یک متخصص مغز و اعصاب گفت: شایع‌ترین علت دردهای سیاتیکی در رفتگی دیسک بین مهره‌ای است و وضعیت بدن در حالت نشستن، ایستادن و راه رفتن،‌ ورزش مداوم و نحوه قرار گرفتن بدن موقع برداشتن اشیاء نقش مؤثری در کاهش دردهای سیاتیکی دارد.

سلامت نیوز: یک متخصص مغز و اعصاب گفت: شایع‌ترین علت دردهای سیاتیکی در رفتگی دیسک بین مهره‌ای است و وضعیت بدن در حالت نشستن، ایستادن و راه رفتن،‌ ورزش مداوم و نحوه قرار گرفتن بدن موقع برداشتن اشیاء نقش مؤثری در کاهش دردهای سیاتیکی دارد.

شکوفه علایی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: یکی از عصب‌های مهم که از نخاع کمری جدا می‌شود و به عضلات اندام تحتانی می‌رسد سیاتیک است چون ریشه‌های این اثر از نخاع کمری جدا می‌شود، هر ضایعه‌ای در ناحیه کمر بر این ریشه‌ها فشار آورده و موجب آسیب و درد و ناراحتی می‌شود.

وی افزود: به دلیل اینکه این دردها در مسیر عصب سیاتیک احساس می‌شوند به دردهای سیاتیکی معروف شده‌اند.

*علل دردهای سیاتیکی

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران گفت:‌ علل مختلفی می‌تواند موجب دردهای سیاتیکی شود، شایع‌ترین علت در رفتگی دیسک بین مهره‌ای است. دیسک بین مهره‌ای وقتی غیرطبیعی می‌شود از محل خود برجستگی پیدا کرده و به اصطلاح دچار دررفتگی می‌شود. وقتی دچار دررفتگی شود بر ریشه‌های عصب مقابل فشار می‌آورد و ایجاد درد می‌کند.

این نورولوژیست ادامه داد: بیشترین مسئله‌ای که ناشی از این دردهای سیاتیکی است، معمولاً از ناحیه کمر شروع می‌شود، به ناحیه باسن که اغلب مربوط به یک طرف است ادامه می‌یابد و بعد از آن به ناحیه پشت ران، پشت ساق و کف پا انتشار می‌یابد.

*احساس گزگز، مورمور یا خواب‌رفتگی در مسیر عصب سیاتیک

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران گفت: علاوه بر درد در این نواحی در برخی موارد ممکن است احساس گزگز، مورمور یا خواب‌رفتگی در مسیر عصب سیاتیک نیز احساس شود.

وی افزود: اگر آزردگی عصب سیاتیک خیلی شدید نباشد علائم به همین شکل خواهند بود اما اگر شدید باشد علاوه بر اینها فرد دچار ضعف عضلانی در پای مربوط می‌شود که در این صورت راه رفتن او نیز با اختلال مواجه می‌شود.

این نورولوژیست تصریح کرد: ویژگی این درد این است که با استراحت بهتر می‌شود و با فعالیت‌هایی نظیر نشستن طولانی مدت، ایستادن، راه رفتن،‌ بلند کردن اجرام و گاهی عطسه، سرفه و خم شدن به جلو تشدید پیدا می‌کند.

*درمان دردهای سیاتیکی

علایی گفت: وقتی پزشک با شرح حال و معاینه بالینی احتمال در رفتگی دیسک را تشخیص می‌دهد برای تشخیص قطعی MRI کمر توصیه می‌کند. درمان این اختلال به صورت یک دوره استراحت که ترکیبی از استراحت مطلق و نسبی است خواهد بود علاوه بر این مصرف داروهای شل کننده عضلانی ضد التهابی و ضد درد نیز توصیه می‌شود.

وی افزود: سپس با معاینات مکرر با توجه به شرایط بیمار و نظر پزشک معالج فرد مبتلا پیگیری می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت: گاهی علاوه بر در رفتگی دیسک ممکن است سایر علل نیز موجب دردهای سیاتیکی شوند. مثلاً برخی ویروس‌ها ممکن است به عصب سیاتیک حمله کرده و موجب بروز این دردها شوند. گاهی اوقات نیز بیماری‌های ستون فقرات موجب درد سیاتیکی می‌شود، همچنین تومورهای ناحیه شکم و لگن بر عصب فشار وارد کرده و ایجاد درد سیاتیکی می‌کند که با MRI و سی‌تی‌اسکن شکم و لگن تشخیص داده می‌شود.

*تغییرات سنی در ستون فقرات و دیسک‌های بین مهره‌ای اتفاق می‌افتد

وی ادامه داد: یکی از توصیه‌های مهم درباره دردهای سیاتیکی این است که افراد بدانند تغییرات سنی در ستون فقرات و دیسک‌های بین مهره‌ای اتفاق می‌افتد و این مسئله مانند سفید شدن موهای سر است که در حال حاضر پیشگیری قطعی برای آن وجود ندارد و به تدریج و با افزایش سن اتفاق می‌افتد اما با این حال با رفتارهایی می‌توان تا حدودی از دردهای سیاتیکی پیشگیری کرد.

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران،‌ گفت:‌ بهتر است افراد وضعیت بدن خود را در حالت نشستن، ایستادن و راه رفتن به شکل صحیحی قرار دهند و از قوز کردن بپرهیزند. همچنین عضلات اطراف ستون فقرات را با ورزش مداوم و مناسب تقویت کنند.

*از برداشتن اشیاء سنگین بپرهیزید

وی خاطرنشان کرد: از بلند کردن اشیاء سنگین به خصوص در حالت خم به جلو پرهیز کرده و سعی کنید با خم کردن زانوها به جای کمر اشیاء را از زمین بردارید. همچنین صندلی، میز و وضعیت قرار گرفتن رایانه در منزل و محیط کار نقش مؤثری در کاهش دردهای سیاتیکی دارد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha