مدیر كل نظارت بر غذا وزارت بهداشت گفت: مكمل‌های ورزشی كه با پروانه وزارت بهداشت در داروخانه‌ها توزیع می‌شوند، فاقد هر گونه مواد دوپینگی هستند و وزارت بهداشت در صورت مشاهده هر گونه مواد دوپینگی در داروخانه‌ها به شدت به آن برخورد می‌كند.

هدایت حسینی در گفت‌و‌گو با فارس در واكنش به اظهارات یكی از مسئولان فدراسیون پزشكی ورزشی كه از وجود تركیبات دوپینگی در مكمل‌های ورزشی مجاز در داروخانه‌ها خبر داده بود، افزود: اگر دوستان ما در فدراسیون پزشكی ورزشی درباره وجود مواد غیر مجاز و دوپینگی در مكمل‌های ورزشی قانونی مطمئن هستند، بهتر است هر چه زودتر مستندات خود را به همراه نمونه مكمل‌ها به وزارت بهداشت ارائه كنند تا سریعاً با آن برخورد كنیم.
وی ادامه داد: در زمان حاضر 35 مكمل ورزشی خارجی وارداتی با شماره پروانه بهداشتی وزارت بهداشت وارد كشور می‌شوند و حدود 10 مكمل ورزشی تولید داخل مورد تائید وزارت بهداشت نیز داریم كه همه آنها فاقد مواد هورمونی غیر مجاز هستند و هیچ كدام اثر دوپینگی ندارند، این مكمل‌ها در كنار سایر مكمل‌های رژیمی در داروخانه‌ها، توزیع می‌شوند و ما به مردم و ورزشكاران اطمینان می‌دهیم در صورتی كه این مكمل‌ها را از داروخانه‌ها تهیه كنند،‌ هیچ آسیبی نمی‌بینند.
وی گفت: مسئولان فدارسیون پزشكی ورزشی در اظهارات خود هیچ اشاره‌ای به اینكه كدام یك از مكمل‌های ورزشی مجاز حاوی مواد دوپینگی هستند، نكرده‌اند، بنابراین اگر مستندات خود را ارائه نكنند، احتمالاً سخنان آنها یك كلی گویی بوده و قابل پیگیری نیست.
مدیر كل نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت افزود: مكمل‌های ورزشی كه به صورت غیر مجاز و قاچاق وارد كشور می‌شوند و در باشگاه‌های ورزشی و بین ورزشكاران توزیع می‌شود به احتمال زیاد حاوی مواد غیر مجاز هستند و اگر وزارت بهداشت با این نوع مكمل‌ها مواجه شود، به شدت با آن برخورد می‌كند و آنها را جمع آوری می‌كنیم.
وی اضافه كرد: بیشترین مواد دوپینگی كه ممكن است در مكمل های ورزشی غیر قانونی باشند، تركیبات هورمونی آنابولیك هستند كه خاصیت نیروزایی غیر معمولی دارند، استفاده از این تركیبات بین ورزشكاران ممنوع است و پیگیرد قانونی دارد، اما تركیباتی مانند كراتین‌ها كه نوعی پروتئین هستند، جزء تركیبات مجاز هستند.
وی افزود: وزارت بهداشت آمادگی دارد كه مكمل‌های ورزشی مورد نظر فدارسیون ورزشی را پس از انجام آزمایش‌های فنی ثبت كند و اجازه واردات قانونی را به مواد مجاز بدهد ضمن اینكه در مورد مكمل‌های قانونی فعلی نیز این آمادگی وجود دارد كه در صورت ارائه مستندات دوباره بررسی شوند. اگر مكمل‌های قانونی حاوی مواد غیر مجاز باشند سریعاً با آن برخورد می‌كنیم اما موارد بدون مستند را پذیرا نیستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha