یک فوق تخصص کودکان و نوزادان گفت: هیپوتیروئیدی مادرزادی در اثر کمبود هورمون‌های تیروئید قبل یا موقع تولد رخ می‌دهد.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص کودکان و نوزادان گفت: هیپوتیروئیدی مادرزادی در اثر کمبود هورمون‌های تیروئید قبل یا موقع تولد رخ می‌دهد.

دکتر مرجانه زرکش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کم‌کاری مادرزادی تیروئید (هیپوتیروئیدی مادرزادی) در اثر کمبود هورمون‌های تیروئید قبل یا موقع تولد رخ می‌دهد، گفت: تشخیص به موقع این اختلال ضروری است زیرا تاخیر در درمان آن، سبب بروز آسیب‌های غیرقابل برگشت مغزی و عقب‌ماندگی ذهنی می‌شود. در واقع تکامل مغز نوزاد وابسته به هورمون‌های تیروئید است.

وی افزود: علائم بالینی هیپوتیروئیدی مادرزادی به ‌ندرت در موقع تولد دیده می‌شود و 95 درصد نوزادان مبتلا در زمان تولد بی‌علامتند. بروز هیپوتیروئیدی در دختران دو برابر پسران و شیوع کلی آن یک مورد در هر 3500 تا 4000 تولد است.

زرکش تصریح کرد: مصرف میزان کافی ید در مادر باردار از طریق نمک یددار و غذاهای دریایی (روزانه 200 میکروگرم) می‌تواند سبب پیشگیری از هیپوتیروئیدی و گواتر در نوزاد شود. استفاده از برخی داروها نظیر متی‌مازول، پروپیل تیواوراسیل، آمیودارون و ید رادیواکتیو طی حاملگی سبب بروز هیپوتیروئیدی و گواتر در نوزاد می‌شود.

وی با بیان اینکه غربالگری هیپوتیروئیدی مادرزادی ابتدا از سال 1974 در کشور کانادا شروع شد، ادامه داد: در این روش روز دوم تا پنجم تولد یک قطره خون از پاشنه پای تمامی نوزادان می‌گیرند و روی کاغذ فیلتری مخصوصی در دایره‌های مشخص شده می‌گذارند. در این روش میزان TSH نوزاد اندازه‌گیری می‌شود. TSH حساس‌ترین و اختصاصی‌ترین تست برای تشخیص هیپوتیروئیدی است.

این فوق تخصص کودکان و نوزادان درخصوص علائم بالینی هیپوتیروئیدی مادرزادی گفت: در زمان تولد 95 درصد نوزادان مبتلا بی‌علامت‌ند و علائم به‌ تدریج طی شش هفته بعد از تولد کامل می‌شود. علائم عبارتند ازخواب‌آلودگی و خوب شیر نخوردن نوزاد، ورم اطراف چشم، ملاج قدامی و خلفی بزرگ، تنفس سخت و صدادار، رنگ پریدگی، یبوست، پوست سرد، گریه ضعیف و زردی طول کشیده است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه درمان موثری برای این مشکل وجود دارد. هرچه سریع‌تر درمان شروع شود، آسیب وارد شده به نوزاد کمتر است. بهتر است طی دو هفته اول تولد، درمان شروع شود. پس از شروع درمان، تست‌های تیروئیدی تکرار می‌شود. درمان در نوزادان نارس و رسیده یکسان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha