یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 13276

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: اعتبار یارانه دارویی‌‏ بیماران خاص 50 درصد افزایش یافت که هفته گذشته از طرف دولت مبلغ 100 میلیارد تومان اعتبار برای بیماران خاص اختصاص یافت که می‌‏تواند بخش زیادی از کسری‌‏های اعتبار را جبران کند.

رسول دیناروند در حاشیه افتتاح کارگاه ارتقای استانداردهای کیفی جمع آوری خون و پلاسما در ایران با اشاره به حمایت وزارت بهداشت از هرگونه سیاست‌‏گذاری برای تولید و فرآورده‌‏های پلاسما تصریح کرد: در سه سال گذشته با توجه به کمبود پلاسمای جهانی ما توانسته‌‏ایم بخشی از پلاسمای تولیدی را با در نظر گرفتن اصول WHO به تولیدکنندگان معتبر اروپایی بفرستیم .
وی گفت: با وجود زمانبر بودن مراحل دریافت این میزان اعتبار یارانه به دلیل اینکه از یارانه سال 87، 50 میلیارد تومان هنوز مصرف نشده است به نظر نمی‌‏رسد تا پایان سال جاری مشکلی وجود داشته باشد.
دیناروند گفت: چند پروژه تولید پلاسما در شرکت پالایش و فرآورده‌‏های خون و در بخش خصوصی تعریف شده که تا امروز به سرمایه‌‏گذاری زیادی نیازمند بودیم و خوشبختانه با حمایت وزارت صنایع جز طرح‌‏های حمایتی قرار گرفته است.
وی به مرکز اطلاع رسانی و فوریت های دارویی معاونت غذا و داروی وزارت‌‏ بهداشت اشاره کرد و افزود: شماره 09646 به صورت شبانه‌‏روزی و فراگیر درکشور در اختیار مردم قرار گرفته است تا مشکلات و کمبودهای دارویی خود را اعلام کنند.
به گفته معاون غذا و داروی وزارت بهداشت تامین نیاز کشور برای تولید پلاسما به حداقل 100 میلیارد تومان اعتبار نیازمند است و بخشی از بودجه وارداتی نیز صرف محصولاتی می‌‏شود که در پالایشگاه خون تولید نمی‌‏شود اما اگر پالایشگاه خون تاسیس شود به همین میزان در واردات محصولات بیوتکنولوژی صرفه‌‏جویی خواهد شد.
وی درخصوص تاثیر تحریم‌‏های اقتصادی جهانی بر کمبودهای دارویی اظهار داشت: کمبودهای مقطعی قبل و بعد ازتحریم همواره در کشور وجود داشته اما آنچه که اهمیت دارد امکان جایگزینی دارو است که در کشور مشاهده می شود.
دیناروند گفت: وضعیت دارویی در سال 87 نسبت به سال گذشته مناسب بوده اما متاسفانه اعتبارمالی ثابت بخش دارویی کشور در سالهای اخیر در کنار نیازهای متغیر و بالای بیماران و توزیع نامناسب دارو باعث ایجاد کمبودهای مقطعی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha