یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
کد خبر: 132744

بیشتر افراد با مصرف هر وعده غذایی در معرض میزان کم کپک سمی قرار می گیرند که نامرئی و به سختی قابل تشخیص است. هر چه کپک سمی بیشتری مصرف کنید، آسیب رسانی آن بیشتر می شود.

سلامت نیوز:بیشتر افراد با مصرف هر وعده غذایی در معرض میزان کم کپک سمی قرار می گیرند که نامرئی و به سختی قابل تشخیص است. هر چه کپک سمی بیشتری مصرف کنید، آسیب رسانی آن بیشتر می شود.

از مسعود که کارشناس ارشد علوم و صنایع غذایی است، درباره کپک سوال کردم. او گفت: کپک ماده سبز و سفید پرزمانند است که در غذای مانده دیده می شود و حتی اگر به طور مرتب یخچال را تمیز کنید، باز هم احتمال دارد که کپک همچنان وجود داشته باشد.

بیشتر افراد با مصرف هر وعده غذایی در معرض میزان کم کپک سمی قرار می گیرند که نامرئی و به سختی قابل تشخیص است. هر چه کپک سمی بیشتری مصرف کنید، آسیب رسانی آن بیشتر می شود. در این مطلب از سایت prevention به مواد غذایی اشاره می شود که احتمال ایجاد کپک در آن بیشتر است. ناگفته پیداست که مشکل ایجاد کپک در موادغذایی، مشکلی شایع در تمام دنیاست.
قهوه

اگرچه سرشار از خواص است اما دانه های قهوه می تواند کپک داشته باشد. ایجاد کپک در مواد غذایی معضل بزرگی است به حدی که کشورهای مختلف از اتحادیه اروپا گرفته تا کره جنوبی، ژاپن و... قوانین سختی برای واردات و صادرات محصولات غذایی گذاشته اند. با این حال کشورهایی چون آمریکا و کانادا محدودیتی در این زمینه ایجاد نکرده اند در نتیجه احتمال این که هر فنجان قهوه حاوی کپک های سمی باشد و بر عملکرد و سلامت فرد تاثیر بگذارد، بسیار بالاست. قهوه های ارزان و فاقد کافئین نسبت به دانه های باکیفیت، دارای کپک بیشتری است.

شکلات

شکلات های تلخ بسیار سالم است. شکلات سرشار از آنتی اکسیدان به نام «پلی فنول» است که با رادیکال های آزاد مقابله می کند و دارای میزان پایین کافئین برای افزایش عملکرد بدن است.

ذرت

ذرت تقریبا به طور جهانی آلوده است زیرا با کپک ایجاد کننده سم به نام «Fusarium» رشد می کند. با قرار گرفتن در معرض برخی حشره کش ها، این کپک سمی تر می شود. بخشی از راه حل، کشت ارگانیک است. اگرچه احتمال ایجاد کپک در ذرت های ارگانیک نیز وجود دارد، اما نسبت به ذرت های دیگر که در معرض حشره کش قرار می گیرد، کمتر سمی است. سعی کنید ذرت را در فصل خود و تازه مصرف کنید.

گوشت

ذرت و غلاتی که برای غذای حیوانات مصرف می شود نسبت به ذرت و غلاتی که انسان ها مصرف می کنند، کپک بیشتری دارد. با خوردن غذاهای کپک دار، سم در بدن حیوانات تجمع پیدا می کند. سعی کنید از گوشت حیواناتی استفاده کنید که با علف و مواد ارگانیک تغذیه شده است. زیرا حاوی ماده مغذی بیشتر و سم کمتری است. علاوه بر آن نسبت به موادغذایی دیگر حاوی آنتی اکسیدان، امگا۳، مواد کانی و ویتامین های بیشتری است.

لبنیات

مشکل لبنیات مشابه گوشت است؛ اما از طریق نوعی پروتئین لبنیاتی تقویت می شود. محققان می گویند؛ احتمال ایجاد کپک در پنیر نسبت به شیر بیشتر است. در واقع روند تبدیل شیر به پنیر، خود باعث ایجاد کپک می شود. پنیر یک معجون از لبنیات و قارچ است بنابراین تعجب آور نیست کپک های بیشتری در آن وجود داشته باشد.

اگرچه بهتر است از مصرف اغلب این لبنیات پرهیز شود، اما در این میان کره و روغن جامد استثناست.

کمتر از ۲ درصد کره هایی که به طور معمولی تهیه می شود، آلوده به کپک است. اما برای احتیاط از کره گرفته شده از دامی که علف طبیعی استفاده کرده و سرشار از ویتامین A، K، D و E است، استفاده کنید.

فلفل سیاه

اگرچه این ادویه یکی از پرمصرف ترین مواد به حساب می آید اما حاوی آفلاتوکسین است. به گفته متخصصان یا کاملا باید از مصرف آن صرف نظر شود یا این که به صورت تازه آسیاب شود.

طالبی

این میوه سرشار از قند است و یکی از مستعدترین میوه ها برای آلوده شدن به کپک به حساب می آید؛ مگر این که تازه، کاملا رسیده و عاری از لکه باشد.

مغز میوه

همه مغزها، مشکوک به کپک است از جمله پسته، دانه درخت کاج، گردو، فندق، بادام هندی، بادام زمینی و... . بهتر است مغزها را با پوست خریداری کنید

شیر سویا

از آنجا که این نوع شیر از سویا با کیفیت پایین تهیه می شود، همان مشکل مغزها را دارد. تنها در کشور آمریکا، ۹ نوع قارچ ایجادکننده سم وجود دارد که به این گیاه آسیب می رساند.

سرکه

تمام انواع سرکه به جز سرکه سیب با توجه به شرایط تولید ممکن است دارای میزان زیادی کپک باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha