معاون کل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده به تبیین ابعاد این طرح پرداخت.

سلامت نیوز: معاون کل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده به تبیین ابعاد این طرح پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر ایرج حریرچی در پاسخ به این سؤال که آیا پزشک خانواده اصلی ترین طرح نظام سلامت است گفت: پزشک خانواده یکی از طرح‌های کلیدی نظام سلامت است ولی اصل، پوشش جامع و همگانی خدمات سلامت است آنچه که در بند ج ماده 32 قانون برنامه پنجم توسعه آمده است و در ذیل آن به موارد زیر اشاره شده است، برنامه پزشک خانواده، نظام ارجاع، خرید راهبردی خدمات، مراقبت های اولیه سلامت، واگذاری های امور تصدی گری و تاکید بر پرداخت مبتنی بر عملکرد اشاره شده است.

 وی تصریح کرد: نظام ارجاع بدون نظام اطلاعات الکترونیک یک شوخی است و ساختار شبکه‌ها نیز یکی از ملزومات اجرایی شدن همین طرح است.

حریرچی با تبیین این موضوع که در اجرای پزشک خانواده طی 9 و نیم سال گذشته موفقیت ها و شکست‌هایی حاصل شده است افزود: مهمترین سرمایه ما شکست های قبلی است و در ارتباط با این موضوع،‌ نباید برخورد شعاری و آرزومندانه داشته باشیم یکی از اصلاحات نظام سلامت توجه به سابقه است؛ همه آرزوهای فروخورده خود را در پزشک خانواده بیان کردیم بدون آنکه زیرساخت های آن را آماده کرده باشیم.

وی ادامه داد: اکنون یک سوم جمعیت کشور قریب 23 میلیون روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر تحت پوشش پزشک خانواده روستایی قرار گرفته اند و اقدامات مهمی در حوزه‌ی پیشگیری صورت گرفته است.

واکسن پنتاوالان، اضافه شدن مکمل‌ها به حوزه‌ی روستایی، اصلاح رقم دریافتی پزشک خانواده و افزایش تعداد پزشکان خانواده روستا که همراه با تیم خود پزشک خانواده را تشکیل می‌دهد از اقداماتی است که طی یک سال و نیم گذشته صورت گرفته و نباید کوچک شمرده شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: انجمن پزشکان عمومی در ابتدا یکی از مخالفان اصلی پزشک خانواده بود ولی خوشبختانه بیانیه اخیر انجمن بر اجرای پزشک خانواده به عنوان یک امر مثبت تاکید دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha