رئیس یازدهمین کنگره بین المللی انجمن صرع ایران گفت : حدود 52 میلیون نفر در جهان به بیماری صرع مبتلا هستند که بر اساس تحقیقات انجام شده حدود 600 هزار نفر در ایران درگیر این بیماری هستند.

سلامت نیوز: رئیس یازدهمین کنگره بین المللی انجمن صرع ایران گفت : حدود 52 میلیون نفر در جهان به بیماری صرع مبتلا هستند که بر اساس تحقیقات انجام شده حدود 600 هزار نفر در ایران درگیر این بیماری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انجمن صرع ایران،دکتر حسین پاکدامن درباره مشکلاتی که یک بیمار مبتلا به صرع به آن دچار است،گفت: صرع یک بیماری خانوادگی است؛ چرا که همه اعضا را درگیر می کند و علاوه بر خانواده جامعه نیز درگیر یک بیمار مصروع است.

وی اضافه کرد:زمانی که بیمار مصروع دچار تشنج می شود برای مدتی از کار کردن خارج می شود و در این صورت به جامعه لطمه می زند و یا اگر بدون اجازه رانندگی کند نه تنها برای خودش بلکه برای افراد دیگر هم ایجاد خطرمی کند.

وی ادامه داد: بیماران مصرع باید در جامعه و خانواده مورد توجه و نگهداری قرار بگیرند ،مثلا یک مادر مبتلا به صرع در حالی که کودکش را در آغوش دارد دچار حمله شود، علاوه بر مادر کودک نیزآسیب می بیند.

این متخصص مغز و اعصاب درباره عمده اقداماتی که اطرافیان بیمار مصروع باید در انجام دهند، گفت: بیمار مصروع را باید از بی خوابی و گرسنگی و استرس های شدید جسمی و روحی منع کنند.

وی اضافه کرد:اطرافیان در زمان حمله مواظب باشند که بیمار در شرایط قرار گیرد که آسیب کمتری به خود برساند به عنوان مثال ممکن است زبانش را گاز بگیرد و به تبع آن خونریزی اتفاق بیافتد و یا بیمار سرش به یک طرف بچرخانند که اگر استفراغ کرد مواد به ریه ها برنگردد.

رئیس یازدهمین کنگره بین المللی صرع با بیان اینکه بی خوابی، گرسنگی، استرس و فشار عصبی احتمال بروز حمله در بیماران مبتلا به صرع را افزایش می دهد گفت: مصرف برخی داروهای آرامبخش و انرژی زا نیز احتمال بروز این حملات را افزایش می دهد.

پاکدامن گفت: افزایش غیرطبیعی امواج در قسمتی از مغز موجب بروز بیماری صرع می شود که در این میان مصرف برخی از داروهای انرژی زا از جمله ترامادول در بیماران مبتلا به این بیماری احتمال تشدید و عود مجدد حمله را افزایش می دهد.

وی افزود: مصرف این داروها آستانه تحریک را کاهش می دهد و در نتیجه فرد مبتلا به بیماری صرع دچار حمله مغزی می شود.

پاکدامن اضافه کرد : مصرف برخی داروهای آرامبخش ماژور مانند لارگاکتیل، اسکازینا، هالوپریدول و پرفنازین و... احتمال ایجاد حمله در بیماران صرعی را افزایش می دهد.

صرع عبارت است از یک نوع اختلال در کار مغز که مشخصه آن عبارت است از حملات صرعی ناگهانی و تکرارشونده ، حملاتی کوتاه مدت از رفتار غیرطبیعی و نامناسب ، تغییر در وضعیت هوشیاری ، یا حرکات غیرطبیعی . صرع ، که گاهی تشنج نیز خوانده می شود، یک علامت است نه یک بیماری .

صرع مسری نیست . صرع می تواند در هر دو جنس و در هر سنی رخ دهد. صرع معمولاً بین سنین ۱۴-۲ سالگی آغاز می شود.

یازدهمین کنگره بین المللی انجمن صرع ایران 8 الی 10 بهمن در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha