وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با پاشیدن پول مشکل سلامت حل نمی‌شود اگر می‌خواهیم طرح تحول سلامت موفق شود باید مسئله فرهنگ، تغییر در سبک زندگی و خودمراقبتی را به عنوان یک مولفه بنیادین در حوزه فرهنگ سلامت مورد توجه قرار داد.

سلامت نیوز: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با پاشیدن پول مشکل سلامت حل نمی‌شود اگر می‌خواهیم طرح تحول سلامت موفق شود باید مسئله فرهنگ، تغییر در سبک زندگی و خودمراقبتی را به عنوان یک مولفه بنیادین در حوزه فرهنگ سلامت مورد توجه قرار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس علی ربیعی در مراسم رونمایی از پانصدمین شماره روزنامه سپید و هفته نامه سلامت که در سالن همایش‌های برج میلاد و با حضور مسئولین و دست اندرکاران حوزه سلامت برگزار شد، اظهار داشت: امروز از سه جهت وظیفه داشتم که در این نشست حضور داشته باشم. از آنجایی که روزنامه نگار بودم، تکریم از رسانه‌ها و همچنین احترام  به انسانی که به جامعه خود خدمت کرده است.
وی به معیار تاثیر گذاری فعالیت افراد در جامعه اشاره کرد و گفت: مرحوم علامه جعفری می‌فرماید که انسانیت ما به اندازه تاثیری است که در زندگی دیگران داریم و انسانیت ما به اندازه اثری است که بر جامعه خود می گذاریم.
ربیعی افزود : ترازوی سنجش انسانیت یک انسان ، در آن است که چقدر از رنج مردم کم کنیم. امروز هم مفتخرم به اینکه برای بزرگداشت یک انسان شریف که به جامعه خود خدمت کرده است اینجا هستم.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: امروز رسانه یک جامعه است. امروز با مفهوم رسانه شهروندی و ...  مواجه هستیم و رسانه فقط فرستنده یک پیام پیام نیست و یک تبلیغات در اختیار دولتها نیست.
وی خاطر نشان کرد: مسئله امروز ما ارتباطات سلامت است. بحث ارتباطات سلامت امروز یک موضوع بسیار مهم است از سوی دیگر ارتباط بین ذی نفعان جامعه سلامت و فرهنگ سلامت نیز دارای اهمیت است.
ربیعی اضافه کرد: معتقدم بهداشت اجتماعی ، به مفهوم جامعه توجه دارد و بحث مطبوعات و رسانه نیز یک مبحث اجتماعی است و تنها یک ناقل ساده پیام نیست.
وی خاطر نشان کرد: مفهوم ارتباطات سلامت ، امروز می‌تواند مفهومی گسترده و از مفاهیم سلامت و فهم مشترک جامعه از این مفاهیم و ارتباطی که بین حوزه‌های مختلف وجود دارد باشد.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: بیش از 70 درصد پیامدهای نظام سلامت خارج از نظام سلامت و به تعبیری خارج از حوزه درمان است.
ربیعی افزود: امروز با مباحث مختلفی مانند بحث تغذیه ، فقر ، سبک زندگی، آسیب‌های محیط کار و دیگر موضوعات مواجه هستیم که همه اینها امری اجتماعی و موثر بر حوزه سلامت هستند. به همین منظور باید مفهوم اجتماعی شدن حوزه سلامت بیشتر مورد تاکید رسانه‌های این حوزه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: برخی از بیماریها با مسایل اجتماعی گره خورده است و بسیاری از حوزه‌ها وجود دارند که با حوزه سلامت مرتبط هستند که باید با رویکرد اجتماعی برای آنها نیز چاره جویی کرد.
وزیر رفاه افزود: بسیاری از واقعیت‌های اجتماعی وجود دارند که باید برای آنها در جامعه برنامه داشته باشیم. بطور مثال ما برای فقر غذایی با برنامه عمل کردیم. همچنین در زمینه فقر آموزش نیز ما امسال برنامه‌های خود را  برای اینکه هیچ کودکی از تحصیل بازنماند معطوف کرده‌ایم.
ربیعی گفت: امروز بحث پزشکی اجتماعی و جامعه شناسی سلامت دارای اهمیت است. در طرح تحول سلامت هم که از آرزوهای امام راحل و مقام معظم رهبری بود امروز بیش از 7 میلیون نفر از فقرا، حاشیه نشینان شهر ها و افراد خاموش جامعه توانسته‌اند دفترچه بیمه دریافت کنند. اما معتقدم با پاشیدن پول مشکل سلامت حل نمی‌شود. اگر می‌خواهیم طرح تحول سلامت موفق شود باید مسئله اجتماعی شدن سلامت و مسئله فرهنگ،رفتار و تغییر در سبک زندگی و موضوع مهم خود مراقبتی را به عنوان یک مولفه بنیادین در حوزه فرهنگ سلامت را  هم مورد توجه قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha