رییس انجمن بینایی سنجی توصیه كرد كه افراد در صورت بروز هر یک از علائم بروز آب مروارید مانند تارشدن یا محوشدن بینایی، حساس شدن به نور، کم رنگ شدن یا محو شدن رنگ‌ها و تغییر مداوم شماره عینک یا لنز تماسی حتما به چشم پزشک یا بینایی سنج مراجعه كنند.

دکتر محمد آقازاده امیدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص بینایی سنجی در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان كرد: کاتاراکت یا آب مروارید یعنی کدورت درلنز طبیعی چشم که پشت عنبیه و مردمک قرار گرفته است. لنز طبیعی چشم حدودا از 65 درصد آب و 35 درصد پروتئین ساخته شده که پروتئین‌ها نیز طوری قرار گرفته‌اند که لنز را شفاف نگه دارند و اجازه عبور نور از آنها داده شود اما با بالا رفتن سن، بعضی از این پروتئین‌ها ممکن است به هم فشرده شده و شروع به ایجاد مناطقی کور در لنز کنند که این امر به بروز آب مروارید منجر می‌شود.

رییس انجمن بینایی سنجی در ادامه گفت: کاتاراکت به سه نوع تقسیم بندی شده که کاتاراکت نئوکلاز بیشترین نوع آن بوده و در هسته لنز ایجاد می‌شود كه علت آن افزایش سن است، کاتاراکت کورتیکال نیز در بخش کورتکس لنز ایجاد شده و در افراد دیابتی شایع می‌باشد و کاتاراکت ساب کپسولای نیز در پشت لنز شروع شده و در افراد دیابتی و کسانی که دوز بالای استروئید مصرف می‌کنند‌، ایجاد می‌شود.

این متخصص در رابطه با علائم این بیماری نیز گفت: کدورت عدسی در ابتدا کوچک بوده و اثری روی بینایی ندارد و افراد متوجه تاری بینایشان می‌شوند مثل نگاه کردن از پشت یک قطعه شیشه کدر و یا فرد مبتلا نوری که از خورشید یا لامپ می‌آید را به صورت درخشنده تر می بیند و در طول شب خیرگی بیشتری نسبت به قبل نور خودروهای جلویی دارد و رنگ‌ها را به روشنایی سابق نمی‌بیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha