اصولاً سلامت تولید کشاورزی بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور است که در این حوزه قطعاً نظارت عالیه برعهده این وزارتخانه است.

سلامت نیوز: اصولاً سلامت تولید کشاورزی بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور است که در این حوزه قطعاً نظارت عالیه برعهده این وزارتخانه است.

به گزارش سلامت نیوز، رضا دکتر عزتیان، رییس اداره بهداشت حرفه ای و مشاغل خاص و مسئول بهداشت محصولات کشاورزی وزارت بهداشت در برنامه شبكه رادیویی سلامت با بیان این مطلب گفت: اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی از مجموعه سازمان غذا و دارو نه در طی سالهای اخیر بلکه اصولاً در دهه های اخیر همواره این آزمایشات را به مناسبت های مختلف برای تعیین باقیمانده سموم و آفت کش ها بر روی محصولات کشاورزی انجام می داد و به ویژه با توجه به این که این محصولات همه ساله به خارج از کشور صادر می شود خصوصاً به کشورهایی که از نظر استانداردهای بهداشتی بسیار بالا هستند و اجازه ورود هر نوع محصول کشاورزی را نمی دهند.
عزتیان در ادامه افزود: بنابراین انجام این نظارت عالیه نکته جدیدی نیست. البته نکته ای که در سالهای گذشته هموراه مورد پیگیری و سوال و پرسش بوده است بر چگونگی هماهنگی بین دو بخش جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت به عنوان سازمان های تولیدکننده محصولات کشاورزی و همچنین محصولات سلامتی جامعه بوده است.
وی ادامه داد: به قطع در مجموعه وزارت بهداشت و البته سازمان غذا و دارو این هماهنگی بطورکامل وجود دارد و هر نوع پروتکلی که از طرف سازمان غذا و دارو به عنوان متولی سلامت مواد غذایی به بخش ما ارسال شود ما قطعاً تابع خواهیم بود. اینکه وظایف دقیق سازمان غذا و دارو چه می باشد و چه برنامه هایی در دست اقدام دارد بهتر است با خود سازمان غذا و دارو تماس بگیرید.
رییس اداره بهداشت حرفه ای و مشاغل خاص و مسئول بهداشت محصولات کشاورزی وزارت بهداشت در ادامه بیان كرد: اعمال نظارت بویژه بر سلامت محصولات کشاورزی بواسطه اینکه بخشهای متعددی در این موضوع درگیر هستند از سازمان های دیگر، در تولید محصول تا سازمان های تائید کننده سلامتی و یا حتی بخش های بالاتر شامل واردات و صادرات، این یک فعالیت برون بخشی می باشد. ما به عنوان مثال در سطح عرضه می توانیم بر عرضه محصولات کشاورزی نظارت داشته باشیم. با پیش بینی هایی که قانون در خصوص کد دار بودن آنها یا در خصوص بسته بندی های آن داشته است. اما فعالیت دیگر ما اطلاع رسانی می باشد.
وی افزود: بخش دیگر شامل آموزش کشاورزان می باشد. همه اینها حلقه های مرتبط یکدیگرند. ما در حوزه معاونت بهداشتی دارای کمیته های بهداشتی کشاورزی در سطوح ملی، استانی و شهری هستیم که فعالیت های مربوط به اطلاع رسانی، آموزش کشاورزان بویژه و همچنین ایجاد بستر همکاری های برون بخشی را برعهده دارد و همانطور که در بالاترین سطح یعنی مرکز که نمایندگان سازمان های ذیربط در این کمیته حضور دارند در سطح استان ها و شهرستان ها هم نمایندگان مربوطه حضور دارند و هماهنگی های لازم را در فعالیت های مربوط به خودمان در قالب این کمیته ها تامین و پیگیری می کنیم.
عزتیان در ادامه تصریح كرد: اصولاً هر ماده آلاینده ای امکان اینکه توسط گیاه جذب شود وجود ندارد. معدود گیاهانی وجود دارند که آن هم معدود آلاینده هایی را می توانند در خودشان جذب کنند. پس صرف این موضوع که فاضلاب پای درخت یا گیاه رفت و بلافاصله آلودگی به گیاه منتقل خواهد شد همچین حالتی وجود ندارد. اما در طی سالهای گذشته سطحی از زمینهای کشاورزی که با فاضلاب آبیاری می شوند همیشه رو به کاهش بوده است. طبق آخرین آمارها این سطح در 5 سال گذشته به 10 درصد کاهش پیدا کرده است. پس شرایط همواره رو به بهبود است. به ویژه با آموزش هایی که ارائه می شود سطح آگاهی هم تولیدکننده و هم مصرف کننده بالا رفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha