حامیان، با حمایت های اجتماعی خویش می توانند زمینه رشد و كمال دیگر افراد را فراهم كنند و هم در كمك به فرد برای مقابله با حوادث و رویداده های استرس آور نقش آفرینی كنند.

سلامت نیوز: حامیان، با حمایت های اجتماعی خویش می توانند زمینه رشد و كمال دیگر افراد را فراهم كنند و هم در كمك به فرد برای مقابله با حوادث و رویداده های استرس آور نقش آفرینی كنند.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر میناپور فرخ، روان شناس در در برنامه «پشت پلك صبح» گروه سلامت و تفریحات رادیو سلامت با بیان اینكه یكی از عوامل مهمی كه در كاهش موانع و مشكلات زندگی نقش دارد را حمایت های اجتماعی دانست و گفت: منظور از حمایت های اجتماعی مجموعه كمك هایی است كه از طرف سایر انسان ها به فرد ارائه می شود. همانطوری كه ما به حمایت های اجتماعی نیازمندیم پس این حس متقابل هم وجود دارد كه بخواهیم داوطلبانه به دیگران كمك كنیم تا بتوانیم باری را از دوش سایر همنوعان برداریم. اثر مطلوبی كه وجود دارد این است كه علاوه بر خدمت كردن داوطلبانه و نفعی كه به دیگران می رسانیم خودمان هم حس خوب و خوشایندی پیدا می كنیم كه توانسته ایم فردی مفید باشیم.
وی ادامه داد: از نظر روانشناختی كسی كه به یك نیازمند و درمانده كمك می كند، خودش را توانمند حس می كند و خودش را قوی می بیند كه این بار مثبت و انرژی می تواند اثرات مطلوبی را بر روح و روان فرد داوطلب انجام كارهای خیر داشته باشد و اعتماد به نفس و عزت نفس فرد را بالا ببرد. از طرف دیگر در چنین مواقعی، مواجه شدن با مشكلات دیگران باعث می شود فرد در هرلحظه خدواند را شكر كند به خاطر آرامشی كه در لحظه اكنون ارد و ان قدر فراغت فكر و عمل دارد كه حتی می تواند قسمتی از وقتش را صرف امور دیگران كند جهت كمك به آن ها. حالا اگر فرد در زندگی به هر دلیلی با مشكلی مواجه نشود، روح و روان قوی تر شده و راحت تر می تواند درصدد حل مشكل برآید و پیروز شود.
پورفرخ در ادامه بیان كرد: یكی از راهكارهای مقابله با آسیب های روحی و روانی در سختی ها، بهره مندی از روحیه صبر و بردباری است، صبر انسان را نیرومند، قابل اعتماد و متكی به خویشتن می كند. انجام كار نیك و كمك داوطلبانه علاوه بر حس خوب بودن كه منجر به شادمانی فرد می شود چون باعث به وجود آمدن یك سری تغییرات مثبت در مغز می شود كه حس شعف را به ارمغان می آورد. باعث می شود كه افراد حس تعلق به جمع و كاهش حس انزوا و تنهایی داشته باشند و این حس اجتماعی شدن باعث به وجود امدن حس تعلق می شود در نتیجه دنیا را محل امن تری برای زندگی می بیند كه این حس به سایر اعضای خانواده قابل سرایت است. شواهد نشان داده كه اثركمك به دیگران به مدت طولانی تر از خود عمل باقی می ماند و مثل یك ذخیره و منبع روحیات مثبت در آینده هم كار ساز است.
این روان شناس در پایان اظهاركرد: انجام كار نیك داوطلبانه نه تنها بر روان كه بر جسم هم اثرات مفیدی دارد از جمله این كه باعث كاهش استرس می شود و سیستم ایمنی تضعیف نشده و باعث مقاومت فرد در برابر بیماری های می شود. همچنین باعث می شود احساسات منفی خشم و عصبانیت كه خود باعث تنش های عصبی می شود كم شده و به مرور از بین بروند. همچنین تحقیقات در مورد زندگی سالمندان نشان می دهد افرادی كه خیر بوده اند افزایش طول عمر و امید به زندگی بالایی داشته اند و سطح رضایتمندی در زندگی آن ها بالا بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha