معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: باید ۲۴ هزار پرستار تربیت کنیم که خیلی از برنامه عقب هستیم، به همین دلیل قرار است پذیرش در رشته پرستاری را با همکاری معاونت پرستاری در کنکور سال آینده به ۲ برابر برسانیم.

سلامت نیوز: معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: باید ۲۴ هزار پرستار تربیت کنیم که خیلی از برنامه عقب هستیم، به همین دلیل قرار است پذیرش در رشته پرستاری را با همکاری معاونت پرستاری در کنکور سال آینده به ۲ برابر برسانیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، امیرمحسن ضیایی در همایش معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: نمی‌توانیم در کمبودهایی که داریم از کیفیت کم بگذاریم و روی صندلی افرادی را بنشانیم که بگوییم به دلیل ظرفیت خالی است. دانشگاه باید به نقطه‌ای برسد که خودش تصمیم بگیرد و سفارش از وزارت بهداشت دریافت کند، آن وقت است که می‌توانیم بگوییم چه کمبودهایی داریم.

وی ادامه داد: باید شفاف و روشن هزینه هر دانشجو و سرانه آن را اعلام کنیم و به دولت بگوییم اگر توسعه آموزشی می‌خواهید هزینه‌اش بیشتر می‌شود.

ضیایی گفت: نباید دانشگاه‌هایی که شرایط یکسان دارند اعتبارات متفاوتی بگیرند، باید بررسی کنیم ببینیم اختلاف از کجا می‌آید. البته اعتبار پایه گاهی ثابت مانده و به آن اعتباراتی افزوده شده است، اما بهتر است به اعتبارات سرانه‌ای نگاه شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت:‌گاهی می‌بینیم که 20 درصد افزایش ظرفیت ها را داریم اما اعتباری برای آن پرداخت نمی‌شود و حتی غذای دانشجو و فعالیت خوابگاهی در هیچ کجا دیده نمی‌شود، البته افزایش ظرفیت 70 درصدی را در 6 سال گذشته داشته‌ایم و در تحصیلات تکمیلی رشد 217 درصدی را داشته‌ایم.

ضیایی ادامه داد: طبق برنامه پنجم توسعه باید آموزش تحصیلات تکمیلی به 20 درصد می‌رسید که اکنون با تعدیل شاخص‌ها، رشد 22 درصدی را داریم.

وی افزود: بیش از 170 هزار دانشجوی علوم پزشکی در بخش دولتی داریم که با پذیرش در سال جدید 183 هزار نفر خواهند شد. 26 هزار نفر پذیرش شده‌اند که 1500 نفر امسال نسبت به سال گذشته کمتر پذیرش شده است.

وی گفت: در سال 86 شاخص استاد به دانشجو 9.1 درصد بود که با ثابت نگه داشتن هیأت علمی به 12.1 درصد رسید و اکنون 8 هزار عضو هیأت علمی کمبود داریم.

وی تصریح کرد: در تأسیس مؤسسات آموزشی کمبودهای زیادی تجربه کردیم، 489 مؤسسه در وزارت بهداشت ایجاد شد که متناسب با برنامه و رشد پیشنهادی بوده است، با توجه به سند توسعه جغرافیایی آموزش عالی سلامت، این رشد متوقف شده است.

وی ادامه داد: البته مجوزهای قبلی را انجام می‌دهیم، اما در مجموع سعی شده توسعه فیزیکی را در بسیاری از بخش‌ها متوقف کنیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: امیدواریم سند توسعه جغرافیایی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته به تصویب برسد و در مقابل رشد بی‌قواره سلامت، حرکت مناسبی کرده باشیم.

ضیایی در مورد اعتبارات گفت: در فصل دانشگاه‌ها کاهش اعتبارات را داریم، برای اعتبارات جاری 2800 میلیارد تومان دیده شده است که امسال در واقع 600 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش پزشکی افزایش یافته است که شامل حقوق اعضای هیأت علمی نیز می‌شود.

وی گفت: ارتقای کیفی برنامه‌ها، برآورد نیروی انسانی مورد نیاز، توسعه روابط بین‌المللی از راهبردهای اساسی در حوزه سلامت است، همچنین تدوین کتاب مرجع دندانپزشکی که در بهمن‌ منتشر می‌شود نیز از جمله پروژه‌های توسعه‌ای ماست.

وی همچنین افزود: بازنگری در سیاست‌های کمک‌بهیار، ایجاد مرکز برگزاری آزمون ملی دندانپزشکی، راه‌اندازی سامانه یکپارچه نظام آماری از جمله برنامه‌هایی است که دنبال می‌شود.

ضیایی ادامه داد: در طرح تحول نظام سلامت، آموزش و دانشگاه‌ها باید پشتیبانی کنند، تاکنون کارهای سخت‌افزاری شده که آموزش می‌تواند در نرم‌افزاری کمک کند و باید از این به بعد همکاری‌ها بیشتر شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: 6 هزار دانشجوی پرستاری تربیت می‌شوند که 2 هزار نفر نیز در دانشگاه آزاد است و این نسبت با نسبت تربیت پزشکان بسیار متفاوت است که باید 24 هزار پرستار تربیت شود. ما خیلی عقب هستیم، به همین دلیل با معاونت پرستاری همکاری کرده که در کنکور سال آینده پذیرش رشته پرستاری را به دو برابر برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رهگذر ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    1 2
    اقایان مشکل پرستاری در کشور ما کمبود ان نیست بلکه تفاوت فاحش پرداختی به انان با توجه به دریافتی پزشکان است تفاوتی که در هیچ جای دنیا وجود ندارد با دوبرابر کردن پذیرش دانشگاهها درحالیکه زیرساختهای اموزشی ان وجود ندارد چیزی جز تربیت پرستاران بیسواد عاید جامعه نخواهد شد و تنها این مردم هستند که جانشان بازیچه منفعت طلبی وزارت پزشکان گردیده است تا با افزایش متقاضیان کار صدای عدالت خواهی را خفه نمایند سکوت رسانه ها و مدعیان حمایت از مردم سوال برانگیز است