رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با تاکید بر اینکه میوه و سبزی‌های تازه، دسته‌ای مهم از مواد غذایی محسوب می‌شوند که حتماً باید در هنگام آلودگی هوا مورد استفاده قرار گیرند، گفت: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه و سبزی‌ها نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها دارند.

برنامه غذایی سالم در هوای آلوده

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با تاکید بر اینکه میوه و سبزی‌های تازه، دسته‌ای مهم از مواد غذایی محسوب می‌شوند که حتماً باید در هنگام آلودگی هوا مورد استفاده قرار گیرند، گفت: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه و سبزی‌ها نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها دارند.

آلودگی هوا در فصل زمستان با پدیده وارونگی هوا تشدید می‌شود. این روزها آلودگی هوای تهران، حتی در حد هشدارش هم کسی را متعجب نمی‌کند و توصیه‌ها به گروه‌های آسیب‌پذیر مانند بیماران قلبی، بیماران آسمی، سالمندان و بچه‌ها که آنها را به خانه نشستن دعوت می‌کنند به طور پیاپی در رسانه‌ها شنیده و خوانده می‌شود. اما کم کردن سفرهای درون شهری تنها راهی نیست که در مواقع آلودگی هوا باید در پیش گرفت. برای کاهش آثار و عوارض منفی آلودگی هوا نوع تغذیه نیز نقش مهمی دارد.


دکتر ربابه شیخ الاسلام، رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران می‌گوید: افرادی که کمبود کلسیم دارند بیشتردر معرض خطر آلودگی با سرب قرار می‌گیرند.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه هوای آلوده حاوی ترکیبات اکسید‌کننده و سمی است، عنوان می‌کند: بدن انسان همواره به ذراتی که در هوای آلوده وجود دارد واکنش التهابی نشان می‌دهد اما ترکیبات آنتی‌اکسیدانی از این فعالیت‌ها ممانعت به عمل می‌آورد.
وی یکی از راه‌های پیشگیری از آلودگی هوا را اشباع کردن بدن از ریز مغذی‌های کلسیم دار نظیر لبنیات می‌داند و می‌گوید: گیرنده‌های فلزات دو ظرفیتی در بدن انسان به صورت رقابتی عمل می‌کنند در صورتی که این گیرنده‌ها، قبلاً با فلزات مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می‌گیرد.
وی تغذیه مناسب را راهی برای مقابله با شرایط وارونگی هواو مضرات آن بر سلامت افراد می‌داند و می‌گوید: تغذیه متعادل و مناسب با در دسترس قرار دادن مواد مغذی که هر یک به طریقی بافت‌های بدن را در برابر آثار مخرب ذرات آلاینده یاری می‌کنند، نقش مؤثری در حفظ سلامت بدن دارد.
او می‌گوید: وقتی می‌توانیم با کمی دقت و توجه در انتخاب غذای مصرفی و موادی که در طی روز تغذیه می‌کنیم، تهاجم آلاینده‌ها را تحت کنترل در آوریم و جان سالم به در بریم، چرا این کار را نکنیم؟
نقش آنتی اکسیدان‌ها در مقابله با مضرات آلودگی بخش دیگری از گفته‌های رئیس انجمن علمی غذا وتغذیه حامی سلامت ایران را تشکیل می‌دهد. او در این باره می‌گوید: خواص آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین‌ C ، E، بتاکاروتن، سلنیوم و روی نقش قابل  ملاحظه‌ای در جلوگیری از التهابات بدن و غیرفعال شدن رادیکال‌های آزاد موجود در هوای آلوده دارند.
اما اینکه در روزهای آلوده از چه نوع مواد غذایی استفاده کنیم سؤالی است که دکتر شیخ الاسلام درباره آن می‌گوید: میوه و سبزی‌های تازه، دسته‌ای مهم از مواد غذایی محسوب می‌شوند که حتماً باید در هنگام آلودگی هوا مورد استفاده قرار گیرند. این متخصص تغذیه توضیح می‌دهد: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه و سبزی‌ها نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها دارند.
وی با اشاره به تازه‌ترین تحقیق محققان بیمارستان جورج لندن می‌گوید: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد سیب در بین میوه‌ها بیشترین تأثیر را بر دستگاه تنفسی داشته و در بهبود فعالیت این ارگان تأثیرگذار است. چرا که وجود ماده‌ای به نام پکتین در سیب، سرب را به طور کامل از بدن دفع می‌کند و هر قدر مصرف سیب در طول روز بیشتر باشد نتایج مفید تری برای سلامت بدن به همراه خواهد داشت البته مصرف نارنگی، پرتقال، انار و سبزی‌هایی از قبیل سیر، پیاز، کلم بروکلی و سایر کلم‌ها، گوجه فرنگی و کاهو نیز در روزهایی که آلودگی هوا به اوج خود می‌رسد می‌تواند نتایج مفیدی داشته باشد.
رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران در پایان توصیه می‌کند: به هر ترتیب اگر در شهرهای پرجمعیت و آلوده زندگی می‌کنید، روزانه خوردن حداقل دولیوان شیر، 400 گرم سبزی و میوه تازه، غلات سبوس دار و یک سیب را در طول روز فراموش نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha