معاون غذا و داروی وزارت بهداشت ، درمات و آموزش پزشکی گفت: ‌راه اندازی پالایشگاه پلاسمای خون امسال عملی می شود تا اقدامات مربوط به تولیدفرآورده های خونی در داخل کشور انجام شود.

دکتر رسول دیناروند ‌روز شنبه در حاشیه برگزاری کارگاه "رویه تولید مطلوب در مراکز جمع آوری خون و پلاسما" در جمع خبرنگاران افزود:‌ وزارت بهداشت از طریق شرکت پژوهش و پالایش خون در حال پیگیری این موضوع بوده و در زمان حاضر نیز قراردادهای آن با یک شرکت مهندسی آلمانی نهایی شده است.
دیناروند با بیان اینکه عملی شدن راه اندازی این پالایشگاه در دو فاز صورت می گیرد ، اظهار داشت : در فاز اول که یک و نیم سال طول می کشد قرار است آلبومین تولید شود.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به لزوم سرمایه گذاری زیاد در بخش فراورده های پلاسما ، اضافه کرد :‌ این امر از جمله موارد اولویت دار وزارت بهداشت محسوب می شود .
معاون غذا وداروی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت:‌ برای این موضوع به یک هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیازاست .
وی گفت:‌بخشی از بودجه های وارداتی صرف فراوردهایی می شود که در پالایش خون تولید نمی شود که اگر پالایشگاه خون راه اندازی شود بخش عمده ای از این میزان واردات را می توانیم صرفه جویی کنیم .
وی اضافه کرد :‌ در زمان حاضر دو مرکز دولتی و خصوصی، ارسال پلاسما برای تبدیل به فرآورده به خارج ازکشور را بر عهده دارند .
وی همچنین گفت: طی سه سال گذشته با توجه به کمبود جهانی فرآورده های پلاسمایی توانسته ایم پلاسمای خون را به پالایشگاه های معتبر اروپایی فرستاده و از آنجا فراورده های حاصل پلاسمای کشور را وارد کنیم .
وی گفت:‌برای اینکه پلاسمای یک کشور به مراکز معتبر وارد شود ، باید شرایط خاصی را کشور یاد شده، داشته باشد که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران شرایط لازم را برای فرستادن پلاسما به این مراکزدارد .
دیناروند گفت:‌ به همین علت است که سازمان جهانی بهداشت نیز قرار است جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک کشور مدرن در جهان سوم برای سایر کشور ها در خصوص داشتن شرایط ارسال پلاسما به مراکز معتبر معرفی کند.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت اظهارد اشت : وزارت بهداشت ، ‌از سه سال پیش، از هر گونه سرمایه گذاری در خصوص تولید فرآورده از پلاسما حمایت می کند که در زمان حاضر نیز چند طرح ( پروژه) در این راستا تعریف شده است .
*** وضعیت دارویی امسال بهتر از سال قبل است
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت:‌ وضعیت دارویی امسال کشور نسبت به سال 86 بهتر است.
وی در ادامه گفت:‌این امر نشان دهنده این مطلب است که شرکت های ما خود را با فشارهای بین المللی تطبیق داده اند .
وی در خصوص کمبود مقطعی داروها با توجه به تحریم کشور گفت:‌ ما کمبود مقطعی دارو را
چه قبل از تحریم و چه بعد از تحریم داشته ایم.
دیناروند با بیان اینکه کمبود دارویی در تمام دنیا اتفاق می افتد که یک شرکت تولیدی نتواند بنا به دلایلی تولید دارویی خود را انجام دهد که کشور ما نیز این اتفاق می افتد و هر از چند گاهی یک فراورده دچار کمبود می شود .
وی تاکید کرد :‌مهم این است که درزمان کمبود بتوان از فراورده جایگزین استفاده کرد و بنابراین مشکلی بیماران را تهدید نمی کند زیرا ما امکان جایگزینی را داریم .
وی در ادامه گفت:‌خوشبختانه در سال های اخیر بخش زیادی از کمبودهای مقطعی امکان جایگزینی را داشته است .
دیناروند در خصوص بیماران هموفیلی نیز گفت: در حد بودجه و اعتبار تدارک لازم برای تهیه داروهای این بیماران را انجام داده ایم اما متاسفانه نیاز به فاکتور های خونی و فراورده های پلاسمایی ای خونی برای این بیماران بیشتر از حد تقاضا است .
وی در ادامه گفت:‌اما هزینه تامین این داروها با دولت است واعتبار آنها درسال جاری برابر با درخواست افزایش نیافته ‌ است واین داروها بسیار گرانقیمت نیزهستند .
وی گفت:‌در زمان حاضر سخت گیری هایی برای عرضه داروهای بیماران هموفیلی وجود دارد و بیماران برای تحویل دارو به زحمت افتاده و مراحلی را مجبورند طی کنند اما فرآورده، موجود است و جای نگرانی نیست.
وی افزود:‌گاهی برای برخی بیماران به علت مشکلی از جمله جراحی به این فراورده ها بیشتر نیاز وجود دارد زیرا بیماران هموفیلی معادل مصرف چند بیمار ، نیازبه فرآورده های خونی دارند و در این راستا ممکن است دچار مشکل شوند.
دیناروند گفت :‌ به صورت عادی فرآروده های خونی بیماران هموفیلی وجود دارد و ما نیز برنامه ریزی تامین این فراروده ها را نه تنها تا پایان سال بلکه تا نیمه نخست سال آینده انجام داده ایم .
*** دولت 50 درصد اعتبار یارانه دارویی برای بیماران خاص را افزایش داده است
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش 50 درصدی اعتبار یارانه دارویی برای بیماران خاص توسط دولت در هفته گذشته ، گفت: این افزایش اعتبار ، بخش زیادی از کسری بودجه وزارت بهداشت را در زمینه دارو تامین می کند .
دیناروند ، برای سال آینده اظهار امیدواری کرد که با توجه به بودجه امسال ، پیش بینی های لازم برای سال بعد در زمینه این داروها صورت گیرد.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت همچنین اظهارداشت :‌ وزارت بهداشت ، از یارانه سال 87 ، 500 میلیارد ریال را هنوز مصرف نکرده است.
*** شماره تلفن 09646 اطلاع رسانی در زمینه دارو را برعهده دارد
وی با بیان اینکه اطلاع رسانی دارو با شماره 09646 انجام می شود گفت:‌ این شماره تلفن به صورت شبانه روزی اطلاعات مربوط به دارو را به هموطنان می دهد این در حالی است که شماره تلفن قبلی ، به صورت شبانه روزی فعالیت نمی کرد .
دیناروند گفت: برای ‌ مرکز اطلاع رسانی دارو ممکن است در آینده کارکردهای بیشتری را نیز تعریف کرده تا خدمات بیشتری به هموطنان بدهند.
وی همچنین اظهارداشت:‌قرار نیست برای هر موضوعی در رابطه با دارو ، شماره تلفن های متعدد پاسخگو باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha