالبهای مختلف از مردم می گیرند و به این اقشار تزریق می کنند و نیچاره مردم هم تا می خوان خدمات بگیرند با هزار منت می گویند 90 درصد را دولت می دهد شما چکار به کیفیت خدمات دارید پرستار با پزشک درگیره پزشکان با خودشان درگیرند و بیچاره مریض ها . برید و میانگین سنی مردگان را در گورستانها مقایسه کنید دیگر دم از حق و حقوق نمی زدید . ای کاش دولن برود دوباره از پزشکان هندی و پاکستانی استفاده بکند تا دیگر این همه منت پزشکان ایرانی که از پول همین مردم درس خوانده پزشک شده اند و پول مردم را غارت کرده و در کشورهای خارجی سرمایه گذاری می کنند . فرزندانشان را در خارج به دنیا می آورند تا دو ملیتی شده و راحتتر بتوانند ایران را چپاول کرده و به خارجی ها خدمت کنند از سر ما برداشته شود . ما که دستمان به جای بند نیست امیدوارم خدا خودش انها را سر جای خود بنشاند .
  • الهام .د. اصفهان ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    6 1
    با سلم و احترام من دانشجوی دکتری پرستاری هستم وسه سال پیش هم فوق لیسانس پرستاری (داخلی جراحی )گرفتم همین الان در حکم کار گزینی رتبه و تراز من معادل یک پزشک عمومی است در صورتی که کارانه من خیلی زیاد باشد 90 هزار تومان است ولی کارانه همان پزشک عمومی 1میلیون و 700 هزار تومان میباشد چرا ما نباید خودمان را با یک پزشک مقایسه کنیم مگر آنها آپولو هوا کردند وما نکردیم مگر خون آنها سرخ تر از خون ماست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مولود معارفی ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    1 1
    ضمن تایید نظر همکار محترمم میخواهم عرض کنم این فاصله دریافت حقوق میان پزشکان متخصص با تمام حقوق بگیران است وفرقی نمی کند که ما خودمان را با چه کسی مقایسه کنیم تفاوت دریافتی چند صد بربر وبسیار نا معقول است با وجود برخی دوستان نیاز به دشمن نداریم
  • آرزو ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    1 1
    همون طور که همتون می دونین انجام همه اقدامات تهاجمی برای بیمار از رگ گرفتن ساده تا سونداژ و انما و ... وظیفه پزشکان محترمه که پرستارها انجامشون می دن،اونوقت چرا به حقوق که می رسه پرستارها نباید خودشونو با پزشکان مقایسه کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا باید پزشکان چند برابر پول کاری رو بگیرن که پرستار ها انجام می دن؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مسعود مقصودی ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    0 0
    سلام عرض ادب خدمت وزیر محترم بهداشت اینجانب متحل ودارای فرزند میباشم الان دوسال است که بیکارم بنده دارای مدرک کمک بهیاری ,هستم و در رانندگی و نگهبانی و حراست نیز تجربیاتی دارم ,,بنده بیسواد بودح ولی الان خداروشکر انشاالاه شهریور ماه دیپلمم را میگیرم و دوست دارم درسم را ادامه دهم ,,,اقای وزیر بنده زندگیه بسیار سختو فجیحی دارم و همیشه در منزل ما غصه و اعصاب خوردی بیداد میکند ,همسرم ۲۹سال دارد ولی,از نداری ,و فقر وبدهکاری همیشگیه ما افسردگی گرفته است ,,اقای وزیر تورو به سیدالشهدا شمارو قسم میدهم بنده را در یکی از بیمارستانهای جنوب شهر مشغول بکار کنید من این ماه ۳۰ساله شدم ,,,,خیلی گرفتارم ,,,خدا میداند طاقتمان ,دیگر سر امده ,,,,همسرم دیگر تحمل زندگی را ندارد ,,,به خاطر خدا کمکمان کنید ,,,به هزار امید این نامه را منویسم ,,,یاعلی ع مدد,,,,,,