رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت از پیش بینی ابتلا 85 هزار نفر در کشور به ویروس اچ آی وی خبر داد.

سلامت نیوز: رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت از پیش بینی ابتلا 85 هزار نفر در کشور به ویروس اچ آی وی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر عباس صداقت در همایش مقابله با ویروس اچ آی وی، افزود: 46 درصد از مبتلایان به ایدز در کشور در رده سنی 25 تا 34 سال قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه همچنین نیمی از تعداد افراد ثبت شده از سال 65 تا پایان تابستان امسال در سنین 20 تا 30 سال قرار دارند، گفت: باید آموزش‌ها در جهت تغییر رفتارها بوده و در مورد رفتارهای پرخطر نیز اعتقادات راسخی میان افراد بویژه جوانان ایجاد شود.

صداقت با اشاره به وضعیت کشور در ویروس اچ آی وی اظهار کرد: با وجود اینکه عمده عامل انتقال ویروس اچ آی وی از طریق اعتیاد تزریقی بویژه تزریق مشترک بوده، اما متاسفانه در سال‌های اخیر از طریق روابط جنسی محافظت نشده در کشور افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در ایران در سال 92، 37 درصد از مبتلایان به ویروس اچ آی وی از طریق روابط جنسی محافظت نشده بوده و از کل موارد ثبت شده در طی این سال 30 درصد مربوط به زنان است.

صداقت به دنیا آمدن نوزادان مبتلا به ویروس اچ آی وی را انتقال عمودی و رویداد موج سوم این بیماری عنوان کرد و گفت: اگر در همه مراکز بهداشت که خدمات مراقبت و بارداری ارائه می‌دهند، مراقبت زنان به درستی انجام شود، مشکلی برای نوزاد پیش نخواهد آمد.

وی در ادامه بیشترین علت ابتلای جوانان و نوجوانان به ویروس اچ ای وی را عدم آگاهی و در زنان به علت روابط جنسی محافظت نشده دانست و ادامه داد: اگر همه سازمان‌ها و ارگان‌ها در این رویداد مداخله کنند تاثیر بسزایی داشته و در غیر این صورت هیچ کسی نمی‌تواند این بیماری را کنترل کند.

صداقت با اشاره به مواد محرک و روانگردان یادآور شد: تغییر الگوی اعتیاد به سمت مواد محرک بوده که به شیوه‌های مختلف در حال معرفی و عرضه میان جوانان و بویژه مصرف آن برای تناسب اندام، افزایش تمرکز، افزایش اعتماد به نفس، افزایش قدرت مذاکره و برقراری ارتباط میان زنان افزایش یافته و به یک باور غلط که اعتیادآور نیست، تبدیل شده است.

وی از دیگر نتایج سوء مصرف مواد محرک و روان گردان را کشیده شدن افراد به سمت بی‌بند و باری جنسی خارج از عرف جامعه دانست و افزود: این مواد قدرت تصمیم‌گیری فرد را زائل کرده که اعتیاد به روش تزریق مشترک بیشترین سهم را در این نوع دارد.

وی در بخش دیگری تاکید کرد: در روزهای آتی هلال احمر و آموزش و پرورش قصد دارند با اقدامات خود در زمینه اچ آی وی سکوت پیشگیری را در کشور بشکنند.

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در ادامه اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، تعداد مبتلایان جدید به ویروس اچ آی وی 38 درصد، ابتلا کودکان 58 درصد و مرگ ناشی از ایدز 35 درصد نسبت به دهه گذشته کاهش یافته است. بنابراین در این دهه با روند کاهنده‌ای روبرو بوده‌ایم. کشورهایی همچون آمریکای شمالی و آمریکای غربی توانستند با برنامه‌ریزی‌های جامع و استفاده از دو راهبرد کلیدی آگاهی و اطلاع رسانی و استفاده از روش خود مراقبتی، میزان مبتلایان به این ویروس را به صفر رسانند.

وی با تاکید بر اینکه برخی از کشورها از نظام سلامت جامعی برخوردار نیستند، اذعان کرد: گزارش‌های خوب و امیدوارانه‌ای در خصوص کشورهای اروپای شرقی، آسیای میانه، مدیترانه شرقی و آسیای جنوب شرقی ارائه نشده و مراقبت ایدز در این کشورها از نظام قوی برخوردار نیست.

صداقت با اشاره به اهداف جامعه جهانی در کنترل این ویروس تا سال 2020 تصریح کرد: ابتدا باید چرخش ویروس متوقف شود. برای این کار باید 90 درصد افراد مبتلا را پیدا کرده که از این میزان نیز 90 درصد باید پرونده فعال داشته باشند و بار ویروس این 90 درصد نیز باید به طور مداوم اندازه‌گیری شود.

وی تصریح کرد: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت نسبت به سال 2001 میلادی میزان مبتلایان به ویروس اچ آی وی 50 درصد افزایش یافته که مرگ و میر ناشی از این ویروس به علت تشخیص ویروس است.

صداقت تاکید کرد: تاکنون درمان قطعی برای این ویروس پیدا نشده اما پیشگیری از جمله پرهیز از تزریق مشترک و روابط جنسی محافظت نشده بسیار راحت‌تر است و اگر فرد مبتلا به موقع مراجعه کرده و از داروهای تجویز شده به طور صحیح استفاده کند، می‌تواند طول عمری برابر با افراد دیگر جامعه داشته باشد.

وی افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز با وجود سختی‌هایی که در قوانین دولتی داشته، سعی می‌کنند بیشترین سرمایه‌گذاری را در این زمینه انجام دهند.

صداقت با تاکید بر اینکه تک تک افراد باید از پیشگیری و نوع خدمات ارائه شده به مبتلایان آگاهی لازم را داشته باشند، گفت: این خدمات کاملا رایگان و محرمانه در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اچ آی وی یک نوع آسیب پنهان در جامعه است، گفت: هم عوامل اجتماعی و هم افرادی که مبادرت به این رفتار می‌کنند و در دسترس نیستند در ویروس اچ آی وی پنهان هستند و به علت رفتارهایی که دارند و همچنین انگ و برچسبی که به آن‌ها زده می‌شود، دسترسی به آن‌ها آسان نیست. دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در تلاشند که با استقرار مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری این دسترسی را ایجاد کنند.

صداقت تصریح کرد: 188 کشور دنیا در سال 2002 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تعهد دادند که برنامه‌های خود را برای کنترل این بیماری، منطبق با تعهد جهانی همسو کنند، همه کشورها هر ساله گزارش‌ها را تهیه و به مجمع ارسال کرده که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha